۱۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۵
مدیرکل صنایع خودرو و نیروی محرکه:

در افق ۱۴۰۴ باید ۲۵ درصد خودروهای تجاری صادر شود

مدیرکل صنایع خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در افق ۱۴۰۴ ایران با تولید سالانه ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو تجاری باید در جایگاه نخست منطقه ۲۵ درصد آن را به خارج از کشور صادر کند.

به گزارش عیارآنلاین،امیرحسین قناتی روز یکشنبه در میزگرد تخصصی چشم انداز و چالش های توسعه صنعت خودروهای تجاری در همایش بین المللی سیاست های صنعتی و تجاری، افزود: طبق سند چشم انداز ۱۴۰۴ ایران سالانه باید ۳ میلیون دستگاه خودرو تولید و ۳۰ درصد آن را به بازارهای جهانی صادر کند.
وی با بیان آنکه در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد حمل کالا در کشور از طریق ناوگان جاده ای انجام می شود، اظهار داشت: در پایان سال گذشته متوسط عمر وسایط نقلیه تجاری کشور به ۱۸ سال رسید که این ناوگان تجاری از نظر آلودگی، استهلاک و مصرف سوخت خسارات زیادی را بر اقتصاد ملی تحمیل می کند.
قناتی بر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تجاری تاکید کرد و گفت: هم اکنون ۲۵ درصد کامیون و کشنده کشور بالای ۳۵ سن دارند که باید تلاش کنیم با نوسازی ناوگان عمومی عمر متوسط خودروهای تجاری کشور از ۱۸ به ۱۲ سال کاهش یابد.
عضو هیات علمی دانشگاه قزوین نیز در این میزگرد تخصصی گفت: رشد تولید خودروهای تجاری بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ در جهان سالانه به طور متوسط ۵ درصد اما در ایران این رشد سالانه به طور متوسط ۱۰ درصد بوده است.
صادق عابدی افزود: در سال ۲۰۰۰ مجموع تولید خودروهای تجاری در جهان ۵۸ میلیون دستگاه بود که این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۹۰ میلیون دستگاه افزایش یافت.
این استاد دانشگاه قزوین اظهار داشت: چین با تولید ۲۰ میلیون دستگاه خودرو تجاری در سال گذشته بزرگترین تولیدکننده خودروهای تجاری جهان بود در حالی که در پایان سال گذشته سهم ایران خودرو و سایپا از بازار خودروهای تجاری کشور ۸۰ درصد و سهم گروه بهمن نیز حدود ۲۰ درصد بوده است.
وی گفت: تولید خودروهای تجاری در ایران طی سال های گذشته همواره با رشد مواجه شده اما پس از اعمال تحریم های ظالمانه در سال های ۹۱ و۹۲ تولید خودروهای تجاری در کشور رشد منفی داشت.
وی با بیان آنکه در پایان سال گذشته ۱۷۴ هزار دستگاه خودرو تجاری در کشور تولید شد که ۱۵۰ هزار دستگاه آن به وانت اختصاص داشت، گفت: ۳۶ درصد خودروهای تجاری کشور به خودروهای تجاری زیر ۳ تن، ۳۱ درصد به خودروهای تجاری بین ۳ تا ۸ تن و ۱۷ درصد به خودروهای ۸ تا ۴۰ تن اختصاص داشت.
عابدی یادآور شد: در سال ۸۹ بیش از ۲۳۷ هزار دستگاه خودرو تجاری در کشور تولید شد که این رقم در سال ۹۰ به بیش از ۲۲۲ هزار خودرو رسید که در این سال حدود ۲۷ درصد سهم فروش در بازار به خودروهای تجاری تعلق گرفت.
عضو هیات علمی دانشگاه قزوین با بیان اینکه هم اکنون خودروهای تجاری کشور با ۲۰ برند مختلف در کشور تولید می شوند، گفت: عدم سیاست های مشخص، وجود برندهای مختلف، نبود پلتفرم مشترک تولید خودرو، حضور کمرنگ بخش خصوصی و عدم بهبود فضای کسب و کار از مهمترین چالش های فرآروی تولید خودرو های تجاری در کشور است.
لوکاس نماینده شرکت رنو تراک نیز در این میزگرد گفت: شرکت رنو در سال گذشته موفق شد بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه انواع خودرو تجاری در جهان به فروش برساند و هم اکنون این شرکت با برخی از خودروسازان از جمله مرسدس بنز، فیات، نیسان و جی.ام در زمینه تولید خودروهای تجاری همکاری نزدیک دارد.
وی تاکید کرد: ایران باید با احیای اقتصاد ملی خود باید بسیاری از محصولات تولیدی خود را به خارج از کشور صادر کند و تولید انواع خودروهای تجاری بر روی یک پلتفرم توسط خودروسازان ایرانی مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه دبیر انجمن قطعه سازان کشور گفت: صنعت خودروسازی کشور در ماه های اخیر روزهای بدی را سپری می کند و تولید خودروهای تجاری نیز از این امر مستثنی نیست.
ساسان قربانی افزود: برای بهبود کسب و کار باید تولید محور فعالیت های اقتصادی باشد اما در ایران هم اکنون هرگونه فعالیت های اقتصادی مبتنی بر واسطه گری و دلالی است و به تولید بسیار بی توجهی می شود.
وی گفت: صنعت خودرو امروز مورد اقبال مشتریان نیست در حالی که این صنعت نقش بسیار مهمی در توسعه صنعتی کشور دارد، اما به علت واسطه گری و دلالی اقتصاد ایران آنچنان در کشور تمایلی برای توسعه تولید نداریم.
قربانی با بیان اینکه تولید موانع و مشملات زیادی دارد و بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد سود تسهیلات بانکی هزینه های تولید را تشکیل می دهد، گفت: در ایران ۳۰ هزار دستگاه خودرو تجاری با ۲۰ برند مختلف تولید می شود در حالی که شرکت رنو ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو تجاری خود را تنها با یک برند و با یک و یا دو موتور در جهان تولید می کند.
وی افزود: برای تولید قطعه تیراژ تولید خودرو بسیار اهمیت دارد و امروز در جهان تولید یک قطعه توسط یک قطعه ساز مورد توجه جدی قرار گرفته نه آنکه یک قطعه را چند شرکت، تولید کند.
در پایان این میزگرد با پرسش و پاسخ بسیاری از مطالب شرکت کنندگان در خصوص صنعت خودروسازی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
یادآور می شود، اولین همایش بین المللی سیاست های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال در ایران، با حضور مدیران، متخصصان و کارشناسان حوزه های مختلف اقتصادی روزهای ۱۸ و ۱۹ مهرماه سال جاری در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد.

منبع: ایرنا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: