۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۵
بیست و سومین بسته خبری صنعت:

رالی نمایشی خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران

این هفته به بررسی وضعیت تجارت ۴ ماهه و اوضاع کاهشی صادرات، ادامه سفرها و ابراز علایق کشورهای خارجی به افزایش سرمایه‌گذاری در ایران و رشد مبادلات تجاری، گزارشی از کنفرانس مشترک ایران و اتحادیه اروپا و سایر اخبار مهم خواهیم پرداخت.

 به گزارش سرویس صنعت،معدن وتجارت عیارآنلاین، این هفته به بررسی وضعیت تجارت ۴ ماهه و اوضاع کاهشی صادرات، لزوم مدیریت واردات در دوران پساتحریم، ادامه سفرها و ابراز علایق کشورهای خارجی به افزایش سرمایه‌گذاری در ایران و رشد مبادلات تجاری، گزارشی از کنفرانس مشترک ایران و اتحادیه اروپا و سایر اخبار مهم (تکلیف قیمت گذاری، دستورهای جدید قیمت مواد معدنی، رتبه جهانی فولاد و …) خواهیم پرداخت.

وزارت صنعت از هدفش دور شد

به گزارش گمرک صادرات غیرنفتی کشور در چهارماه اخیر از لحاظ ارزش ۱۵ درصد کاهش داشته است. این درحالی اتفاق افتاد که سال ۹۴ یکی از مهمترین وعده‌ها و اهداف نعمت‌زاده توسعه صادرات غیر نفتی اعلام شده است. میزان واردات نیز  ۱۳٫۸۲۲ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل خود منفی ۲۰٫۱۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

ترانزیت - وادرات - صادرات

اگرچه که رسیدن به هدف صادراتی وزارت صنعت با لغو تحریم‌ها آسان‌تر خواهد شد ولی طبق روند توافقنامه وین و متن برجام و گفته مذاکره کنندگان ۶ ماه طول می کشد تا تحریم‌ها برداشته شود. بنابراین به نظر می‌رسد دست یافتن به وعده ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی با این روند تجاری، درو از دسترس باشد.

همچنین در روزهای گذشته توجه به مدیریت واردات در دوران پساتحریم بارها از سوی کارشناسان موردتاکید قرارگرفت. درهمین خصوص نعمتی یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس از وزارت صنعت خواسته تا برنامه‌اش را برای دوران بعد از لغو تحریم‌ها اعلام کند.

رالی نمایشی خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران

در روزهای اخیر خبرها از برنامه‌ریزی شرکت‌های هلدینگ صنعتی برای ورود به بازار ایران حاکی بود. شرکت انگلیسی دنتسو اگیس و شبکه فرانسوی هاواس ورلدواید، هلدینگ‌هایی بودند که ابراز تمایل به سرمایه گذاری در صورت برداشته‌شدن تحریم‌ها از خود نشان دادند.

در همین زمینه آلمان‌ها در رأس هیاتی بلندپایه با جدیت بیشتری نسبت به دیگر کشورها، وارد تهران شدند. علاوه بر مسئولان سیاسی اقتصادی، روسای۲۰ شرکت بزرگ آلمانی نیز در این سفر حضور داشتند. ژرمن‌ها به مسائل گوناگونی نظیر سرمایه‌گذاری، انتقال تکنولوژی، افزایش تجارت دوطرفه پرداختند. نهایتا نکته نگران کننده این بود که؛ قائم‌مقام صدر اعظم آلمان با بیان اینکه هدف از این سفر تنها عرضه محصولات آلمانی به ایران نیست، اظهار کرده‌بود: «اقتصاد آلمان به مواد خام نیاز دارد و ایران می‌تواند شریک مطمئنی در این زمینه باشد». گفتنی است وزیر صنعت در این مذاکرات تأکید کرده بود که «ایران مثل سابق درب‌های کشور را به روی اجناس وارداتی باز نکرده و به دنبال سرمایه گذاری خارجی در زمینه خودرو است.» البته در زمینه همکاری خودروسازان با کشورهای خارجی شنیده‌ها حاکی از این دارد که فرانسوی‌ها نیز به همراه فابیوس قصد سفر به ایران را کرده‌اند.

mjhhg-600x450

همچنین در رابطه با همکاری فولکس‌واگن و مرسدس بنز نیز رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان ادعا کرده است که در زمینه انتقال تکنولوژی و تولید داخل قرار است اقداماتی انجام شود. برخلاف این نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان از قطعی نبودن همکاری این شرکت خبرداده است. در این بین اما تویوتا و هیوندای نیز علاقه وافری برای حضور در بازار ایران، نشان دادند.

 از آنجایی که طبق سند چشم انداز سطح تولید خودرو باید به سه میلیون دستگاه افزایش پیداکند همکاری مشترک با شرکت‌های خودروسازی خارجی می‌تواند با تاکید بر داخلی‌سازی در دستور کار قرار گیرد. منتها تجربه تلخ پژو فرانسه و بدقولی این شرکت باید سرلوحه خودروسازان قرار بگیرد. آفت دیگر خودروسازان داخلی، تنبلی به دلیل مونتاژکاری بوده است. بنابراین در قرارداهای جدید باید نحوه همکاری‌ها سازنده و موجب رشد تولید و توان داخل قرار بگیرد والا سرنوشت خودروسازی کشور به جای خوبی ختم نخواهد شد. عدالتیان عضو اتاق بازرگانی تهران هم با بیان اینکه «پژو عبارت خوبی برای قرار داد بستن با خارجی‌ها است!» معتقد است:  بازرگانان ما نباید منافع شخصی خودشان را با منافع ملی مقابل یکدیگر قرار بدهند.

کره، هند، کانادا، استرالیا و سوئد دیگر کشورهایی بودند که از افزایش سرمایه‌گذاری در ایران خبردادند.

نعمت‌زاده در وین چه گفت؟

وزیر صنعت در کنفرانس مشترک ایران و اتحادیه اروپا که در وین برگزار شد حضور پیدا کرد، وی از برنامه ایران برای تبیین تجارت دو طرفه با اروپا خبر داد و اعلام کرد: ایران دیگر تمایلی برای داشتن یک ارتباط تجاری یک طرفه با اروپا ندارد. محورهای اظهارت نعمت زاده در قالب موارد زیر بود:

 ۱- عدم تمایل ایران برای واردات یک سویه کالا و ماشین آلات از اروپا

۲- همکاری و شراکت با طرف های خارجی در قراردادهای پتروشیمی

۳- علاقه مندی ایران برای ورود به سازمان تجارت جهانی

۴- هدفگذاری تولید خودرو ۳ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۲۵

وی همچنین در رابطه ابراز امیدواری کرد که ایران ظرف ۳ ماه پس از لغو تحریم‌ها مجدداً به سیستم پرداخت‌های الکترونیکی بین‌المللی (سوئیفت) بپیوندد. همچنین رویترز با توجه به سخنان وزیر صنعت در وین مدعی شد، ایران دارایی‌های دولتی خود را با هدف جذب میلیاردها دلار سرمایه به خارجی‌ها می‌فروشد و اعلام کرده است، نقش دولت در اقتصاد کاهش می‌یابد و متعهد شد تا سیاست‌های پولی انقباضی در چارچوب جذب میلیاردها دلار سرمایه از خارج اجرا کند.

اما این در حالی است که طبق توافق وین و سند برجام حداقل ۸ سال طول خواهد کشید که ایران بتواند از امکانات سوئیفت استفاده کند. اگرچه ورود شرکت‌های خارجی به بازار ایران در دوران پسا‌تحریم مزیت قابل‌توجه ای بوده و باعث افزایش حجم تجاری و سرمایه‌گذاری خارجی خواهد شد اما از سوی دیگر خطراتی همانند افزایش بیش‌ازحد واردات، عدم توجه به تولید داخل و افزایش خام فروشی را نیز برای اقتصاد و صنعت کشور به همراه خواهد داشت.

اخبارکوتاه

اعلام نظر نهایی مجلس؛ شورای رقابت مرجع قیمت‌گذاری خودرو شد

فشار به معدنکاران سنگ آهن با هدف کاهش قیمت فولاد اشتباه است / دستور وزیر صنعت برای تخفیف ۳ درصدی در قیمت گندله

وجود ۷۰ هزار واحد صنعتی نیمه تمام در کشور / افزایش ۳ برابری تولید ناخالص داخلی با سرمایه‌گذاری در بخش معدن / ایران با کنار زدن فرانسه سیزدهمین تولیدکننده فولاد جهان شد

برنامه راهبردی وزارت صنعت باهدف‌گذاری ۱۰ ساله تدوین شد / جزئیات ۱۷ پیشنهاد صندوق‌های حمایتی، توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری به برنامه ششم

 

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: