۱۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۴

افزایش موثر تعرفه گاز پرمصرف‌ها، کلید اصلاح موتورخانه‌ها

با افزایش موثر تعرفه گاز مشترکین پرمصرف خانگی، انگیزه کافی در این مشترکین برای استفاده از طرح افزایش کارآیی انرژی در موتورخانه ها ایجاد می شود و بخش عمده ای از سرمایه گذاری لازم برای اجرای این طرح نیز توسط خود این مشترکین تامین می گردد.

به گزارش عیارآنلاین، اجرای طرح افزایش کارایی انرژی در ۵٠٠ هزار موتورخانه مسکونی و ١٠٠ هزار موتورخانه اداری کشور یکی از طرح های اصلی وزارت نفت برای اصلاح مصرف گاز در ساختمان ها است و با اجرای کامل آن انتظار می رود که مصرف گاز طبیعی بین ۱۰ تا ۱۳ میلیون مترمکعب در روز (معادل نیم فاز پارس جنوبی) کاهش می یابد. براساس این طرح، شرکت‌های خدمات انرژی (ESCO) پس از ممیزی انرژی، با سرمایه خود نسبت به اجرای پروژه های بهینه سازی ساختمان‌ها اقدام می کنند و بازپرداخت سرمایه به این شرکت ها نیز متناسب با میزان صرفه جویی انجام شده در ساختمان‌ها از سوی وزارت نفت صورت می گیرد. اواسط هفته گذشته (۵ مردادماه) همایش «استماع نظرات و پیشنهادات طرح افزایش کارایی موتورخانه ها» برگزار شد که حاکی از اجرای این طرح در آینده نزدیک است. نصرت اله سیفی، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در این همایش با اشاره به این که دوره اجرای طرح افزایش کارایی موتورخانه ها چهارساله در نظر گرفته شده است و دوره بازپرداخت به سرمایه گذاران برای ساختمانهای مسکونی نیز ٣٣ ماهه است، گفت: «امیدواریم این طرح امسال در ۶٠ هزار موتورخانه اجرایی شود و سالانه افزایش داشته باشد». یک روز بعد از برگزاری این همایش نیز مجتبی شیخ بهایی، معاون امور مهندسی و بهره برداری شرکت ملی گاز ایران در مصاحبه با خبرگزاری شانا با اشاره به اجرای رایگان طرح افزایش کارآیی موتورخانه ها در برخی از شهرها توسط این شرکت و اثرات چشمگیر آن گفت: «با تنظیم مناسب هوا و سوخت مشعل موتورخانه ها شاهد صرفه جویی ١۵ درصدی در مصرف سوخت خواهیم بود».

درباره وضعیت آتی اجرای طرح افزایش کارآیی موتورخانه ها نکات زیر قابل طرح است:

۱- اجرای موفق هر طرحی نیازمند همراهی بازیگران در هر دو سمت عرضه و تقاضا است. بررسی وضعیت تقاضا برای موفقیت این طرح نشان می دهد که مردم به علت تعرفه های ارزان گاز خانگی، انگیزه بالایی برای اجرای این طرح در منازل خود ندارند.   بر همین اساس، امیدواری زیادی برای موفقیت طرح افزایش کارایی انرژی در موتورخانه ها در شرایط فعلی وجود ندارد. در این شرایط، مشارکت مشترکین خانگی در تامین مالی اجرای این طرح نیز مورد انتظار نیست. همچنین مقایسه قیمت های هدف در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها با قیمت های کنونی گاز خانگی نشان می دهد که با وجود اجرای سه فاز از از این قانون، همچنان تمامی پله های تعرفه گاز خانگی، «یارانه ای» است و در این شرایط، مشترکین پرمصرف گاز نیز از این یارانه‌ پنهان به صورت وسیع بهره مند می‌شوند.

۲- از آن‌جا که اجرای این طرح برای مردم از جذابیت اقتصادی بالایی برخوردار نیست، حتی در صورت اجرای پروژه های بهینه‌سازی از طرف شرکت های خدمات انرژی، این طرح در قالب خدمتی رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد و در این شرایط، مردم تعهد و تعلق خاطر چندانی نسبت به نگهداری مناسب تجهیزات در بلندمدت احساس نمی کنند. این موضوع می تواند دوره استفاده از تجهیزات و اجرای فرآیند بهینه سازی را کاهش دهد. در سال های گذشته نیز شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برای صرفه جویی در مصرف فرآورده های نفتی و در اقدامی مشابه، تعدادی آب‌گرمکن خورشیدی در برخی امکان عمومی نصب کرده بود که بخش زیادی از آن‌ها بسیار زودتر از عمر مفید خود از کار افتادند؛ زیرا این اقدام به صورت رایگان انجام شده بود و مسئولین بهره برداری از این آب گرمکن ها انگیزه اقتصادی لازم را برای استفاده بهینه از این تجهیزات نداشتند.

۳- فارغ از ابعاد وسیع اجرای این طرح در کشور، سنجش میزان سوخت صرفه جویی شده در موتورخانه ها به آسانی امکانپذیر نیست به خصوص در زمانی که صاحبان ساختمان های مسکونی، احساس نیازی به استفاده موثر از این تجهیزات نداشته باشند.  این موضوع می تواند بین بین نهادهای ذی نفع در این طرح از جمله شرکت های خدمات انرژی، شرکت های اندازه گیری و صحه گذاری نتایج (M & V) و وزارت نفت به عنوان مسئول تسویه سرمایه گذاری انجام شده، اختلاف ایجاد کند و انگیزه شرکت‌های خدمات انرژی را برای مشارکت در اجرای این طرح کاهش دهد.

۴- تجربه کشورهای صنعتی نشان می‌دهد که استفاده از علامت مناسب قیمتی برای مصرف کنندگان می تواند آن‌ها را به اصلاح رفتار مصرفی خود تشویق کند. در این صورت، دیگر نیازی به ورود مستقیم نهادهای دولتی به فرآیند اصلاح و بهینه سازی مصرف آن‌ها نخواهد بود و مشترکین با سرمایه خود نسبت به اجرای این طرح اقدام می کنند. در نتیجه، اگر دولت تعرفه های گاز خانگی را به صورت هوشمندانه افزایش دهد، مردم خود انگیزه کافی برای صرفه جویی را پیدا می کنند. اگر چه در سال های گذشته، افزایش عمومی تعرفه گاز خانگی به صورت یکسان برای پرمصرف ها و کم مصرف ها با مخالفت مردم مواجه بوده است و این امر مانع از افزایش جدی تعرفه گاز خانگی شده است، اما «افزایش تعرفه صرفا برای پرمصرف ها» می تواند همراهی عمومی مردم را که در حد الگو گاز مصرف می کنند، به همراه داشته باشد. به عبارت دیگر، در صورتی که تعرفه گاز پله‌های بالای مصرف گاز با درصد بسیار بیشتری نسبت به سایر پله ها افزایش یابد، انگیزه کافی در مشترکین پرمصرف برای استفاده از طرح افزایش کارآیی موتورخانه‌ها ایجاد می‌شود. دراین شرایط، بخش عمده سرمایه گذاری لازم برای اجرای این طرح نیز توسط خود این مشترکین تامین می گردد. بنابراین می توان گفت افزایش موثر تعرفه گاز مشترکین پرمصرف، کلید اجرای آسان و بهینه طرح افزایش کارآیی موتورخانه‌ها است.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: