معاون ساخت و توسعه راه‌‌آهن

مجوز شورای اقتصاد برای تأمین مالی راه‌آهن غرب صادر شد/‌‌ اتصال کرمانشاه به شبکه ریلی

معاون ساخت راه‌آهن با بیان اینکه مجوزهای تأمین مالی راه‌آهن غرب نظیر مصوبه شورای‌ اقتصاد، تضمین‌های ماده ۶۲ بازپرداخت اقساط فاینانس و مجوز ترک تشریفات دریافت شده است، گفت: در صورت تأمین منابع مالی، تا پایان سال ۹۵ کرمانشاه به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود.

به گزارش عیارآنلاین،سید مسعود نصر آزادانی با تأکید بر اینکه توسعه حمل و نقل ریلی‌ یکی از نیازهای زیربنایی کشور است، بیان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک کشور در منطقه، راه‌آهن یکی از ظرفیت‌های قابل توجه برای تولید ثروت و ایجاد نقش کلیدی در محورهای ترانزیتی است.

وی اضافه کرد: تکمیل کریدورهای اصلی راه‌آهن از اولویت‌های اساسی‌ در راستای تحقق سیاست‌های دولت‌ است که با گسترش آن، میزان قابل توجهی بار و مسافر در کمترین زمان و با ایمن‌ترین شکل ممکن جا‌به‌جا خواهد شد.

* اتصال راه‌آهن غرب کشور به عراق، بندر لاذقیه سوریه و دریای مدیترانه

معاون ساخت و توسعه راه‌‌آهن درباره‌ راه‌آهن غرب کشور (اراک-ملایر-کرمانشاه-خسروی) اظهار داشت: راه‌آهن غرب ‌‌بخشی از کریدور شرق به غرب است که جزو پروژه‌‌های اولویت‌دار ‌محسوب می‌شود. این خط‌آهن از اراک تا ملایر به طول ۹۰ کیلومتر افتتاح شد‌ و از ملایر تا کرمانشاه ۱۸۸ کیلومتر در حال اجرا است.

وی افزود: مسیر کلی این راه‌آهن از منطقه سمنگان در استان مرکزی آغاز می‌شود و پس از عبور از شهر اراک در اولین نقطه به ملایر در استان همدان می‌رسد و سپس به کنگاور در استان کرمانشاه و سپس از آنجا به کرمانشاه و اسلام‌آباد و خسروی متصل می‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: این مسیر ریلی در ادامه به راه‌آهن کشور عراق و از آن طریق به بندر لاذقیه سوریه و آب‌های آزاد متصل می‌شود. در واقع با تکمیل کل مسیر راه‌آهن غرب، ‌ایران از طریق خط‌آهن به عتبات عالیات متصل خواهد شد، همچنین از طرف کشور عراق به دریای مدیترانه و اروپا متصل می‌شود.

نصر آزادانی با اشاره به اینکه‌ با تکمیل راه‌آهن غرب بخشی از جابه‌جایی بار و مسافر این منطقه به حمل‌ و نقل ریلی منتقل می‌شود، اظهار داشت‌:‌ این امر قطعاً‌ موجب کاهش ترافیک جاده‌ای و به دنبال آن کاهش سوانح رانندگی در مناطق مذکور خواهد بود.

بررسی نحوه تأمین مالی راه‌آهن غرب/ برای این پروژه کمبود اعتبار داریم ‌

معاون ساخت و توسعه راه‌‌آهن اظهار داشت: در تلاش هستیم‌ با استفاده از ساز و کارهای مختلف از جمله فاینانس، ماده ۵۶ قانون اساسی، صندوق پروژه، صندوق توسعه ملی، روش BLT و سایر روش‌ها، برای این پروژه تأمین اعتبار کنیم.

وی با بیان اینکه امکان اجرای راه‌آهن غرب‌ در زمانی کوتاه وجود دارد، اظهار داشت: تنها مشکل تکمیل راه‌آهن غرب کشور تا کرمانشاه، بحث تأمین اعتبار است که امیدواریم با حمایت دولت و مجلس بتوانیم شاهد ‌اجرای این پروژه و تکمیل آن در سال جاری باشیم.

نصر آزادانی ‌‌گفت: توان فنی و مهندسی کشور برای توسعه زیرساخت‌ها به مرحله‌ای رسیده است که انجام کار بر اساس آخرین استانداردها و روش‌های فنی امکان‌پذیر است، اما قطعاً با رفع موانع تأمین مالی ‌‌می‌توان شتاب ساخت پروژه را چندین برابر کرد.

دریافت مجوزهای تأمین مالی پروژه

معاون ساخت و توسعه راه‌‌آهن افزود: مجوزهای لازم از قبیل مصوبه شورای‌ اقتصاد، تضمین‌های ماده ۶۲ بازپرداخت اقساط فاینانس و مجوز ترک تشریفات اخذ شده است و منتظر توافق هستیم که از محل منابع خارجی فاینانس تامین شود؛ همه اسناد فنی و حقوقی قرادادی برای تامین منابع فاینانس این محور آماده است.

وی اضافه کرد: به موازات استفاده از فاینانس، موضوع استفاده از منابع داخلی و تسهیلات صندوق توسعه ملی برای این پروژه در حال پیگیری است و امیدواریم تا توفیق در استفاده از منابع فاینانس داخلی، گره‌های اجرای این پروژه رفع شود.

تصال ملایر به فیروزان تا پایان امسال

‌نصر آزادانی درباره قطعه ملایر تا کرمانشاه به طول ۱۸۸ کیلومتر‌ بیان کرد: گفت: در این قطعه، بخش ریلی‌ ملایر ـ فیروزان به طول ۷۷ کیلومتر، ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ در این بخش روسازی پروژه آغاز ‌و ۵۷ کیلومتر از روسازی‌ اجرا شده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌‌آهن تأکید کرد: تلاش می‌کنیم تا پایان سال ۹۴ خط‌آهن غرب تا ایستگاه فیروزان به بهره‌برداری برسد.

اتصال کرمانشاه به شبکه ریلی کشور تا پایان سال ۹۵ مشروط بر تأمین منابع مالی ‌

وی بیان کرد: ادامه مسیر راه‌آهن غرب از فیروزان تا کرمانشاه ۱۱۱ کیلومتر است که ۹۶ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد؛ پیمانکار این مسیر تا کرمانشاه شرکت جهاد نصر کرمانشاه است.

نصر آزادانی افزود: امیدواریم با تأمین منابع مالی، تا پایان سال ۹۵ کرمانشاه به شبکه ریلی کشور متصل شود که البته تحقق این هدف تامین منابع مالی در سال جاری و سال آینده است.

هدفگذاری جذب فاینانس برای اجرای خط‌آهن کرمانشاه-خسروی‌

معاون ساخت و توسعه راه‌‌آهن اظهار داشت: ادامه مسیر راه‌آهن غرب، از کرمانشاه تا مرز خسروی‌ ۲۷۴ کیلومتر طول دارد، پیمانکار این بخش قرارگاه خاتم‌الانبیاء است.

نصر آزادانی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی این قطعه در زیرسازی حدود ۲۶ درصد است، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم با استفاده از منابع فاینانس تامین مالی برای این پروژه صورت گیرد.

‌به گزارش فارس ‌راه‌آهن غرب کشور حدفاصل کرمانشاه تا خسروی به طول ۲۶۰ کیلومتر و اراک تا کرمانشاه به طول ۲۷۸ کیلومتر، غرب کشور را به مرکز و شرق متصل می‌کند؛ ‌این مسیر ریلی حلقه اتصال کریدور شرق به غرب کشور است که با اتصال از ایستگاه سمنگان در شهر اراک آغاز و ضمن عبور از شهرهای ملایر، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام آباد غرب، گیلان‌غرب، قصرشیرین‌ و در نهایت خسروی به مرز عراق متصل می‌شود.

‌در قطعه ملایر تا کرمانشاه و خسروی، ۲۶ ایستگاه طراحی شده است،هر کدام از مسیرهای «ملایر تا کرمانشاه» و «کرمانشاه تا خسروی» دارای ۱۳ ایستگاه است. برای مسیر «ملایر تا خسروی» نیز ۱۱ تونل به طول ۱۰ کیلومتر طراحی شده که بزرگترین آن تونل قلاجه به طول دو هزار و ۷۵۰ متر است.

با تکمیل راه‌آهن غرب و اتصال مرکز و شرق کشور به راه‌آهن غرب و مرز خسروی، سفر به عتبات عالیات آسان‌تر شده و ایران از طریق بندر لاذقیه سوریه به دریای مدیترانه و اروپا متصل می‌شود‌؛ بنابراین در این مسیر بزرگترین کاری که انجام خواهد شد تقویت خط ترانزیتی در منطقه غرب است که موجب تحول و توسعه ‌این منطقه خواهد شد.

‌این مسیر در کشور عراق پس از عبور از خانقین‌، بغداد‌، موصل‌، قامشلی‌، دیرالزو‌، رقه و حلب به بندر لاذقیه ختم شده و در نتیجه با احداث آن امکان ارتباط با اماکن متبرکه عتبات عالیات (کربلا و نجف و کاظیمن و سامرا) در خاک عراق نیز میسر خواهد شد.

همچنین با احداث این پروژه امکان بر قراری ارتباط ترانزیتی بین کشورهای آسیای میانه و شرق آسیا و دریای مدیترانه از طریق خاک کشور ایران (کریدور شرق به غرب) فراهم می‌شود.‌

منبع: فارس

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: