۱۶ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۵
بیست‎و‌هشتمین بسته خبری صنعت

رجزخوانی رنو و پژو برای تصاحب بازار ایران

خبرگزاری رویترز از رجزخوانی رنو و پژو برای بدست گرفتن بازار ایران خبر داد. شرکت رنو اعلام کرد اگرچه پژو تمایل زیادی برای حضور در بازار ایران دارد اما« جوجه را آخر پاییز می‌شمارند.» از سوی دیگر رنو انتظار دارد چون مانند پژو ایران را در زمان تحریم ترک نکرده است، ایران توجه بیشری به آنها داشته باشد.

خرید خودرو صفر ممنوعکمپین نخریدن خودرو؛ و تازه‌شدن زخم‌های «کیفیت و قیمت» در خودروسازی

پس از اینکه مدیران خودروسازی‌های ایرانی بعد از توافق وین، خبر از گران شدن خودروها دادند، کمپینی در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «کمپین نخریدن خودروی صفر ایرانی» به راه افتاد تا اینکه شاید بدین صورت قیمت خودروهای داخلی کاهش یافته و کیفیت هم افزایش یابد. این داستان، واکنش‌هایی را از سوی مدیران خودرویی کشور و وزیر صنعت، معدن و تجارت در پی‌داشت. یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو که بارها به گران شدن خودرو در پساتوافق، اذعان کرده بود نیز از شکل گیری این کمپین اظهارنگرانی کرد و از احتمال سیاسی بودن آن خبر داد. او معتقد است برخی می‌خواهند به واسطه این کمپین، توقعات از دولت را بالا ببرند.

نعمت زاده نیز دنبال‌کردن چنین کمپینی را خیانت به اشتغال و تولید داخلی عنوان کرد. این اظهارات وزیر صنعت، با واکنش‌های جدیدی از سوی رسانه‌ها، مردم و برخی فعالین این حوزه مواجه شد؛ تاجایی که بنا به گفته حسین فریدون، دستیار ارشد رئیس جمهور، ‌روحانی ضمن تذکر به نعمت زاده، عنوان کرده که «رفتارما با منتقدان باید محترمانه باشد. »  البته مهندس نعمت زاده دریافت این تذکر را رد کرد.

اما در میان این موج نخریدن خودرو صفر داخلی در شبکه‌های اجتماعی، خودروسازان خارجی همچنان برای بدست آوردن بازار خودروی ایران، در حال رقابت هستند. به‌گونه‌ای که خودروسازان فرانسوی، رقابت شدیدی را برای سبقت گرفتن از همدیگر آغاز کرده‌اند. در همین زمینه خبرگزاری رویترز از رجزخوانی رنو و پژو برای بدست گرفتن بازار ایران خبر داد. شرکت رنو اعلام کرد اگرچه پژو تمایل زیادی برای حضور در بازار ایران دارد اما« جوجه را آخر پاییز می‌شمارند.» از سوی دیگر رنو انتظار دارد چون مانند پژو ایران را در زمان تحریم ترک نکرده است، ایران توجه بیشری به آنها داشته باشد.

انتقادات اقتصادکلانی به سند راهبردی صنعت

در پی انتشار سند راهبردی صنعت از سوی وزارت صمت، برخی اقتصاددانان انتقاداتی مطرح کردند. یوسفی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص گزارش راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت با «آبکی خواندن سند» اظهار کرد: «نویسندگان سند از کجا فهمیده‌اند فقط ۷ صنعت برای کشور مفید است؟/ این سند را نمی‌نوشتند سنگین‌تر بود، زیرا اعتبار وزارتخانه زیر سوال رفت.»

سیاست صنعتی

مسعود دانشمند دبیرکل خانه اقتصاد ایران با اشاره به اینکه  «نعمت‌زاده این برنامه را پشت درهای بسته نوشت» نیز سوالاتی را مطرح کرد: «چرا خودروی ایرانی که از خودروهای چینی هم ضعیفتر است باید صنعت پیشران باشد؟/ چرا صنایع کوچک جایگاهی در برنامه راهبردی ندارند؟ /چرا صنایع دانش بنیان و جدید هیچ نقشی در برنامه راهبردی ندارند؟/ چرا دولت ایدرو و ایمیدرو را واگذار نمی کند؟ / مگر صنعت تایر و تیوپ چه مزیتی داشت که آن را پیشران کردید؟ / چرا خدمات هیچ نقشی در برنامه راهبردی وزارت صنعت ندارد؟»

کارشناسان سیاست صنعتی معتقدند سند راهبردی منتشر شده وزارت صنعت دارای نقاط مثبت و منفی بوده و برخی از انتقاداتی که به این سند وارد شده، ریشه سیاست صنعتی نداشته و صرفا از منظر و نگاه اقتصادکلان و کلاسیک بوده است. اولویت بندی و تخصیص منابع از نقاط مثبتی است که در این سند دیده می‌شود(اگرچه که به محصولات انتخاب شده انتقاداتی وارد است)، اما مغفول واقع شدن برخی از گزاره‌های مهم سیاست صنعتی نظیر؛ بررسی «سطح میانی اقتصاد» و «سیاست جایگزینی واردات» نیز از جمله نقاط منفی به شمار می‌آید.

قاچاق سوختایران کد با ظاهری جدید/ قانون مبارزه با قاچاق همچنان روی هوا!

پاییز ۱۳۹۲ وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم در اقدامی بحث‌برانگیز، طرح های ایران کد و شبنم را بدون درنظرگرفتن جایگزینی مناسب، از سیستم اطلاعات تجاری کشور حذف کرد. اوایل دی‌ماه ۹۳، معاون بازرگانی وزیر صنعت وعده ایجاد یک سامانه جایگزین برای این طرح‌ها‌ را مطرح کرد؛ هفته گذشته نعمت زاده از ورود سامانه بین‌المللی GS1 برای رهگیری کالاهای وارداتی و پیشگیری از ورود کالای قاچاق به بازار خبر داد. نعمت‌زاده با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت: «طرح ایران‌کد طرحی ناقص بود به همین دلیل از چرخه سامانه ثبت سفارش حذف شد و با حذف این طرح، براساس سیستم بین‌المللی GS1 دو طرح شناسه و کد رهگیری را نهایی کردیم که روز گذشته به اتمام رسید و به زودی برای تصویب به هیات دولت ارسال خواهد شد.»

طرح شبنم- ایران کد

به گفته کارشناسان، با توجه به آمار بالای قاچاق کالا، بالاخره وزارت صنعت مجبور شد طرح شناسه‌گذاری کالاهای وارداتی را با نام و ظاهری جدید احیا کند. اگرچه مفهوم کلی GS1 و ایران‌کد یکسان است، اما در طول دو سال گذشته با حذف سامانه ایران‌کد و شبنم، نظام توزیع کالای کشور بدون وجود سامانه رهگیری به کار خود ادامه داد.

در رابطه با قاچاق همچنین باید گفت که با گذشت حدود ۱۶ ماه از به روزرسانی قانون مبارزه با قاچاق کالا هنوز بسیاری از دستگاه های اجرایی فعالیتی برای عملیاتی سازی کردن این قانون ندارند. در همین خصوص پورابراهیمی نماینده مجلس گفت: «آنگونه که گزارش می‌شود ۵۰ درصد احکام این قانون بدون آیین نامه اجرایی روی زمین مانده است.»

سایر اخبار مهم و کوتاه

حرکت تدریجی از ارز مبادله‌ به ارز آزاد: رئیس سازمان توسعه تجارت از حرکت آرام و تدریجی ارز آزاد به مبادله‌ای خبر داد و گفت: کمیسیونی با حضور ۵ معاون وزیر در وزارت صنعت برای برای کارشناسی و اختصاص ارز مبادله‌ای تشکیل شده است.

پس لرزه های قرارداد تجارت ترجیحی با ترکیه: گزارش ویژه «نسیم» نشان می‌‌دهد که قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه، واردات ایران از ترکیه در چهارماهه نخست امسال را به لحاظ وزنی بیش از ۳۲ درصد افزایش داده است/ واردات از ترکیه ۲۷۰ میلیارد تومان افزایش یافته است

۵ نشانه رکود؛ ذخیره انبارها ۴درصد بیشتر شد: رئیس اتاق بازرگانی تهران از کاهش بودجه عمرانی، افت ۱۵.۸درصدی صادرات، ۸درصدی تولیدات صنعتی و ۱۲درصدی فروش صنایع و افزایش ۴درصدی ذخایر انبارهای تولیدی در سال جاری خبر داد و این ارقام را نشانه‌های رکود اعلام کرد.

جزئیات افت تولید ۳۵ محصول صنعتی و معدنی در ۴ ماهه امسال: براساس آمار میزان تولید کالاهای منتخب صنعتی در ۴ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد کندی را تجربه کرده است.

استراتژی یکپارچه بخش معدن تهیه می‌شود: عضو کمیسیسون صنایع مجلس از تدوین استراتژی یکپارچه برای بخش معدن خبرداد.

پیشنهاد تغییر ملاک و تعرفه واردات خودرو‌های لوکس؛ کشف مواد مخدر در لباس عروس: رئیس کل گمرک از برنامه دولت برای تغییر ملاک واردات خودروهای لوکس خبر داد و گفت: باید در مقررات مربوط به واردات کالاهایی از جمله برنج بازنگری اساسی صورت گیرد.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: