۱۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۸
سی و دومین بسته خبری صنعت

یارانه تولید؛ جنجال بر سر هیچ!

خبر پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه به تولید موجب شکل گیری بحث هایی در رسانه ها شد. در این بسته خبری ماجرای کش و قوس دار پرداخت یارانه به تولید را مرور می کنیم. همچنین خودروسازان در جریان بازدید نوبخت برنامه هایی برای افزایش کیفیت خودرو ارائه کردند. وضعیت معدن نیز در این بسته خبری بررسی شده است.

به گزارش عیارآنلاین، بسته خبری این هفته به موضوعات یارانه تولید، کیفیت خودرو و مسئله خام فروشی در بخش معدن پرداخته شده است.

یارانه تولید؛ جنجال بر سر هیچ!

دوشنبه هفته گذشته بود که محمدباقر نوبخت و محمدرضا نعمت زاده از ایران‌خودرو بازدید کردند. در نشست خبری پس‌ازاین بازدید اعلام شد ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه به وزارت صنعت برای پرداخت به تولید اختصاص خواهد یافت. البته در روز بازدید، رسانه‌ها از اختصاص این یارانه به خودروسازان خبر دادند که این خبر پس از یک روز تکذیب و اعلام شد که این مبلغ به کل بخش تولید تعلق می‌گیرد.

اما بررسی سابقه پرداخت یارانه به تولید، بحث‌های کش‌وقوس داری را نشان می‌دهد. در اوایل مهرماه ۹۳ اعلام شد دولت قصد دارد مبلغ ۵۲۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از تولید به صنعت، کشاورزی و سایر بخش‌ها اختصاص دهد. البته نوبخت بیان کرد مبلغ مذکور در قالب مابه التفاوت نرخ سود در اختیار بخش های تولیدی متقاضی، قرار می‌گیرد و نقدی نخواهد بود. بحث پرداخت این یارانه تا انتهای ۹۳ ادامه داشت و نهایتاً در اردیبهشت ۹۴ خسروتاج، معاون نعمت زاده اعلام کرد در سال ۹۳ یارانه‌ای به بخش تولید تعلق نگرفت. ادامه این موضوع به سال ۹۴ رسید، زمانی که همان مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان برای بخش های تولید در نظر گرفته شد. چند ماه بعد و در خرداد ۹۴ سخنگوی دولت خبر پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان به تولید را اعلام کرد.

با بررسی محل پرداخت این یارانه معلوم شد که ۱۶۰ میلیارد آن به وزارت آموزش‌وپرورش بابت شیر مدارس پرداخت‌شده است! جزییات این مبلغ نشان داد که اساساً پرداخت آن ربطی به حمایت از تولیدکنندگان و صنعت کشور نداشت و اختصاص آن کمکی به بخش صنعت کشور نمی‌کند.

حال پس از تمام این کش‌وقوس‌ها، نوبخت علاوه بر مبلغ فعلی، وعده ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز داد. وی اضافه کرد ۲۰ درصد از تسهیلات ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی بانک ها را به خرید کالای داخلی اختصاص می‌دهیم. دراین‌باره نحوه تخصیص این تسهیلات محل سؤال است زیرا بانک‌ها سابقه مناسبی در رابطه با پرداخت تسهیلات به بخش‌های تولیدی ندارند.

به نظر می‌رسد با این مبالغ مشکل تأمین مالی تولید حل نخواهد شد. زیرا پیش‌ازاین وزیر صنعت از مشکل ۱۵۰ هزار میلیاردتومانی سرمایه در گردش بخش صنعت خبر داده بود. سید ابریشمی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک نیز مشکل ۱۰ هزار میلیارد تومانی صنایع کوچک را اعلام کرد. راه‌حل ریشه‌ای این مشکل، هدایت صحیح نقدینگی به بخش تولید است. در حال حاضر طبق گزارش بانک مرکزی، نقدینگی کشور حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است. با هدایت بخشی از این مبلغ به بخش‌های مولد و تولیدی مشکلات این بخش بهبود خواهد یافت. هم‌اکنون بانک مرکزی، بانک‌ها را ملزم به پرداخت تسهیلات به بخش‌های تولیدی نمی‌کند و تنها توصیه می‌کند ۳۷ درصد منابع خود را به صنعت اختصاص دهند که نظارت صحیح نیز بر این توصیه ندارد و بانک‌ها از طریق خود اظهاری پرداخت تسهیلات را اعلام می‌کنند.

۱۰۴۵۶۴_۹۶۳

افزایش کیفیت خودروهای داخلی رنگ واقعیت به خود می‌گیرد؟

هفته گذشته مدیرعامل ایران‌خودرو با تکرار صحبت خود مبنی بر این‌که تا اسفند ماه در ۱۰ هزار کیلومتر اول خودروها نیاز به مراجعه به تعمیرگاه پیدا نمی کنند، اضافه کرد که در آینده این مقدار را به ۲۰ هزار و ۳۰ هزار کیلومتر افزایش می‌دهیم. این وعده یکه زارع، تا زمانی که الزام قانونی به خود نگیرد فایده چندانی ندارد. بنابراین کارشناسان پیشنهاد می‌کنند این موضوع در قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو که در هیئت دولت در حال بررسی است، گنجانده شود. هفته گذشته از این قانون خبر رسید که خودروسازان ملزم به تعویض خودروهای معیوب صفر کیلومتر خواهند شد. تصمیم دیگر ایران‌خودرو صادرات ۲۰ هزار خودرو در سال جاری است. همچنین برای بهبود کیفیت، ۱۰ قطعه ساز کم کیفیت از فرآیند تأمین قطعات ایران‌خودرو خارج‌شده‌اند. از سایپا نیز خبر می رسد این شرکت در نیمه اول سال ۱۸ هزار خودرو صادر کرده است و در نظر دارد تا پایان سال ۴۰ هزار خودرو صادر کند. همچنین مدیر عامل بازرگانی سایپا از مذاکرات این شرکت برای واردات خودروهای هیبریدی از چین خبر داد.

وزیر صنعت در جریان بازدید از ایران‌خودرو خبر داد همکاری با خودروساز های خارجی باید با حداقل ۳۰ درصد صادرات صورت گیرد. اما متأسفانه موضوع داخلی سازی در همکاری با شرکت‌های خارجی چندان مورد توجه وزارت خانه و شرکت‌ها نیست. اگر داخلی سازی ساخت خودرو در کشور صورت نگیرد همانند همکاری با شرکت‌های فرانسوی به‌محض ایجاد مشکل توسط آن‌ها ضررهای هنگفتی به خودروسازان وارد می‌شود.

معدن و چالش خام فروشی

طی ۵ ماهه ابتدای سال جاری، صادرات سنگ‌آهن ۴۱ درصد کاهش یافته است. این موضوع به دلیل افت شدید قیمت جهانی سنگ‌آهن و کاهش تولید فولاد جهانی به‌ویژه در چین و توقف تولید برخی معادن داخلی به خاطر شرایط قیمتی عنوان می‌شود. البته کاهش صادرات سنگ‌آهن در جهت کاهش خام فروشی است به‌خصوص اگر طرح‌های فولادی فعلی که در دست اجراست به بهره‌برداری برسد، سنگ‌آهن تولید داخل در این صنایع مصرف خواهد شد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود صادرات سنگ‌آهن در سال‌های آینده کاهش یابد. البته اوضاع در صنعت مس هم چندان جالب نیست و شاهد افزایش خام فروشی در این صنعت هستیم. صادرات کنسانتره مس امسال نسبت به سال گذشته ۸ برابر شده است. کارشناسان دلیل این اتفاق را افزایش هزینه‌های تولید مس و کاهش قیمت جهانی عنوان می‌کنند و تولیدکنندگان مس ترجیح می‌دهند محصولات با ارزش کم را تولید و صادر کنند.

دیگر خبر مهم در بخش معدن، تصمیم برای انجام اصلاحاتی در قانون معدن است. نعمت زاده هفته گذشته گفته بود در تدوین قانون معدن باید شفافیت در نظر گرفته شود. نایب‌رئیس خانه معدن نیز از تشکیل کارگروهی برای بررسی قوانین معدنی دیگر کشورهای دنیا خبر داد. گفتنی است آخرین اصلاح قانون معدن در سال ۹۰ انجام‌گرفته است.

کرباسیان از افزایش ۲۵ میلیارد تومانی سرمایه بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی خبر داد و گفت قرار است این مبلغ تا پایان سال به ۶۸ میلیارد تومان افزایش یابد.

 

اخبار مهم هفته

اعلام آمار تجارت خارجی و کاهش ۱۴ درصدی صادرات غیر نفتی: آمار تجارت خارجی شش‌ماهه ابتدایی امسال اعلام شد. صادرات کالاهای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی با ۱۴ درصد کاهش ارزش دلاری به ۲۰٫۵ میلیارد دلار رسید. این در حالی است که هدف‌گذاری وزارت صنعت برای امسال ۶۱ میلیارد دلار بوده و در نیمه ابتدایی امسال تنها ۳۳ درصد آن محقق شده است.جدول زیر آمار تجارت امسال و مقایسه با شش‌ماهه ابتدایی ۹۳ را نشان می‌دهد.

آمار صادرات

برنامه‌های وزارت صنعت،معدن وتجارت برای ارتباط صنعت با دانشگاه: هفته گذشته مهندس نعمت زاده با حضور در دانشگاه علم و صنعت برنامه‌های وزارت صنعت برای افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه را تشریح کرد. تهیه طرحی برای حضور اساتید دانشگاه‌ها در واحدهای صنعتی داخلی همانند فرصت‌های مطالعاتی، تهیه طرحی برای قرارداد تمام‌وقت دانشگاه با صنایع بزرگ هر استان و حضور دانشگاه به‌عنوان بازوی فکری و پژوهشی آن صنعت ازجمله طرح‌هایی بود که وزیر صنعت بدان‌ اشاره کرد.

برگزاری نمایشگاه صنعت و حضور ۷۹۲شرکت داخلی و خارجی: این نمایشگاه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شودو به گفته دبیر برگزاری نمایشگاه شرکت‌های آمریکایی در این دوره به‌صورت رسمی حضور پیدا کرده‌اند.

سفر نعمت زاده به ترکیه و دعوت از تاجران ترکیه برای سرمایه گذاری در ایران: هیئت ایرانی به همراه وزیر صنعت هفته گذشته به ترکیه سفر کردند. دیدارهایی با فعالان تجاری و وزاری ترکیه از برنامه‌های این سفر بود.

زمینه برای افزایش همکاری‌های صنعتی ومعدنی بین ایران و لهستان مهیاست: نعمت زاده با وزیر اقتصاد لهستان دیدار کرد و بر افزایش همکاری‌های صنعتی و معدنی بین دو کشور در این دیدار تأکید شد. همچنین اتاق بازرگانی نیز نشستی با بازرگانان این کشور داشتند.

بازار خودرو چشم انتظار تکمیل شورای رقابت؛ احتمال تغییر مرجع قیمت‌گذاری: شورای رقابت حدود سه ماهی است که نخستین دوره فعالیت ۶ ساله خود را پشت سر گذاشته و برای برگزاری جلسات جدید منتظر معرفی اعضاء جدید است. اما تاکنون معرفی اعضاء انجام نشده و این امر عاملی برای عدم برگزاری جلسات شورای رقابت شده است. دراین‌باره نعمت زاده معتقد است بازار خودرو انحصاری نیست و شورای رقابت نباید قیمت‌گذاری آن را صورت دهد. حال باید منتظر ماند تا رئیس‌جمهور حکم اعضای جدید را امضا کند.

رتبه ایران در شاخص رقابت‌پذیری ۹ پله بهبود یافت: مجمع جهانی اقتصاد، شاخص رقابت‌پذیری در کشورهای دنیا را اعلام کرد. رتبه ایران از میان ۱۴۴ کشور ۷۴ اعلام شد که سال گذشته ۸۳ بود.

نمایندگان مجلس با اصلاح موادی از قانون تجارت مخالفت کردند: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح اصلاحیه ماده ۲۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مخالفت کردند.

جدیدترین فهرست مجوزهای حذف شده کسب‌وکار اعلام شد: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار تعداد قابل‌توجهی از مجوزها را حذف و برخی از مجوزهای کسب‌وکار را اصلاح کرد.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: