۲۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰

اجرایی شدن سندجامع نمازمحوری ترین برنامه اقامه نماز درمدارس است

مدیرکل قرآن و عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: اجرایی شدن سند جامع نماز محوری ترین فعالیت آموزش و پرورش در راستای ترویج فرهنگ اقامه نماز اول وقت در مدارس کشور است.

به گزارش عیارآنلاین، محمدرضا مسیب زاده روزجمعه در افتتاحیه هفتمین دوره طرح ملی مبین در سالن غدیر مجتمع یاوران مهدی (عج) قم، اظهار داشت: این طرح شامل سه سند چهار برگی است، که در آن تمامی مسائل اجرایی و مورد نیاز برای برگزاری نماز جماعت پیش بینی شده است.
وی با اشاره به زحمات و تلاش های صورت گرفته در وزارت آموزش و پرورش برای تهیه و تدوین این سند، تصریح کرد: سند جامع نماز ماحصل یک عقبه علمی بسیار قوی است، که در نهایت در حدود چهار صفحه خلاصه و ارایه شده است.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری جلسه های آموزشی مانند طرح مبین نخستین گام های اجرایی شدن این سند محسوب می شود.
مدیرکل قرآن و عترت و نماز وزارت آموزش وپرورش، حفظ موضوع آیه های قرآن را از دیگر برنامه های این وزارتخانه برای اقامه نماز عنوان کرد و افزود: این طرح از سال تحصیلی گذشته در بسیاری از مدارس نمونه کشور آغاز شد و در سال تحصیلی جاری نیز جنبه عمومی پیدا خواهد کرد.
وی ادامه داد: دوازده عنوان کتاب پیرامون حفظ موضوعی از مجموع ۴۰ آیه منتخب، متناسب با سنین دانش آموزش با عنایت به توجه به کتاب های درسی برای هر پایه تحصیلی انتخاب شده است، تا دانش آموزان بتوانند هر چه بیشتر خود را به قرآن به عنوان کتاب انسان ساز و راهنمای اصلی بشریت نزدیک کنند.
مسیب زاده با تاکید بر ضرورت قرار گرفتن حداقل یک نسخه از این کتاب ها در کتابخانه های هر مدرسه، تصریح کرد: به طور حتم این آموزه ها تحول قابل توجهی را در زبان محاوره و همچنین نحوه زندگی روزمره دانش آموزان ایجاد خواهد کرد.
وی همچنین با اشاره به برنامه های آموزش و پرورش در حوزه قرآن و عترت، طرح امام شناسی و مصباح الهدی را از جمله آن برشمرد و افزود: برای این طرح ۲۸ عنوان کتاب در دو مجلل ۱۴ جلدی ویژه دوره ابتدایی و متوسطه با برش هایی از زندگی اهل بیت(ع) متناسب با سنین دانش آموزان انتخاب شده است.
مسیب زاده با اشاره به طرح ملی الگوی تلاوت به عنوان دیگر برنامه های امسال این وزارتخانه، تصریح کرد: در این طرح که با همکاری وزارت ارشاد، اوقاف و صدا و سیما دنبال می شود، دانش آموزان شیوه های تقلید کردن از تلاوت استادان قرآن مجید را فرا می گیرند.
وی اضافه کرد: هدف کلی از اجرای این طرح پرورش قاریانی است که فارغ از شرکت در کلاس های تخصصی آموزش تلاوت بتوانند در مراسم صبحگاه مدارس به اجرای برنامه بپردازند.
وی با اشاره به طرح مبین با مخفف عبارت مدیریت برنامه نماز، آن را کار مشترک وزارت آموزش و پرورش و ستاد مرکزی اقامه نماز عنوان کرد و افزود: در سال تحصیلی جاری در قالب بسته فرهنگی پرورشی ارایه شده به مدیران مدارس، سه اصل آموزشی به صورت جدی مد نظر قرار گرفته است.
مسیب زاده محوریت دانش آموز و مدرسه را نخستین اصل ارایه شده عنوان کرد و گفت: هر فعالیت فرهنگی در مدارس اگر نتایج خوبی را برای آموزش و پرورش نداشته باشد، ابتر است.
وی فراگیر بودن در عین اثر بخشی را دومین اصل آموزشی خواند و تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش مسئول تربیت همه دانش آموزان کشور است، از این جهت مساله فراگیر بودن در حالی که باید به اثر بخش بودن آن نیز توجه شود، از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه فراگیر بودن بدون حساب و کتاب به طور حتم جوابگو نیست.
مسیب زاده همچنین مشارکت پذیری و مشارکت جویی را به عنوان سومین اصل آموزشی مد نظر برشمرد و تصریح کرد: این مساله هم از نظر حضور دانش آموزان در برنامه ها و هم از نظر هم افزایی و نزدیکی بیشتر مسئولان با یکدیگر بسیار مهم است.
وی اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش در پیگیری فعالیت هایی که جنبه های مشارکتی در آن پر رنگ است، عزم و اراده ای جدی دارد.
طرح مبین ویژه مدیران مدارس متوسطه اول کشور از تابستان امسال آغاز شده و نخستین دوره آن در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شده است.
این دوره آموزشی که به صورت متمرکز در یک استان برای چند استان همجوار آن برگزار می شود، پس از تهران در استان های آذربایجان شرقی و خراسان رضوی نیز برای استان های مجاور این دو استان برگزار شده، و مابقی استان های کشور نیز طی سه دوره در قم حضور پیدا می کنند.
نخستین دوره این طرح در قم ویژه خواهران هفته گذشته برگزار شد و پس از این دوره که ویژه برادران است، دوره دیگری نیز در آبان ماه به صورت مشترک برای خواهران و برادران از استان هایی که جمعیت کمتری دارند، برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: