۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۵۰
در برنامه "مناظره" مطرح شد:

توزیع رشته های آموزشی در دانشگاه ها بر اساس نیاز کشور نیست

دکتر فروهر فرزانه گفت: تعداد دانشجو هم خوان با نیاز کشور نیست و از سوی دیگر نوع و توزیع رشته های آموزشی نیز برنامه ریزی شده بر طبق نیازهای جامعه نبوده است.

به گزارش عیارآنلاین، برنامه “مناظره” با موضوع عدم تناسب فارغ التحصیلان دانشگاهی با نیازهای جامعه و با حضور دکتر علی آهومنش رییس شورای مرکزی و دبیر کل اتحادیه دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی غیرانتفاعی و غیر دولتی ایران، دکتر اسماعیل قادری فر مدیر کل دفتر تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، لیلا دانشمندی عضو کانون کار کل کشور و مشاور ارشد تخصصی کانون و دکتر فروهر فرزانه روانه آنتن شد.

دکتر علی آهومنش با تاکید بر این نکته که دانشگاه ها آموزش های کارآفرینی لازم را انجام نمی دهند، اظهار داشت: لازمه شناخت مشکلات این وضع، آسیب شناسی است و مطمئن هستم در صورت آسیب شناسی متوجه خواهیم شد که یک مسیری را باید طی می کردیم که چنین نبوده است.

وی افزود: بدون شک بیش از سه هزار سال تاریخ مدون داریم. اولین کشور در دنیا بودیم که دانشگاه داری را تجربه کردیم؛ دانشگاه جندی شاپور اولین دانشگاه در جهان بوده، هرچند که برای نخبگان بوده است. این مسئله در اروپا به حدود ۷۰۰ سال پیش بر می گردد که آن هم برای لردها و کشیش ها بوده است.

وی به انقلاب صنعتی اشاره کرد و افزود: از زمان انقلاب صنعتی در اروپا  دولت های اروپایی به این نتیجه رسیدند که برای اداره چنین صنعت بزرگی نیروهای خاصی را لازم دارند و باید این نیروها را تربیت کنند و به این شکل، آموزش عالی به شکل عمومی در می آید و دیگر در اختیار فقط نخبگان نیست.

آهو منش به شیوه کار دانشگاه ها در اروپا در زمان انقلاب صنعتی اشاره کرد و افرود: در آن زمان ابتدا مشکلات به دانشگاه ها ارجاع می شد و دانشگاه برای حل آن مشکل برنامه ریزی می کرد و نسبت به تربیت نیرو اقدام می کرد.

رییس شورای مرکزی و دبیر کل اتحادیه دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی غیرانتفاعی و غیر دولتی ایران با اشاره پیروزی اسلام در ایران اظهار داشت: بعد از سرنگونی دولت ساسانی، اسلام نیز به دنبال ایجاد دانشگاه بود اگرچه در دوره کمی توقف داشتیم ولی خیلی زود دانشگاه ها ایجاد شد که از آنها تحت عنوان نظامیه یاد می کنیم و نظامی ها شروع به تربیت نیرو برای جامعه می کردند و در یک دوره درخشان ترین نیروها را در دنیا تربیت کردیم و مشکلات جامعه را می دانستند.

وی افزود: این وضعیت تا پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ ادامه داشت. در زمان پهلوی دانشگاه هایی را در ایران داشتیم که نمونه هایی از دانشگاه های غربی بودند؛ مانند دانشگاه تهران و شیراز که الگویی آمریکایی داشت و یا دانشگاه تبریز الگویی فرانسوی داشت و نیروهایی به خارج از کشور می رفتند و وقتی به ایران باز می گشتند، همان درس ها را برای ما پیاده می کردند؛ یعنی از همین اینجا ارتباط دانشگاه هایمان با جامعه قطع شد و مشکلات جامعه را در دانشگاه ها نبردیم تا بتوانند برنامه ریزی کنند و نیرو تربیت کنند تا آنها برای حل مشکلات جامعه اقدام کنند.

آهومنش با بیان اینکه ریشه مشکلات موجود در کشور، همان سیستمی است که در زمان پهلوی انجام می دادیم، بیان داشت: در طول این دوران از ۱۷۵ هزار نفر دانشجو در دانشگاه هایمان به عدد ۴ میلیون ۷۰۰ هزار نفر دانشجو رسیده ایم. تعداد دانشگاه های ما به شدت افزایش یافته است به طوری که ۳۵۷ دانشگاه غیر دولتی و آزاد داریم که در کنار آن دانشگاه های دولتی هم وجود دارند.

وی گفت: در این زمان تصمیم گرفتیم برای اینکه دانشجوهایمان کار بلد باشند، به شاخه های علمی و کاربردی و فنی و مهندسی بیشتر بپردازیم و قسمت های نظری را کاهش بدهیم ولی متاسفانه این موضوع اتفاق نیافتاد و دوره های علمی و کاربردی افزایش پیدا کرد و دوره های دانشگاه های نظری و دولتی نیز به همان نسبت افزایش یافت و در مشکل بزرگی قرار گرفته که تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه های ما بسیار زیاد است و شغل بر اساس نیازهای دانشگاهی تامین نمی شود.

وی با بیان اینکه سطح آموزش های دانشگاهی در ایران بسیار خوب است، بیان داشت: برای اثبات این موضوع، اگر یک دانشجو به خارج از کشور برود و در آنجا تحصیل کند می تواند بدرخشد، زیرا مبنای او بر اساس مبانی نظری کامل است ولی بر اساس آن چیزی که ما تربیت می کنیم، وقتی او را برای انجام یک کاری بفرستیم،  کارفرمایش می گوید کار بلد نیست و خودش هم احساس کاربلدی نمی کند.

در ادامه دکتر اسماعیل قادری فر به بیان آمارهای موجود پرداخت و اظهار داشت: بر اساس آخرین آمارهای رسمی حدود ۵ میلیون دانشجو در کشور داریم که حدود ۶۰ درصد آنها در حوزه علوم انسانی فعالیت می کنند و ۵۰۰ هزار نفر که نزدیک به ده درصد هستند، دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند.

مدیر کل دفتر تجاری سازی معاونت علنی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر این موضوع که تحصیلات تکمیلی در دو دهه گذشته بر اساس نیاز جامعه و بازار کار نبوده است، گفت: اگرچه توانستیم سطح علمی جامعه را افزایش بدهیم ولی سطح بیکاری را یک دهه به آینده انتقال داده ایم و این جمعیت عمدتا جوان فارغ التحصیل وارد بازار کار می شوند و جویای فرصت های شغلی هستند و در کنار آن به دلیل وجود نگاه غلط در جامعه یعنی مدرک گرایی و ضرورت کسب کرسی و اشتغال دولتی محدودیت هایی را برای دولت ها در دوره های مختلف به وجود آورده است.

وی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: در این معاونت موضوع کارآفرینی فناوارانه را به عنوان یک سیاست دنبال می کنیم به این معنا که فارغ التحصیلان دانشگاه ها را که با کیفیت تربیت می شوند، به سمت کسب و کار دانش بنیان سوق دهیم و با تشکیل شرکت های دانش بنیان و هسته های فن آور و حمایت سازمان هایی مانند معاونت علمی و فناوری، بتوانند کسب و کار فناورانه ای برای خودشان ایجاد کنند تا ما هم بتوانیم کالا و محصول ایرانی برای جامعه فراهم کنیم.

در ادامه لیلا دانشمندی با بیان اینکه این مطالبی که بیان شد نمی تواند تمام نیازهای جامعه را پاسخ دهد، گفت: امروز به مشکلی که در کشور وجود دارد فکر می کنیم ولی این در زمانی است که زلزله به سراغ مان آمده است و این روش، علمی نیست. حقیقت این است که شروع ریشه های این موضوع که چطور یک فرد کارآفرین شود در دانشگاه نیست.

این عضو کانون کار کل کشور و مشاور ارشد تخصصی کانون به تدریس درس حرفه و فن اشاره کرد و بیان داشت: آن زمان احساس می کردیم که یک کاری را به صورت عملی داریم انجام می دهیم و آن دوره، زمان بلوغ بچه ها است و باید آن را مورد توجه قرار دهیم و بدون شک نقش وزارت آموزش و پرورش نیز در این مسئله خیلی حیاتی است.

در ادامه دکتر فروهر فرزانه با بیان اینکه این مسئله چند بعد مختلف دارد، اظهار داشت: یک بعد موضوع این است که در طی ۲۰ الی ۳۰ سال گذشته یک توسعه کمی و قابل توجه و در عین حال بی هدف در بخش های آموزشی غیر دولتی آموزش عالی داشته ایم. رشد آموزش عالی چندین برابر بوده است و تعداد دانشجوها نیز افزایش چشمگیر داشته است.

وی تصریح کرد: این تعداد دانشجو هم خوان با نیاز کشور نیست و از سوی دیگر نوع و توزیع رشته های آموزشی نیز برنامه ریزی شده بر طبق نیازهای جامعه نبوده است.

منبع: رادیو گفتگو

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: