۲۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۰
دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی خبر داد

اختصاص ۹۷۰ میلیارد تومان به تسویه بدهی پیمانکاران وزارت راه/ نامه‌نگاری برای رفع ابهام اوراق خزانه

دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی با بیان اینکه ۱۰ روز پیش مبلغ ۲۳۰ میلیارد تومان بابت پرداخت طلب پیمانکاران، به شرکت ساخت پرداخت شد، گفت: شهریورماه نیز به دستور وزیر اقتصاد ۷۴۰ میلیارد تومان بابت پرداخت مطالبات پیمانکاران به شرکت ساخت پرداخت شد.

به گزارش عیارآنلاین،علی آزاد ‌ درباره طلب شرکت‌های راهسازی از وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت:‌‌ راه محور توسعه است، در گذشته راهی در کشور وجود نداشت، اما امروز راه‌ها توسعه یافته‌اند و این به توسعه‌یافتگی کشور انجامیده است.

وی با بیان اینکه ارزش کل زیرساخت‌های حمل و نقل کشور نظیر راه‌ها، آزادراه‌ها، خطوط ریلی، فرودگاه‌ها و از این قبیل بیش از یک‌هزار تریلیارد تومان ‌برآورد می‌شود، گفت: ‌حال که این زیرساخت‌های توسعه فراهم شده‌اند باید حفظ و نگهداری شوند و این بودجه کلانی را می‌طلبد.

اختصاص ۹۷۰ میلیارد تومان به وزارت راه بابت پرداخت مطالبات پیمانکاران

دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی اظهار داشت: ابتدای شهریور ماه امسال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی‌ کشور در راستای پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران در یک مرحله‌ ۷۴۰ میلیارد تومان به دستور وزیر اقتصاد و دارایی به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور ‌اختصاص داد.

آزاد افزود: ‌همچنین به‌ تازگی و حدود ۱۰ روز قبل، مبلغ ۲۳۰ میلیارد تومان بابت پرداخت طلب پیمانکاران، به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل پرداخت شد.

دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی بیان کرد: مجموع این دو رقم، حدود ۲۷٫۵ درصد از اعتبارات سالانه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است.

آزاد اظهار داشت: در گام سوم مقرر شده است حدود ۲۳۰ میلیارد تومان دیگر هم بابت پرداخت مطالبات پیمانکاران به شرکت ساخت‌ پرداخت شود البته در این‌باره هنوز نامه‌ای از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور صادر نشده‌ است.

* شرکت‌های راهسازی ۵هزار میلیارد تومان از وزارت راه طلب دارند

دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی گفت: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی بابت ساخت جاده و خط‌آهن، حدود ۵ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران راهسازی بدهکار است.

* ابهامات پرداخت مطالبات پیمانکاران از محل اسناد خزانه اسلامی

آزاد ادامه داد: به‌ تازگی دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، پرداخت مطالبات پیمانکاران را از محل اسناد خزانه اسلامی در دستور کار قرار داده‌اند که اجرای این مورد برمبنای تفکر «حفظ قدرت خرید پول» انجام می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی اظهار داشت: این پرداخت اوراق می‌تواند یک تا ۳ ساله باشد که با تناسب بودجه قابل پرداخت خواهد بود، اما اشکالی در این اسناد خزانه اسلامی وجود دارد مبنی بر اینکه می‌گویند از روزی که مطالبات پیمانکار محقق و به ذی‌حسابی ارسال شده است، تا روز انتشار اوراق خزانه به پیمانکاران پول می‌دهیم.

آزاد توضیح داد: ممکن است این مدت، زمان کوتاه باشد که قطعاً مخالف تفکر حفظ قدرت خرید پول است، زیر این اوراق ممکن است یک تا ۳ سال دیگر قابل وصول باشد، بنابراین لازم بود به جای تاریخ انتشار تاریخ سررسید در نظر گرفته می‌شد تا فلسفه حفظ قدرت پول عملیاتی شود.

دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی اظهار داشت: این انجمن نامه‌ای به معاون فنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور فرستاد و با ارائه استدلال این مورد را تذکر داد؛ این نامه‌ به‌ دست رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هم رسید تا اقدامات لازم در این‌باره انجام شود.

* رکود اقتصادی فعلی دامن راهسازان را هم گرفت/ پیمانکاران رها شده‌‌اند

آزاد بیان کرد: به هر حال همه مسئولان کشور قصد دارند که طلب پیمانکاران را پرداخت کنند، اما شرایط اقتصادی کشور به دلایل ناشی از تحریم‌ها، افت بهای نفت و رکود اقتصادی موجب شده است درآمدزایی و اشتغال در مملکت دچار مشکل شود، ضمن آنکه درآمدهای مالیاتی که می‌تواند سهم به سزایی از بودجه را تشکیل دهد، محقق نشده است و به همین دلیل پیمانکاران هم رها شده‌اند.

دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی با تأکید بر اینکه در حال حاضر‌ بسیاری از پیمانکاران درگیر سودهای کلان بانکی، فشار طلبکاران و پرداخت دستمزد کارگران هستند، اظهار داشت: فلسفه پیمانکار این است که پول را از حالت اسکناس‌ به سرمایه‌های زیرساختی و توسعه‌ای تبدیل می‌کند‌ بنابراین باید از سوی دولت حمایت شود.

آزاد افزود: از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه مقننه هم باید در جهت تصویب بودجه‌های متناسب برای فعالیت‌های راهسازی تلاش بیش‌تری داشته باشد.

منبع: فارس

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: