۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۵
مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرد:

بررسی تطبیقی برنامه درسی ملّی با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

مجموعه حاضر با هدف بررسی و تحلیل وضعیت برنامه درسی ملی نسبت به دلالت‌های سند تحول بنیادین انجام شده است و مسئله اصلی آن میزان همسویی برنامه درسی ملی با سند تحول بنیادین و تعیین نقاط قوت و نارسایی‌های احتمالی برنامه درسی ملی است.

به گزارش سرویس آموزش و پرورش عیارآنلاین، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی چندی قبل با انتشار گزارشی، به بررسی و تحلیل وضعیت برنامه درسی ملی نسبت به دلالت‌‌های سند تحول بنیادین پرداخت که گزیده آن در ادامه می‌آید:

مرکز پژوهش های مجلس

مجموعه حاضر با هدف بررسی و تحلیل وضعیت برنامه درسی ملی نسبت به دلالت‌های سند تحول بنیادین انجام شده است و مسئله اصلی آن میزان همسویی برنامه درسی ملی با سند تحول بنیادین و تعیین نقاط قوت و نارسایی‌های احتمالی برنامه درسی ملی است. این پژوهش از نوع ارزشیابی است که به شیوه تحلیل محتوا و روش سند کاوی به انجام رسیده است. برنامه درسی ملی هم دارای نقاط قوت و هم دارای نارسایی‌ها و کمبودهایی است. ازجمله نقاط قوت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

-حاکمیت رویکرد فرهنگی- تربیتی در تولید محتوا و تقویت شایستگی‌های پایه دانش‌آموزان

-تدوین و تصویب به‌موقع برنامه درسی ملّی

-متناسب‌سازی حجم و محتوای کتب درسی و ساعات و روزهای آموزشی با توانمندی‌های دانش‌آموزان

-اصلاح و بازنگری ساختار دوره‌های آموزشی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

-تدوین مدل هدف‌گذاری و طراحی مدل جدید در این خصوص

-تشریع حوزه‌های یادگیری ساخت‌های مختلف

برنامه درسی در مواردی نیز دارای نقص و کمبود است که به اصلاح و بهسازی نیاز دارد. در این خصوص می‌توان گفت:

ازنظر ادبیات برنامه درسی ملی در بعضی موارد نامناسب است و انتظار می‌رود که قدری متفاوت از ادبیات سند تحول باشد و عیناً مطالب سند تحول تکرار نشود، بلکه کلیه سازوکارها و چهارچوب عمل و بایدها و نبایدها را روشن سازد؛ زیرا برنامه درسی ملی یک سند زیردستی در مقابل سند تحول بنیادین محسوب می‌شود؛ بنابراین لازم است که به اجرا نزدیک‌تر باشد و راهنمای مجریان و دست‌اندرکاران باشد.

لذا در راستای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف پیشنهاد می‌شود برنامه‌های عملیاتی در قالب راهنمای برنامه درسی حوزه‌های یادگیری یا پیوست عملیاتی تدوین شود؛ به تحولات اساسی و محتوایی (فرآیندها، مأموریت‌ها، رویکردها و توانمندسازی عوامل انسانی) بیشتر توجه شود. نظارت و ارزیابی از برنامه درسی به‌طور مستمر صورت گیرد و همه عوامل انسانی ستادی و استانی در اجرای مطلوب‌تر برنامه درسی مشارکت داده شوند.

برای دریافت متن کامل گزارش، اینجا را کلیک کنید.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: