۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۱
مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت های تعاونی لاستیک کشور:

سالانه ۸ میلیون حلقه لاستیک به صورت قاچاق وارد کشور می شود

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت های تعاونی لاستیک کشور گفت: از ۱۵ میلیون حلفه لاستیک وارداتی سالانه ۷ میلیون حلقه قانونی و ۸ میلیون حلقه دیگر از طریق راه های غیرقانونی و به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

به گزارش عیارآنلاین،محمدرضا آل سارا  افزود: سالانه نیاز کشور به انواع لاستیک خودروهای سبک و سنگین ۳۰ میلیون حلقه است که ۱۵ میلیون حلقه آن توسط کارخانه های داخلی و ۱۵ میلیون حلقه دیگر از خارج از که هشت میلیون حلقه آن به صورت قاچاق وارد کشور می شود.
وی با بیان آنکه با ادامه واردات قاچاق لاستیک همه کارخانه های داخلی، مصرف کنندگان و دولت متضرر می شوند، گفت: نابسامانی در واردات لاستیک مقوله مهمی است که باید دولت به طور جدی از آن جلوگیری کند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت های تعاونی لاستیک کشور، تصریح کرد: توزیع لاستیک های قاچاق به سهولت در بازار انجام می شود و اگر مردم و مصرف کنندگان حمایت کنند، بسیاری از مشکلات لاستیک قاچاق برطرف می شود.
آل سارا اظهار داشت: اخیرا طرحی از طرف اتاق تعاون به وزارت صنعت معدن و تجارت ارایه شده تا تمام لاستیک های وارداتی طبق سریال و تاریخ ساخت وارد کشور شوند، ضمن آنکه حداقل باید ۲ سال تحت پوشش بیمه باشند.
وی یادآور شد: با اجرای این طرح ارایه خدمات پس از فروش برای مصرف کنندگان لاستیک های وارداتی مهیا می شود و اطلاع رسانی به موقع نیز می تواند عرضه لاستیک های قاچاق را به بازار به حداقل برساند.
وی از نابسامانی توزیع لاستیک های تولید داخل انتقاد کرد و گفت: در این خصوص نابسامانی زیادی وجود دارد به طوری که با وجود ارزش افزوده ۹ درصدی، سود ۱۵درصدی واحدهای توزیع کننده محقق نمی شود و این امر، توزیع لاستیک را در واحدهای صنفی ما با مشکل مواجه کرده است.
وی با بیان آنکه شناسایی لاستیک های بی کیفیت و قاچاق برای واحدهای صنفی توزیع کننده عملا غیرممکن است، گفت: واردکنندگان لاستیک به کشور ۲۰۰ نفر هستند و باید همه واردکنندگان با اجرای طرح اجباری بیمه لاستیک ملزم شوند که خدمات پس از فروش نیز به مصرف کنندگان ارایه دهند.
وی تصریح کرد: هم اکنون در سطح کشور بیش از ۵ هزار واحد صنفی داریم که یک هزار و ۵۰۰ واحد آن در تهران است و ایران واسترالیا در جهان دو کشور تشکیل دهنده اتحادیه در این بخش هستند.
وی تاکید کرد: از طرفی مردم نیز باید از خرید لاستیک های بدون گارانتی و خدمات پس از فروش خودداری کنند و همه لاستیک های وارداتی باید حداقل ۵ سال خدمات پس از فروش داشته باشند زیرا لاستیک با ایمنی خانواده ها در ارتباط مستقیم است.
وی بر عرضه لاستیک های داخلی به مصرف کنندگان تاکید کرد و گفت: هرچه لاستیک های داخلی در بازار بیشتر عرضه شود از تولیدکننده داخلی حمایت بیشتر می شود، زیرا شرکت های داخلی تا آنجا که ممکن بوده قیمت های خود را به حداقل رسانده اند اما نبود سیاست های مناسب برای تعیین قیمت لاستیک های داخلی و استمرار کاهش قیمت ها توسط کارخانه های سازنده توزیع کننده را در سر در گمی خرید لاستیک قرار داده است.
وی با بیان اینکه خیلی از واحدهای صنفی ما در کشور فاقد دفاتر قانونی هستند، گفت: افزایش هزینه واحدهای صنفی سبب شده که بسیاری از فعالان این عرصه دیگر نتوانند مالیات خود را به موقع پرداخت کنند، هرچند که مالیات حق دولت و کسب درآمد حق واحدهای صنفی است.

منبع: ایرنا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: