۲۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۹

تحلیل اجمالی آیین‌نامه خوراک گاز پتروشیمی‌ها

آنچه از یک آیین نامه به‌طور معمول مورد انتظار است روایی هدفمندی آن است، به‌طوری‌که بتواند پاسخ تمامی سوالات و ابهاماتی را که درآینده نزدیک می‌تواند ایجاد کند، مرتفع کند. آیین‌نامه اخیر خوراک گاز پتروشیمی‌ها را می‌توان غیر آیین‌نامه‌ای‌ترین آیین‌نامه چند سال اخیر هیأت وزیران دانست به‌طوری‌که نه‌تنها پاسخی به سوالات موجود درخصوص وضعیت پتروشیمی‌های کشور نداده است بلکه ابهاماتی را نیز در مورد توجه به مزایای نسبی در ادبیات اقتصاد کشور ایجاد کرده است.

پتروشیمیبه گزارش عیارآنلاین، آنچه از یک آیین نامه به‌طور معمول مورد انتظار است روایی هدفمندی آن است، به‌طوری‌که بتواند پاسخ تمامی سوالات و ابهاماتی را که درآینده نزدیک می‌تواند ایجاد کند، مرتفع کند. آیین‌نامه اخیر خوراک گاز پتروشیمی‌ها را می‌توان غیر آیین‌نامه‌ای‌ترین آیین‌نامه چند سال اخیر هیأت وزیران دانست به‌طوری‌که نه‌تنها پاسخی به سوالات موجود درخصوص وضعیت پتروشیمی‌های کشور نداده است بلکه ابهاماتی را نیز در مورد توجه به مزایای نسبی در ادبیات اقتصاد کشور ایجاد کرده است. در تمامی دولت‌ها و کشورها غالبا مزیت نسبی هر کشور به عنوان هسته مرکزی سرمایه‌گذاری هدف‌گذاری می‌شود ولی در چند سال اخیر با بی‌مهری به صنعت پالایشگاهی و ابهامات فراوان و متعدد در آن صنعت، حال صنعت پتروشیمی در تیررس دولتمردان قرار گرفته است.

برای بررسی این آیین‌نامه تنها ذکر این مورد کافی است که مبنایی برای قیمت اولیه در نظر گرفته نشده است، برای مثال فلان خودروساز اعلام می‌کند که قیمت خودروهای تولیدی آن مشمول ۵۰درصد تخفیف می‌شود و حال آنکه قیمت محصولات خود را تا ۱۰۰درصد افزایش می‌دهد. لذا عدم تعیین قیمت پایه به منزله عدم روایی آیین‌نامه مذکور است.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد هدف وزارتخانه مزبور و هیأت وزیران از ارائه آیین‌نامه‌هایی از این قبیل حذف رانت و افزایش رقابت‌پذیری می‌تواند باشد. حال باید این سوال مورد نظر باشد که آیا ارائه لیستی از تخفیفات که حداقل برای بخش خوراک مایع به‌هیچ عنوان انتظارات فعالین صنعت پتروشیمی و همچنین بازار سرمایه را برآورده نمی‌سازد و کارا هم نیست، می‌تواند با حذف رانت و افزایش رقابت‌پذیری هم‌راستا باشد؟ انتظار صنعت پتروشیمی در بخش خوراک مایع افزایش تخفیف تا دو برابر وضعیت فعلی برای ادامه حیات است لذا در این بخش آیا می‌توان رانتی در نظر گرفت؟

درخصوص خوراک گازی شاید به نظر درست است که دولت می‌تواند نرخ‌های بالاتری برای صادرات در نظر بگیرد ولی با احتساب هزینه حمل و هزینه مایع نمودن و یا استفاده از هر روشی برای انتقال و صادرات آسان خوراک گازی، نرخ خوراک کنونی از سقف انتظارات صنعت پتروشیمی دورتر بوده و احتمالا در آینده‌ای نزدیک شاهد خروج بخش خصوصی از این صنعت و کاملا دولتی شدن آن خواهیم بود. لذا از پتانسیل بخش خصوصی در افزایش بهره وری در این صنعت و کاهش تصاعدی سرمایه‌گذاری در این صنعت مادر محروم خواهیم ماند.

البته اینکه دولت از محل صادرات خوراک و خام‌فروشی بتواند به منابع جدیدی دست پیدا کند به دلیل اینکه تنها هزینه حمل و انتقال را به همراه خواهد داشت نباید غافل بود. اما سوال اصلی این است که آیا به اسم حذف رانت می‌توان به خام‌فروشی و عدم استفاده از مزیت صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر صرف نظر کرد؟

منبع: فرصت

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: