۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۹
مسئول مرکز حمایت از مبتکرین، محققین و مخترعین بسیج:

پاشنه آشیل کشور، به کار بستن علوم در حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی است

دکتر مجتبی اصغری با بیان اینکه به کار بستن علوم در حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور، پاشنه آشیل است، بیان داشت: در حوزه فناوری حدودا رتبه ۸۵ دنیا هستیم و البته نمی توانیم به طور یقین درباره دهک ها اظهار نظر کنیم، تفاوت علم و فناوری فاحش است.

به گزارش عیارآنلاین،برنامه “گفت‌وگوی علمی” با موضوع شتاب تولید علم در ایران و با حضور دکتر محمد مهدی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه مالک اشتر و معاون سابق پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر مجتبی اصغری مسئول مرکز حمایت از مبتکرین، محققین و مخترعین بسیج روانه آنتن شد.

دکتر محمد مهدی نژاد به تولید علم در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: تولید و رشد علم در این سال ها بر اساس مطلب علمی ثبت شده در ملیکاهای علمی جهان  مانند ISIS و امثال آن تلقی می شود ولی تولید مستندات علمی نیست، زیرا اینها خود نشانه ای از رشد علمی است.

وی افزود: اگر از ابتدای انقلاب را بررسی کنیم، سالانه حدود ۵۰۰ مقاله در کل کشور داشتیم و این وضعیت تقریبا در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ وجود داشت ولی در این سال ها شیب تولید علم با زاویه بسیار زیادی شروع به رشد کرد به نحوی که میزان رشد علمی مان در سال ۲۰۱۱ نسبت به سال قبل از آن، سی برابر رشدی بود که در دنیا وجود داشت و این نشان دهنده افزایش بسیار زیاد تولید مقالات بود و در متوسط سی ساله هم که پانزده سال پانزده سال بررسی می شود، نشان از رشد ۱۱٫۵ برابر رشد متوسط جهانی بود که از رتبه پنجاهم دنیا در سال ۲۰۱۳ به رتبه هجده رسیدیم و در سال ۲۰۱۴ رتبه ۱۶ جهان شده ایم.

معاون سابق پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: منظور از منطقه، همان موقعیتی است که در چشم انداز تعریف شده است که شامل آسیای جنوب غربی و غربی می شود که در حقیقت کشورهای همسایه و خاورمیانه را شامل می شود

وی با بیان اینکه رشد ایران در تولید علم فوق العاده است، اظهار داشت: این تعریف و تمجیدی نیست که فقط خودمان از خودمان انجام دهیم بلکه انجمن سلطنتی انگلیس که معمولا سال ها کشورها را بررسی می کند، از تعابیر ویژه ای برای ایران به کار می برد مانند اینکه جغرافیای علم در دنیا تغییر کرده است و ایران در حد معجزه عمل کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مالک اشتر در بیان دلایل این رشد علمی گفت: یکی از مهمترین دلایل آن این است که از سال ۸۳ و یا ۸۴ برنامه ریزی و تمهیداتی برای فعالیت علمی در دانشگاه ها دیده شد و همچنین رشد فزاینده و کم سابقه کارشناسی ارشد و دکترا است که چون دانشجوها برای فارغ التحصیلی باید مقاله دهند، اسباب رشد را ایجاد کرده اند.

وی اضافه کرد: سطوح اساتید نیز رشد یافته است و به استادیاری رسیده اند که برای این مهم باید حداقل امتیازاتی در خصوص ثبت امتیازات علمی داشته باشند. ضمن اینکه رشد تعداد دانشجوها نسبت به ابتدای انقلاب بی سابقه است و البته تعداد دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی افزایش یافته است. در همین رابطه بر اساس گزارش یکی از مراکز آمریکایی درباره وضعیت سال ۲۰۱۱، نزدیک به ۴۲۶ میلیارد دلار هزینه تحقیق و توسعه در کشور آمریکا کرده است و به همین جهت رتبه نخست را دارند ولی میزان تولید علم آنها ثابت مانده است.

دکتر مجتبی اصغری خاطرنشان کرد: اکثر آمارهایی که در کشور ما مطرح می شود، به بحث جایگاه علم در کشور توجه می شود که به جای خود بسیار مهم است و حفظ آن نیز اهمیت دارد.

وی با اشاره به سقوط دو پله ای ایران در میان کشورهای تولید کننده علم گفت: در همین رابطه تاکید بسیار زیادی شده است تا به منظور جلوگیری از اتفاق باید در سیاست هایمان تجدید پذیر کنیم.

مسئول مرکز حمایت از مبتکرین، محققین و مخترعین بسیج افزود: باید به کاربست این علوم به آمارهای علمی جهان نگاهی بیاندازیم. اساساً بحث علمی و فناوری در این زمینه وجود دارد که متاسفانه این دو بحث در کشور ما با هم خلط می شود و به همین دلیل اگر درباره جایگاه ایران در تولید علم صحبت می شود باید جایگاه ایران در تولید فناوری را هم ببینیم. اگر تفاوت معناداری بین جایگاه تولید علم و فناوری وجود دارد باید این تفاوت تحلیل و بحث شود.

اصغری با بیان اینکه در تولید علم در میان دهک دوم یعنی ده کشور دوم هستیم، اظهار داشت: جایگاه ایران در تولید خیلی عالی است و از آن مهمتر رشد بسیار زیادی از سال ۱۹۹۸ داشته ایم. اما در خصوص فناوری در گرایش های مختلف در دهک های مختلفی هستیم و شاید اگر متوسط بگیریم در جایگاه فناوری در میان کشورهای دهک هشتم جهان باشیم و یا بر اساس برخی داده ها، نوآوری ایران در میان ۱۴۳ کشور، جایگاه ۱۲۰ را دارد که این آمار مربوط به سال ۲۰۱۴ است و این در حالی است که سال ۲۰۱۳ جایگاه ۱۱۳ را داشتیم.

وی با بیان اینکه به کار بستن علوم در حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور پاشنه آشیل است، بیان داشت: ما در حوزه فناوری حدودا در رتبه ۸۵ دنیا هستیم که البته نمی توانیم به طور یقین درباره دهک ها اظهار نظر کنیم. تفاوت علم و فناوری فاحش است. در تولید علم یکسری مقالاتی را تولید می کنیم و در سمینارها ارائه می دهیم که به دلیل گسترش مراکز علمی و دانشگاهی و همچنین دانشجویی بوده است.

مسئول مرکز حمایت از مبتکرین، محققین و مخترعین بسیج با بیان اینکه در تولید فناوری عوامل زیادی دخیل هستند گفت: اغلب این عوامل اقتصادی، مدیریتی و حقوقی است و در این قسمت ها شاهد رابطه خطی میان توسعه علم و فناوری بود در حالی که انتظار ما این نبود، زیرا پیش فرضی داشتیم مبنی بر اینکه بین تولید علم و فناوری رابطه مستقیمی وجود داشته است.

مهدی نژاد با بیان اینکه تولید علم در ایران و جهان تبدیل به یک کلونی تحت سیطره شده است، گفت: این مجموعه ها چه در قضاوت درباره افراد و چه قضاوت راجع به محتوا بر اساس سیاست هایشان خواهد بود. به عنوان مثال اگر مقالاتی درباره علوم انسانی مطرح شود، آنهایی که ناظر بر تحقیر جریانات آزاد اندیشی است را چاپ می کنند و یا مقالاتی که چهره زشتی از دشمنان آنها را نشان می دهد، منتشر می کنند.

منبع: رادیو گفت و گو

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: