۱۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۸

برندسازی راهی برای حضور در بازارهای صادراتی است

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران گفت: امروز یکی از ضعف های جدی تولیدات کشور، نبود برندسازی در بخشهای مختلف است و جمهوری اسلامی ایران تاکنون برای حضور در بازارهای صادراتی از این مسیر بی بهره بوده است.

به گزارش عیارآنلاین، رضا امیدوار تجریشی اظهار داشت: هماهنگی و هم افزایی صنعتگران و تجار سبب می شود که تولیدات صادرات محور باشد زیرا با برندسازی می توان مطابق سند چشم انداز ۱۴۰۴ حرکت کرد.

وی لزوم صدور تاییدیه از سوی سازمان ملی استاندارد برای تولیدات صادراتی را یادآور شد و گفت: کیفیت صادرات، گواهی مرجع مزبور را نیاز دارد، درغیر این صورت به بازار صادراتی لطمه وارد می شود.
وی همکاری بانک مرکزی به منظور پوشش مالی بخش خصوصی در مسیر صادرات را خاطرنشان ساخت و افزود: امروز ایران در صنعت پوشاک، شیرینی و شکلات ، فولاد، مواد غذایی، صنایع صنعتی، خشکبار و غیره این قابلیت را دارد که بتواند سهمی از بازار حدود ۳۰۰ میلیون نفری منطقه علاوه بر نیازهای کشور را تامین کند، اما تاکنون در این راه به شکل جدی برنامه ریزی صورت نگرفته است.
وی افزود: معافیت های مالیاتی و گمرکی ابزاری برای تشویق صادرکنندگان کشور است اما این ابزار به شیوه درست در خدمت صادرات نبوده و امروز کاهش صادرات در کنار عوامل مختلف، از نبود مشوقهای لازم ضربه دیده است.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران ضمن رد نظر کمبود قوانین در بخش تولید، گفت: کشورمان اکنون نیاز به تدوین قوانین جدید ندارد اما تفسیر متفاوت از قانون است که مشکل اجرایی به وجود می آورد، زیرا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و دستگاههای ذی نقش در امر صادرات ،برداشتهای متفاوتی از قانون دارند.
وی صدور دستورالعمل های یک شبه و غیرکارشناسی، وضع عوارض صادراتی بدون مطالعات لازم را به منزله شیوه های مخرب برای صادرات ارزیابی کرد که نیاز به بازنگری دارد.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور روز گذشته در همایش بین المللی سیاستهای صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال گفت: اقتصادی که در فکر صادرات و واردات نباشد درونگر باشد و به بیرون توجه نکند، مزیتهای اقتصادی را توجهی نداشته باشد، نمی تواند جهش و حرکت رو به جلو در پیش گیرد.
طی سه ماه نخست سال جاری ۲۱ میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار حجم تجارت خارجی کشور بود و برپایه گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران تراز مثبت در وزن و ارزش کالاها را ثبت کرد.
فصل بهار ۹۴ میزان ارزش صادرات کالای ایرانی ۱۰ میلیارد و ۸۶۷ میلیون دلار بود و در مقابل ۱۰ میلیارد و ۳۴۷ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد.
وزن کالاهای صادراتی کشورمان در سه ماه اول سال جاری ۲۵ میلیون و ۶۱ هزار تن و کالاهای وارداتی هم هشت میلیون و ۸۴۵ هزار تن به ثبت رسید.
امیدوار تجریشی معتقد است: موضوع خروج بانکها از وضعیت بنگاهداری یکی از شیوه های حمایتی به منظور توسعه صادرات است و کشورهای در حال توسعه با تمرکز بر بخش خصوصی حرکت خود را شتاب بخشیدند و در کشورمان چنانچه اصل ۴۴ قانون اساسی به شکل صحیح اجرا می شد، امروز گرفتار پدیده مالکیت خصولتی نبودیم.
وی برنامه انتخاب صادرکنندگان برتر که همه ساله به مناسب روز ملی صادرات برپا می شود، یادآور شد و گفت: صادرات با حمایت و تشویق شد پیدا می کند و وضوع عوارض و تنبیه کاهش آن را به دنبال دارد، بنابراین انتظار می رود دولت یازدهم از ابزارهای مختلف برای ترغیب و تشویق صادرکنندگان بهره گیرد.
محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از این درخصوص جوایز صادراتی گفته بود، در برخی موارد دیدگاه های مثبتی برای اعطای جوایز صادراتی وجود ندارد و پیشنهاد کرد کارگروهی در این زمینه تشکیل شود و سندیکا کمیته سازی های تخصصی را صورت دهد و این موضوع را هدایت کند.
به اعتقاد وی، جوایز صادراتی باید هوشمند شود و پروژه هایی که نیروی انسانی، ماشین آلات، تکنولوژی و سرمایه داخلی را به کار گرفته اند، امتیاز بیشتری قائل شد.
منبع: ایرنا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: