۲۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۵
ناوگان اتوبوسرانی کشور تشنه نوسازی

صنعت تولید اتوبوس در حالت اغما

ناوگان اتوبوسرانی کشور رو به فرسودگی است و نیاز تأمین اتوبوس در سال های آینده وجود دارد. از طرفی تولید اتوبوس در کشور وضعیت مناسبی ندارد. در صورت سیاست گذاری مناسب وزارت صنعت می توان با استفاده از تقاضای موجود، موجب ارتقای توان ساخت داخل در خصوص تولید اتوبوس شد.

به گزارش سرویس صنعت، معدن و تجارت عیارآنلاین، بنابر اظهارنظر مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور حدود ۷ هزار اتوبوس از مجموع حدود ۲۰ هزار اتوبوس در حال تردد بین شهری با سن بالای ۱۵ سال در حال تردد هستند که مطابق با مصوبه هیأت وزیران فرسوده محسوب می‌شوند.[۱] همچنین مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی شهر تهران گفته: در شهر تهران ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال است که از این تعداد ۳۵۰۰ دستگاه فرسوده هست و باید از رده خارج شود.[۲] این یعنی بیش از نیمی از اتوبوس های تهران فرسوده هستند. با نگاهی گذرا بر اخبار سایر کلان‌شهرها مشخص می‌شود معضل فرسودگی ناوگان اتوبوس کشور، یک معضل فراگیر بوده و با توجه به مشکلات ایمنی و زیست محیطی ناشی از تردد این اتوبوس‌ها، ‌نوسازی ناوگان اتوبوس کشور امری اجتناب‌ناپذیر است.

اما وضعیت تولید اتوبوس در ایران حال و روز خوشی ندارد. بنابر آمار منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید اتوبوس در ایران از نیمه دهه ۸۰ رو به افول نهاد. به طوری که از تیراژ تولید بیش از ۴۰۰۰ دستگاه در سال ۸۶ به تیراژ تولید ۴۸۲ دستگاه در سال ۹۳ رسید.

یادداشت حسن زاده - اتوبوس

برگرفته از آمار منتشره دفتر خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت

به نظر می‌رسد وزارت صنعت، سیاست‌گذاری مناسبی در این خصوص نداشته است که نتیجه آن، عدم سرمایه‌گذاری در این بخش و بی‌توجهی به دست‌یابی به فناوری طراحی و ساخت اتوبوس است. معدود اتوبوس‌هایی هم که در کشور مونتاژ می‌شوند، عمق داخلی‌سازی پایینی دارند. در حال حاضر خط تولید اتوبوس در شرکت ایران‌خودرو دیزل که در دهه ۸۰ لقب بزرگ‌ترین تولیدکننده اتوبوس را به خود اختصاص داده بود، تعطیل شده است.

یادداشت حسن زاده - اتوبوس ۲

برگرفته از آمار منتشره دفتر خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت و گزارش های شرکت ایران خودرو دیزل به بورس

از طرف دیگر شهرداری‌ها و وزارت کشور به‌ عنوان بزرگ‌ترین خریداران اتوبوس در کشور در برخی موارد به استفاده از محصولات چینی روی آورده‌اند و تأمین اتوبوس را وظیفه‌ی خود دانسته و دغدغه‌ای برای تولید اتوبوس در کشور ندارند.
به نظر می‌رسد حلقه‌ی مفقوده‌ی صنعت تولید اتوبوس، نقش فعال و سیاست‌گذارانه‌ی وزارت صنعت، معدن و تجارت است. ضروری است این وزارت‌خانه از طریق مذاکره با شهرداری‌ها و شرکت‌های تعاونی حمل‌ونقل مسافری و بررسی نیاز حمل‌ونقل عمومی کشور نیاز ناوگان اتوبوس کشور را در بازه‌های ۵ ساله و ۱۰ سال آینده پیش‌بینی کند و درصد قابل توجهی از این نیاز را به شرکت‌های تولیدکننده تضمین خرید دهد. از طرف دیگر با توجه به تضمین خرید و حاشیه امن ایجاد شده برای سرمایه‌گذاری در تولید اتوبوس و قطعات آن، با یک قاعده‌گذاری هوشمندانه، انگیزه لازم برای سرمایه‌گذ‌اری در طراحی و تولید قطعات اتوبوس را برای شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز فراهم کند.

 [۱] منبع

[۲] آمار اتوبوس های تهران

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: