۲۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۴

دلال هایی برای خدمت به پالایشگران غربی

دولت یازدهم در حوزه نفت، کار خود را با واردات بنزین آغاز کرد درست مانند دولت اصلاحات که واردات بنزین توسط دلال‌های نام‌آشنایی مانند «جرج شولتز آلمانی» انجام می‌شد؛ حاشیه واردات بنزین توسط برخی گروه‌ها و اشخاص حتی نام محمد هاشمی – همسر معصومه ابتکار – را نیز بر سر زبان انداخت اما هم وی و هم ابتکار آن را رد کردند.

به گزارش عیارآنلاین، روزهای پساتحریم نزدیک است؛ روزهایی که حالا دلال‌های آن ایستاده در حال رونق دادن به فعالیت‌های خود هستند. این مهم حتی از دیدگاه رسانه‌های خارجی پنهان نمانده است به طوری که بلومبرگ نیز  این بار بنزین را هدف گرفته است.

دولت یازدهم در حوزه نفت، کار خود را با واردات بنزین آغاز کرد درست مانند دولت اصلاحات که واردات بنزین توسط دلال‌های نام‌آشنایی مانند «جرج شولتز آلمانی» انجام می‌شد؛ حاشیه واردات بنزین توسط برخی گروه‌ها و اشخاص حتی نام محمد هاشمی – همسر معصومه ابتکار – را نیز بر سر زبان انداخت اما هم وی و هم ابتکار آن را رد کردند.

به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، واردات بنزین به سختی و با اقدامات پنهانی انجام می‌شد که با توجه به قول و قرارهای شش کشور دنیا با ایران، قرار است همه چیز رسمی و بدون مشکل باشد. به طوری که تجار بازارهای بین‌المللی و تحلیلگران مسائل انرژی بر این باورند که ایران در نخستین سال پس از لغو تحریم‌ها باید میزان واردات بنزین را ۲۰ درصد افزایش دهد تا بتواند تقاضای فزاینده را تأمین کند.

تحلیلگران بازار انرژی و تجار بین‌المللی تأکید کردند که نیاز ایران به افزایش ۲۰ درصدی واردات بنزین در نخستین سال لغو تحریم‌ها، بازاری به ارزش یک میلیارد دلار را برای شرکت‌های خارجی فراهم خواهد کرد.

تحلیلگران مؤسسه فکتس گلوبال انرژی تأکید کردند ایران که پنجمین ذخایر بزرگ نفت خام جهان را در اختیار دارد احتمالاً نیاز خواهد داشت تا در صورت لغو تحریم‌ها در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی، روزانه ۵۰ هزار بشکه بنزین وارد کند.

در حالی که پالایشگاه‌های ایران با حداکثر ظرفیت خود مشغول به کار هستند و ایران حداقل به مدت یک سال دیگر نمی‌تواند ظرفیت تولید خود را افزایش دهد، تهران مجبور خواهد بود احتمالاً روزانه ۴۱ هزار بشکه بنزین معادل ۹ درصد کل بنزین خود را وارد کند.
ایران پیش از اعمال تحریم‌های بین‌المللی به خاطر برنامه هسته‌ای‌اش، بزرگ‌ترین وارد‌کننده بنزین در خاورمیانه به شمار می‌رفته است. دو تاجر بزرگ بازارهای بین‌المللی که خواستند نامشان فاش نشود، بر این باورند که ایران حتی ممکن است مجبور شود تا روزانه ۷۰ هزار بشکه بنزین وارد کند.

تجار بین‌المللی شک دارند که ایران بتواند پالایشگاه‌های جدید مورد نظر خود را مطابق برنامه تعیین شده راه‌اندازی کند و حداقل برای دو تا سه سال آینده به واردات بنزین نیاز خواهد داشت.

ویکتور شام از مؤسسه تحقیقات انرژی‌ ای‌اچ‌اس تأکید کرد: زمانی که تحریم‌ها لغو شود، اقتصاد ایران بهبود خواهد یافت و تقاضا احتمالاً افزایش خواهد یافت و این مسئله منجر به افزایش واردات خواهد شد. این مسئله برای پالایشگاه‌های خارجی خبر خوبی خواهد بود تا به بازار ایران نگاهی داشته باشند.

محاسبه انجام شده از سوی بلومبرگ نشان می‌دهد واردات ۵۰ هزار بشکه بنزین در روز با قیمت‌های کنونی بیانگر این است که ایران طی سال آینده به واردات یک میلیارد دلاری بنزین نیاز خواهد داشت.

در صورت اجرای توافقنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال شده از سوی امریکا و اروپا علیه شرکت‌هایی که با ایران همکاری انرژی خواهند داشت، لغو می‌شود. واردات بنزین ایران طی سال ۲۰۱۲ میلادی تقریباً به صفر رسید. این رقم پیش از سال ۲۰۱۰ میلادی به بیش از ۱۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسید.
تحریم‌ها موجب شد تا دولت ایران برنامه هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کرده و ظرفیت تولید کارخانه‌های پتروشیمی را نیز به تولید بنزین اختصاص دهد.
شاهرخ خسروانی معاون مدیر عامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی ایران تأکید کرده است که ایران پیش از تحریم‌ها حدود نیمی از بنزین مورد نیاز خود را از طریق واردات تأمین می‌کرده است.

ویکتور شام افزود: ایران ممکن است خرید بنزین را پس از لغو تحریم‌ها به بیش از ۵۰ تا ۷۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.
ریچارد مالینسون تحلیلگر مؤسسه انرژی اسپکتس در لندن نیز تأکید کرد: واردات بنزین ایران به طور میانگین به بیش از ۳۰ تا ۵۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

سالار مرادی تحلیلگر مؤسسه انرژی اف‌جی‌ئی نیز تأکید کرد: واردات بنزین ایران پس از لغو تحریم‌ها به ۵۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

منبع: عصرنفت

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: