۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۸
ادامه چالش دولت و مجلس بر سر رتبه‌بندي

آیا افزایش حقوق معلمان همان رتبه بندی است؟

به رغم مخالفت‌ها و هشدارها نسبت به اجرا و پیامدهای اجرای طرحی که آموزش و پرورش آن را رتبه‌بندی می‌نامد، این وزارتخانه بر ادامه اجرای رتبه‌بندی اصرار دارد. در تازه‌ترین واکنش‌ها به این طرح، قاسم جعفری، عضو کمیسیون آموزش مجلس نسبت به ارتباط نامناسب میان رتبه‌بندی و معیشت معلمان انتقاد کرد.

به گزارش عیارآنلاین،‌جعفری دیروز در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها گره خوردن طرح رتبه‌بندی با موضوع معیشت معلمان را نامناسب توصیف و عنوان کرد: در موضوع معیشت معلمان، انتظار است ضریب و پایه حقوقی بالا برود و شامل همه معلمان باشد.
وی افزود: موضوع رتبه‌بندی معلمان در خصوص ارتقای کیفیت آموزشی و در راستای فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، پرورشی و فوق‌برنامه معلمان تعریف شده است و گره خوردن این موضوع با معیشت معلمان به صلاح نیست.  عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بر ضرورت توجه جدی دولت به آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: بسیاری از فرهنگیان اعلام می‌کنند که چندین سال است، بازنشسته شده‌اند و هنوز پاداش بازنشستگی نگرفته‌اند یا ازدواج کرده‌اند و پاداش ازدواج به آنان داده نشده است و این مسائل در روحیه فرهنگیان تأثیر گذاشته و به تبع آن در امور آموزشی، اثر منفی می‌گذارد.
وی با اشاره به بخشنامه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خصوص محروم شدن کارمندان از ادامه تحصیل، اعمال این بخشنامه برای فرهنگیان را مورد انتقاد قرار داد و افزود: موضوع دانش‌افزایی و ادامه تحصیل معلمان مسئله‌ای جدی است و مسئولان آموزش و پرورش باید این دغدغه جدی را مرتفع کنند.  جعفری در ادامه سخنان خود به موضوع قانون مصوب مجلس در خصوص استخدام معلمان حق‌التدریس و شرکتی اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه آیین‌نامه‌ای تصویب شده است که باعث استثمار اکثر این نیرو‌ها می‌شود.

ادامه چالش دولت و مجلس بر سر رتبه‌بندی
البته چالش دولت و مجلس بر سر طرح رتبه‌بندی معلمان به همین جا ختم نمی‌شود. چندی پیش محمد‌مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در اظهارنظری گفته بود: «چرا چیزی که مربوط به قانون مدیریت خدمات کشوری است به نظام رتبه‌بندی معلمان منتسب کنیم. در مجلس هم تمام حرف‌مان این است که افزایش حقوق ربطی به رتبه‌بندی ندارد.»
از سوی دیگر خبری هم به نقل از احمد عابدینی، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش ‌‌وپرورش منتشر شده بود با این مضمون که: «طرحی که امسال اجرا خواهد شد مرحله نخست رتبه‌بندی معلمان است و این مرحله را مرحله دقیقی از رتبه‌بندی نمی‌دانیم بلکه استفاده از ظرفیت قانون خدمات کشوری است تا رتبه‌های پایه، ارشد، عالی و خبره با افزایش ضریب شامل حال معلمان شود.»
عابدینی افزود: «سال‌ ۹۵ نیز این روند ادامه دارد و پس از آن رتبه‌بندی مدنظر سند تحول بنیادین اجرایی خواهد شد که نیاز به تدوین نظام سنجش صلاحیت دارد و معیارهای دقیق‌تر که با نظرسنجی از خود معلمان تدوین خواهد شد، جایگزین رتبه‌بندی فعلی می‌شود.»
علاوه بر این سید محمد بطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش وپرورش هم گفت: «طرحی که در مهر امسال اجرایی خواهد شد، مرحله کامل نظام رتبه‌بندی نیست و مرحله کامل از سال ۹۶ با استقرار نظام سنجش صلاحیت به اجرا در خواهد آمد.»
جدا از این، نظر کارشناسان نظام تعلیم و تربیت فارغ از وابستگی‌های جناحی بر این است که بهتر است هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده برای این طرح را تحت عنوان دیگری به حقوق کارکنان اضافه کنند و اعتبار طرح رتبه‌بندی را خرج نکنند.

منبع: جوان آنلاین

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: