۱۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۶
معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اعلام کرد

جزئیات تولید بسته آموزش درس به درس کتب درسی/ جریمه ۱۰۰ میلیونی برای ۲ ناشر

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به جزئیات تولید بسته آموزش درس به درس کتب درسی توسط مؤلفان پرداخت و گفت: آموزشگاه‌هایی که به دانش‌آموزان به جای آموزش حل مسئله، تست‌زنی یاد می‌دهند، اهداف تعلیم و تربیت را فدا می‌کنند.

به گزارش عیارآنلاین، سید حسین طلایی زواره معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشست خبری که در محل این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: در گذشته معلمان در خصوص محتواهای جدید درسی که تدوین می‌شد، ابهام و پرسش‌های بسیاری داشتند و به سختی به پاسخ سوالات خود می‌رسیدند، به همین دلیل بسته  آموزشی به نام «بر فراز آسمان» توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آماده شد.

طلایی زواره اظهار داشت: در تولید این بسته آموزشی دو هدف عمده مدنظر بود، مهم‌ترین هدف توسعه شایستگی‌ها و صلاحیت‌های معلمان کتب جدیدالتألیف بوده است تا به تناسب کتاب‌های درسی و سرفصل‌های این کتب، زمینه‌ای برای توسعه فردی معلمان فراهم شود.

وی تصریح کرد: هدف دوم تدوین بسته آموزشی«بر فراز آسمان» تدریس درس به درس دروس توسط مولفان است و با استفاده از این وسایل کمک‌آموزشی، معلمان سطح دانش خود را افزایش داده و اگر اشکالی در بخش کتاب‌های درسی و یا شیوه تدریس داشتند در این زمینه مطرح می‌کنند.

طلایی زواره در تشریح جزئیات بسته آموزشی «بر فراز آسمان» گفت: یک بخش آن، بخش کلیات است، میزگردی است که مولفان و کارشناسان تالیف حضور دارند، گفت‌وگوی صمیمی پیرامون کتاب و رویکرد آموزش و ارتباط با اسناد تحول آموزش و پرورش است و درس‌ها فصل به فصل توضیح داده شده و نیز با توجه به دو زبانه بودن برخی مناطق و تسلط نداشتن کافی برخی معلمان به زبان فارسی، این بسته آموزشی مانند کتاب گویاست.

وی افزود: بخش دیگر مرور است، معلم قبل از آنکه وارد محتوای درسی شود می‌تواند مطالبی را که در سال‌های قبل بیان شده بود را مشاهده کند و در این بخش می‌توانند با سابقه و محتواهای قدیم بخشی از کتاب درسی آشنایی پیدا کنند.

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بخش دیگر بسته آموزشی «بر فراز آسمان» را گنجینه خواند و در توضیح آن گفت: این بخش شامل دو قسمت است. گنجینه معلمان که در راستای شکوفا کردن و توسعه تربیت شایستگی های معلمان است و در آن  میز مجلات رشد به‌ صورت پی‌دی‌اف موجود است و کتاب‌نامه رشد، کتاب‌های کمک‌آموزشی که منطبق با فرآیندهای آموزشی است، معرفی شده است.

طلایی زواره تصریح کرد: معلمانی که می‌خواهند مطالعاتی داشته باشند، می‌توانند کتاب‌های مطلوب، فیلم‌های آموزشی موجود و نرم‌افزارهایی که در این ارتباط است را شناسایی و تهیه نمایند و بخش دیگر از گنجینه، گنجینه برنامه درسی است که کتاب راهنمای معلم فراخور هر درسی و شیوه صحیح تدریس از جمله محتوای آن است.

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون اینکه «آیا این بسته آموزشی جایگزین دوره ضمن خدمت خواهد شد؟»، گفت: این بسته در تکمیل این دوره‌ها است و برای تأمین مدرسان و کسانی که آموزش ضمن خدمت را دیده‌اند خواهد بود.

معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: این بسته در قالب دی وی دی است و قابلیت نصب ندارد. بخش‌های مختلفی دارد و کار با آن آسان است و برای معلمانی که در دوره‌های ضمن خدمت شرکت کرده‌اند، کتاب درسی و بسته آموزشی رایگان ارئه شده است و برای سایر معلمان پایه‌های پنجم و نهم سامانه‌ای طراحی شده است تا با رقم ناچیزی این بسته را خریداری کنند.

*آموزش معلمان به وسیله شبکه های اجتماعی و اینترنت، شاید در آینده

طلایی زواره در خصوص پرسش دیگر خبرنگار فارس پیرامون برنامه‌های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از استفاده بهینه از اینترنت و شبکه‌های مجازی در آموزش معلمان خبر داد و خاطر نشان کرد: در تلاش هستیم با استفاده از شبکه ملی مدارس، موضوع آموزش را فراهم کنیم، اما پهنای باند کم است و برای بارگذاری ویژه تمام معلمان و دانش‌آموزان امکان‌پذیر نیست. همچنین از طریق تلفن همراه و شبکه های اجتماعی در حال برنامه ریزی برای آموزش هستیم که در آینده اعلام خواهد شد.

وی افزود: با استفاده از فروش اینترنتی در سراسر کشور در تلاش هستیم تا بازار سیاه خرید کتاب و بسته های آموزشی را جمع کنیم؛ با استفاده از همین سامانه فروش، بین  معلمان، دانش‌آموزان و اولیاء ارتباط برقرار کرده‌ایم و شرایط کار با این سامانه به این گونه است که برای معلمان، دانش‌آموزان و اولیا کُدی پیش بینی شده است که هر فردی می‌تواند به وسیله آن کد به تولید محتوا در این سامانه بپردازد.

*جزئیات و شرایط اعتبار بخشی و ایجاد اصلاحات در کتب درسی

معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص اعتبار بخشی و ایجاد اصلاحات در کتب درسی گفت: کتاب‌هایی که تألیف می‌شوند در دو مرحله، اعتباربخشی خواهند شد، یک مرحله نظری بوده و برخی از معلمان به‌وسیله روش خوشه‌ای انتخاب شده، نقطه‌نظرات‌شان گرفته و از برخی از آنها دعوت می‌شود و نظرات معلمین لحاظ خواهد شد  و بخشی دیگر ارتباط‌بخشی عملی است؛ زمانی که کتاب توزیع می‌شود، اعتبارسنجی عملی شروع شده، استان‌های مختلف انتخاب می‌شوند و کارشناسان تحلیل محتوای استان‌ها و همکاران گروه تألیف، داده‌ها را جمع‌آوری کرده و اصلاحات در سال آینده اعمال می‌شود.

طلایی زواره پیرامون ارزیابی کتب پایه‌های اول تا چهارم ابتدایی اظهار داشت: برنامه‌ای در نظر است تا به تناسبی که پایه‌های جدید تولید می‌شود ارزشیابی دوره تحصیلی اول، دوم و سوم به‌عنوان ابتدایی اول و نیز در کتاب‌هایی که سه سال پیوستگی مطالب دارند به پژوهشگاه واگذار شود تا بررسی نهایی انجام شده و براساس ارزشیابی، اصلاحات جدید انجام خواهد شد.

*پیش‌بینی تربیت سیاسی و اجتماعی دانش‌آموزان در کتب درسی

معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی  در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس مبنی بر پیش بینی تربیت سیاسی و اجتماعی که از ساحت‌های تربیتی نظام تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده، در کتب درسی دانش آموزان چگونه است، گفت: براساس سند تحول بنیادین زیرنظام برنامه درسی ملی وجود دارد که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است و در آن سند برنامه درسی ملی ۱۱ حوزه یادگیری است که تألیفات براساس آن حوزه‌های یادگیری تألیف می‌شود و تربیت سیاسی اجتماعی دانش آموزان بیشتر در حوزه مطالعات اجتماعی و به‌عنوان محتوا موجود است.

وی در خصوص انتقاد از حجم ستگین کتب درسی خاطر نشان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش میزان ساعت تدریس را مشخص کرده است و بحث متناسب‌سازی محتوا با ساعات آموزشی و ذهن دانش‌آموز از دغدغه‌های جدی است و ویژگی‌های روان‌شناختی دانش‌آموزان یکی از مؤلفه‌های درسی است که بررسی جدی می‌شود.

*دلایل کاربردی نبودن محتواهای کتب درسی

طلایی زواره در خصوص این پرسش خبرنگار فارس که برخی از کارشناسان تعلیم و تربیت از کاربردی نبودن محتواهای کتب درسی آموزش و پرورش انتقاد می کنند، گفت: در تألیف کتب درسی تلاش می‌شود که محتوای تولیدشده متناسب با آداب و مهارت‌های زندگی باشد. بخشی در کتب در خصوص تفکرات، حکمت و تفکر و پژوهش است و در این تولیدات از لحاظ حافظه‌مداری خارج شده و به خلاقیت‌محوری پرداخته می‌شود.

وی افزود: برای استفاده بهینه از این کتب و محتوای آن نیاز است تعامل بین دانش‌آموز و معلم وجود دارد، ظرفیت کلاس و ناآگاه بودن معلم شاید بر این موضوع تأثیر بگذارد. در کتب درسی بخشی وجود دارد به نام فعالیت کلاسی، این متضمن زمان کافی و رابطه تعاملی بین دانش‌آموز و معلم است و در اکثر مواقع معلمان اثر آن را کمرنگ می‌کنند.

* آموزشگاه های کنکور و ناشران کمک آموزشی زحمات سازمان را هدر می دهند

معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ادامه سخنان خود با انتقاد از آموزشگاه‌هایی که به دانش‌آموزان به جای آموزش حل مسئله، آموزش تست زنی می‌دهند، خاطر نشان کرد: این موضوع متاسفانه از مطالبه های جدی اولیا و یا خود دانش‌آموز درخصوص کنکور است و با این گونه آموزش ها اهداف تعلیم و تربیت فدا می‌شود و بخشی از آن به‌وسیله همین پاردوکس‌هایی است که وارد نظام آموزش و مدارس شده است.

طلایی زواره همچنین استفاده معلمان از کتاب‌های آموزشی و مجبور کردن دانش‌آموزان به روی آوردن به این کتاب‌ها را مورد انتقاد قرار داد و افزود: این اقدام باعث ار بین رفتن روحیه حل مسئله و ناخودآگاه کم رنگ شدن کل زحمات سازمان پژوهش در تولید حکمت و تفکر است.

وی با بیان اینکه مجبور کردن دانش‌آموز برای خرید کتاب حل مسئله تخلف است، اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش هر رسانه و یا وسایل آموزشی که می‌خواهد وارد مدرسه شود، باید به تأیید سازمان پژوهش برسد و اگر آن وسیله کمک آموزشی به تأیید این سازمان نرسیده باشد ورودش به مدرسه تخلف و قابل پیگیری است.

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌‌ریزی آموزشی افزود: مواد و رسانه‌های آموزشی که وارد مدارس می‌شود باید مورد تأیید سازمان پژوهش باشد و ورود کتاب‌های کمک آموزشی فاقد تأیید آموزش و پرورش به مدارس تخلف است، از ناشران متخلف اقامه دعوی کردیم که در این زمینه از ۲ ناشری که به سوالات طرح شده در کتاب‌های درسی پاسخ داده بودند، شکایت شد و هر یک به مبلغ ۵۰ میلیون تومان جریمه شدند.

* تلاش برای پایین بودن قیمت کتب درسی از نرخ تورم

وی در پایان سخنان خود با اشاره به افزایش قیمت کتب درسی گفت: این افزایش براساس ۳ مقوله کاغذ، چاپ و هزینه‌های توزیع است. تلاش شده بهره‌وری افزایش پیدا کند تا نرخ کتاب از تورم بیش‌تر نشود و باید یادآور شد درخصوص هزینه چاپ و صحافی افزایش رشد حقوق کارگران و در خصوص توزیع کتب درسی افزایش هزینه‌های ایاب و ذهاب و باربری مورد توجه است و به تناسب قیمت تمام‌شده کتاب را افزایش می‌دهیم.

منبع: فارس

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: