۲۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۱
تفاوت قیمت بنزین در ایران با کشورهای همسایه ادامه دارد

احتمال بالای افزایش قاچاق بنزین با حذف کارت سوخت

در حالی برخی جایگاه‌داران بعد از تک نرخی شدن بنزین به دنبال حذف کارت سوخت هستند که حذف این کارت‌ها، افزایش قاچاق این فرآورده نفتی را به همراه دارد و هزینه‌های زیادی به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.

کارت سوختبه گزارش عیارآنلاین، اجرای سامانه کارت هوشمند سوخت از اوایل سال ۸۶، شفافیت در توزیع بنزین را افزایش چشم‌گیری داد و قاچاق این فرآورده نفتی را که در اواسط دهه هشتاد به حدود ۵ میلیون لیتر در روز رسیده بود، تقریبا به «صفر» رساند. با این وجود، در ماه‌های اخیر و بعد از تک‌نرخی شدن بنزین، انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور پیشنهاد جمع‌آوری کارت‌های سوخت و حذف این کارت‌ها از فرآیند سوخت‌رسانی کشور را مطرح کرده است و با انجام مصاحبه‌های متعدد با رسانه‌های مختلف به بیان دلایل خود درباره این موضوع پرداخته است که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته می‌شود:

* صرفه اقتصادی قاچاق بنزین

بر اساس آمارهای سایت گلوبال پترول پرایسز در روز ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور)، قیمت بنزین براساس نرخ آزاد دلار (۳۴۰۰ تومان) در اکثر کشورهای همسایه ایران یعنی کشورهای پاکستان، افغانستان، عراق، ارمنستان و آذربایجان بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان و در کشور ترکیه حدود ۵۰۰۰ تومان بوده است. همچنین در تاریخ مذکور، قیمت هر لیتر بنزین در امارات متحده عربی حدود ۱۸۰۰ تومان بوده است. صرفا قیمت هر لیتر بنزین در ترکمنستان حدود ۹۵۰ تومان یعنی اندکی کمتر از ایران است. بنابراین همچنان تفاوت زیادی بین قیمت بنزین در ایران با کشورهای همسایه و حتی برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات وجود دارد و قاچاق بنزین به این کشورها دارای صرفه اقتصادی است. همچنین پیش‌بینی می‌شود این اختلاف قیمتی و صرفه اقتصادی قاچاق بنزین در صورت افزایش مجدد قیمت جهانی نفت و در نتیجه افزایش قیمت فوب خلیج فارس فرآورده‌های نفتی تشدید شود. با این وجود، بیژن حاج‌محمدرضا، رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور در مصاحبه با خبرگزاری مهر در تاریخ ۲۵ شهریور با اعلام این‌که هم‌اکنون تفاوت قیمتی قابل توجهی بین بنزین عرضه‌شده در ایران و حتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ترکیه وجود ندارد، گفت: «هم‌اکنون بنزین با قیمت ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ تومان عرضه می‌شود که قیمت جهانی بنزین هم در همین محدوده بوده و از این رو توجیه اقتصادی قاچاق بنزین از ایران به کشورهای همسایه به حداقل کاهش یافته است». رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور با اشاره به برنامه دولت برای افزایش مجدد قیمت بنزین در آینده و همزمان با اجرای فازهای جدید قانون هدفمندی یارانه‌ها، افزود: «از این رو قطعا کارت هوشمند سوخت نمی‌تواند دیگر هم‌چون گذشته از کارآیی لازم به منظور مقابله با قاچاق سوخت برخوردار باشد، زیرا با توجه به سیاست‌های قیمتی دیگر قاچاق بنزین توجیه ندارد».

* از بین رفتن بانک اطلاعاتی دولت

بخش زیادی از اطلاعات بدست آمده با استفاده از کارت‌های سوخت، اطلاعاتی متغیر و دینامیک هستند و نه اطلاعاتی ثابت. به همین دلیل نیز قطع سامانه کارت هوشمند سوخت به معنای قطع دریافت این داده‌های اطلاعاتی است که به صورت مداوم در حال به‌روزرسانی هستند. به عنوان مثال، با استفاده از کارت سوخت، میانگین مصرف روزانه بنزین کشور همراه با جزئیاتی مانند تعداد و نوع خودرو، توزیع جغرافیایی مصرف بنزین و همچنین میانگین مصرف بنزین هر خودرو همراه با جزئیاتی مانند فاصله سوخت‌گیری خودرو، محل‌های سوخت‌گیری و … بدست می‌آید. با این وجود، رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور در مصاحبه با خبرگزاری آنا در تاریخ ۳۱ شهریورماه گفت: «دولت طی سالیان اخیر داده‌های اطلاعاتی خود را تکمیل کرده است و دیگر نیازی به کارت سوخت نیست».

** محسن دانشمند

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: