۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۲

فیس‌بوک و تلاش برای حفظ امپراطوری ده ساله

فیس بوک (Facebook) یک سایت اجتماعی است که توسط Mark Zuckerberg در فوریه سال ۲۰۰۴ راه‌اندازی شد. فیس‌بوک هم‌اکنون از نظر تعداد کاربر عضو و نیز از نظر کارشناسان، در جایگاه نخست شبکه‌های اجتماعی قرار دارد.

به گزارش عیارآنلاین،مارک زاکربرگ، سایت فیس بوک را از اتاق خود در خوابگاه دانشگاه هاروارد آمریکا طراحی کرد و در فوریه ۲۰۰۴ آن را به عنوان یک وب سایت اجتماعی مخصوص دانشجویان هاروارد راه اندازی کرد. اما سایت او فراتر از محدوده یک دانشگاه و دانشجویان آن، خیلی سریع مورد توجه قرار گرفت و چنان محبوب شد که تا آخر هفته دوم راه‌اندازی آن، بیش از نیمی از دانشجویان هاروارد درآن نام نویسی کرده بودند و از آن به عنوان راهی برای ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کردند؛ در همان چند ماه نخست، میلیونها نفر به عضویت آن در آمدند و اکنون در سن ده سالگیش پذیرای بیش از یک میلیارد و دویست میلیون کاربر می‌باشد. به عبارت دیگر امروز، ‌فیس‌بوک بالاتر از چین و هند پرجمعیت‌ترین کشور جهان (البته در فضای مجازی!) به شمار می‌رود.

شبکه اجتماعی222چند نکته‌ خواندنی در مورد فیس‌بوک:

وب‌سایت فیس‌بوک سالیانه (۱۸۰پتابایت) معادل نیم پتابایت در روز اطلاعات در سرورهای خود ذخیره می‌کند. این وب‌سایت به ۴۰ زبان دنیا قابل استفاده می‌باشد.

فیس‌بوک از نظر تعداد کاربران، رشدی نمایی را تجربه کرده است به طوری که از یک میلیون کاربر در سال ۲۰۰۴ به بیش از یک میلیارد و دویست میلیون کاربر در سال ۲۰۱۴ رسیده است!

این غول اجتماعی در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۳ ماهانه ۱۱۸۹ میلیون کاربر داشته است. روزانه ۷۲۸ میلیون کاربر فعال از آن بازدید کرده و حدود ۱۱۸۰ میلیون لایک در آن زده شده است.

بیش  از ۱۴۰ میلیارد ارتباط دوستی در این شبکه برقرار است و حدود ۲۶۵ میلیارد عکس در این شبکه آپلود شده است.

فیسبوک می‌گوید میانگین سنی کاربران این شبکه اجتماعی ۲۲ سال است و جالب ترین بخش قضیه اینکه یک میلیارد نفر از کاربران فعال فیس‌بوک (از حدود یک میلیارد و سیصد میلیون نفر) با استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند که روز بروز بر تعداد آنها اضافه می‌شود.

شبکه اجتماعیآیا فیس‌بوک به خطر افتاده است؟

چندی پیش این خبر دنیای فناوری اطلاعات و فضای مجازی را تکان داد:

فیس‌بوک، واتس‌اپ را به قیمت بیش از ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد.

۱۹ میلیارد دلار برای یک برنامک پیام‌رسان هزینه‌ای بسیار گزاف بود. بسیاری از کارشناسان این اقدام زاکربرگ را اشتباهی بزرگ دانستند اما به هر حال فیس‌بوک تصمیمش را گرفته بود. واتس‌اپ برنامه‌ای بود – و هست- که بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال داشت و با رشدی عجیب و غریب، روزانه ۱ میلیوننفر به کاربرانش اضافه می‌شد. این شرکت تنها ۵۵ نفر کاربر داشت اما توانسته بود چنین تاثیرگذاری عمیقی بر فضای کسب و کار نرم‌افزارهای پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی موبایلی داشته باشد. فیس‌بوک دریافته بود که آینده از آن برنامک‌های پیام‌رسان موبایلی (OTTها) است. برنامک‌هایی که علاوه بر پیام‌رسانی از قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی نیز بهره می‌برند.

بگذارید مقداری به عقب برگردیم؛ به زمانی که مای‌اسپیس بزرگترین و پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در جهان بود:

مای‌اسپیس در سال ۲۰۰۳ تأسیس شد، این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۰۷، سیصد میلیون کاربر داشت و آنقدر باارزش به نظر می‌رسید که روپرت مورداک آن را به مبلغ ۵۸۰ میلیون دلار خرید، در سال ۲۰۰۶، مای‌اسپیس یک قرارداد ۹۰۰ میلیون دلاری با گوگل برای نمایش تبلیغات بست، حتی زمانی ارزش آن ۱۲ میلیارد دلار تخمین زده می‌شد. اما این دوران شکوه، خیلی زود به سرآمد، طوری که سرانجام تنها به مبلغ ۳۵ میلیون دلار فروخته شد.

به نظر می‌رسد که فیس‌بوک از دچار شدن به چنین سرنوشتی می‌هراسد. مخصوصا اینکه مطابق با آمارها، کاربران بسیاری (مخصوصا نوجوان‌ها) به جای فیس‌بوک از نرم‌افزارهای اجتماعی موبایلی مانند واتس‌اپ و اسنپ‌چت استفاده می‌کنند و این آمار روز به روز در حال افزایش است. در حال حاضر هم پیشبینی‌هایی وجود دارد که معتقدند فیس‌بوک تا سال ۲۰۱۷، بیش از ۸۰ درصد کاربران خود را از دست می‌دهد و سرنوشتی بهتر از شبکه‌های اجتماعی که خود آن‌ها را شکست داده و به بایگانی تاریخ فرستاده است (نظیر مای‌اسپیس و bebo) نخواهد داشت. شاید این پیش‌بینی‌ها و مقایسه‌ی فیس‌بوک با مای‌اسپیس و دیگر شبکه‌های اجتماعیِ به تاریخ پیوسته، بدبینانه باشد اما به نظر می‌رسد فیس‌بوک را به این تقلا انداخته که ولو با هزینه‌ای چند میلیارد دلاری، رقبای بالقوه خود را به خود ملحق کند. فیس‌بوک قبل از واتس‌اپ، اینستاگرام را نیز به قیمت بیش از یک میلیارد دلار خریداری کرده بود.

آیا می دانید که:

فیس بوک در سال ۲۰۱۴ با بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون نفر کاربر پرجمعیت‌ترین کشور دنیا است  که در سال ۲۰۱۳  بابت هر اشتراک ۱۲ سنت درآمد کسب کرده و در همان سال ۲۱۹ میلیون دلار درآمد داشته است.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: