به رغم تصویب سند تحول، اما همچنان برنامه های زیرنظام های ۵ گانه آن تصویب نشده است

بیش از ۴ سال از تصویب سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و سیاست‌های ابلاغی می‌گذرد اما اسناد میانی مانند زیرنظام‌های پنجگانه، راهنمایی برنامه درسی، حوزه‌های یادگیری یازده‌گانه و نظام‌سازی‌های متعدد و استانداردهای گوناگون ذکر شده در راهکارهای سند تحول بنیادین، تاکنون تدوین نشده و به تصویب نرسیده است و عملا جز تغییر ساختار و نظام آموزشی و تالیف کتاب‌های جدید فعالیت عمده‌ای برابر با سند تحول صورت نگرفته است.

به گزارش عیارآنلاین،کانون تربیت اسلامی همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید با صدور پیامی تاکید کرد: سال تحصیلی ۹۴-۹۵ مانند همیشه یادآور شور و نشاط معلمی و دانش‌آموزی، زنگ و کلاس، دستی و محبت، علم و تربیت است. این آغازین روز با شکوه و عید تعلیم و تعلم را به معلمان و مدیران، دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها تبریک می‌گوییم و از خداوند متعال صحت، سلامت و شادکامی برای آنها خواستاریم و جهت استفاده مناسب از فرصت‌های یک سال تحصیلی نکاتی را مطرح می‌کنیم:

۱- فردای ایران اسلامی مرهون تلاش‌های امروز معلمان و مدیران مدارس است لذا مسئولان نظام جمهوری اسلامی باید این تلاش‌ها را قدر بشناسند و از هر جهت اعم از معنوی و مادی از آنان حمایت و پشتیبانی کنند.

۲- شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و کسب شایستگی‌های لازم برای یک جامعه صالح و حیات تیبه نیازمند محیط تربیتی متنوع و غنی است. برهمین اساس شایسته است دولت با رویکرد عدالت آموزشی در برنامه ششم توسعه و برابر با چشم‌انداز ۱۴۰۴ سهم آموزش و پرورش را از تولید ناخالص ملی و بودجه عمومی به دو برابر وضعیت فعلی برساند تا مدارس بتوانند دانش‌آموزان را برای تحقق مراتبی از حیات تیبه آماده کنند.

۳  – ستاد آموزش و پرورش حداکثر منابع نیروی انسانی، مالی و امکاناتی خود را معطوف به مدرسه کند و هزینه‌های خارج از مدرسه را به حداقل کاهش دهد و از برگزاری همایش‌ها و جلسات کم بازده و پرهزینه پرهیز کند و از طرف دیگر محیط جذاب و با نشاط را برای فرهنگیان و دانش‌آموزان فراهم سازد و از حقوق آنها در مراجع تصمیم‌گیری از جمله مجلس و دولت به خوبی دفاع کند و از هرگونه ملاحظه‌کاری و سهل‌انگاری دوری کند تا مدارس از حد نصاب آموزشی – تربیتی برخوردار شوند.

۴- بیش از ۴ سال از تصویب سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و سیاست‌های ابلاغی می‌گذرد اما اسناد میانی مانند زیرنظام‌های پنجگانه، راهنمایی برنامه درسی، حوزه‌های یادگیری یازده‌گانه و نظام‌سازی‌های متعدد و استانداردهای گوناگون ذکر شده در راهکارهای سند تحول بنیادین، تاکنون تدوین نشده و به تصویب نرسیده است و عملا جز تغییر ساختار و نظام آموزشی و تالیف کتاب‌های جدید فعالیت عمده‌ای برابر با سند تحول صورت نگرفته است. لذا شایسته است شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش و وزارتخانه هر یک به وظایف قانونی خود عمل کرده و بیش از این فرصت‌ها را از دست ندهند و تمام مناسبات مدرسه را براساس ارزش‌های اسناد تحولی ساماندهی کنند تا مدرسه قادر شود نسلی مومن، مجاهد و انقلابی تربیت کند.

۵- در سال همدلی و همزبانی دولت و مردم، فرهنگیان مانند گذشته با بصیرت و شجاعت انقلابی، گفتمان انقلاب اسلامی را در مدرسه و جامعه پاسداری کنند و راه هرگونه نفوذ دشمن را در عرصه تعلیم و تربیت کشور خواهند بست و توطئه دشمنان را برای دانش‌آموزان و خانواده آنها تبیین می‌کنند و در برابر نفوذ فرهنگی دشمن برای اخلال در باورهای نوجوانان و جوانان چونان بنیان مرصوص با بیان روشنگر خود ایستادگی می‌کنند و چهره مصمم مقاومت فرهنگی را به نمایش می‌گذارند.

۶ – دانش‌آموزان انقلابی هوشیارتر از گذشته در صف جهاد و ایثارگری فرهنگی مدرسه را پایگاه انقلاب اسلامی قرار می‌دهند و با استحکام بخشیدن به باورهای خویش، خود را برای سربلندی و عزت بیش از پیش و اقتدار ایران اسلامی آماده می‌کنند.

۷ – با توجه به توطئه نفوذ فرهنگی دشمن، خانواده‌ها مشارکت خود را با مدرسه برای فراهم ساختن زمینه رشد عقلانی و ایمانی، علمی و عملی و اخلاقی فرزندانشان دو چندان کنند چرا که در این شرایط حساس، تربیت نیازمند حضور مستمر والدین در تمام محیط‌های تاثیرگذار اعم از فضای طبیعی و مجازی است.

منبع:تسنیم

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: