۳۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰

اصلاح شیوه تعرفه‌گذاری گاز، کلید افزایش کارآیی موتورخانه‌های خانگی

در صورت اصلاح تعرفه های گاز بخش خانگی با راهبرد تمرکز فشار افزایش قیمت روی پرمصرف ها، انگیزه کافی در مشترکین پرمصرف برای مشارکت در طرح افزایش کارآیی موتورخانه ها ایجاد می شود.

به گزارش عیارآنلاین، مصرف بالای گاز در بخش خانگی در فصل زمستان یکی از بزرگترین مشکلات مدیران حوزه انرژی کشور است. مصرف گاز این بخش در ماه های سرد سال به قدری افزایش می یابد که وزارت نفت مجبور به قطع یا ایجاد محدودیت در گازرسانی به برخی صنایع و نیروگاه ها می شود. این موضوع هزینه های تمام شده تولید محصولات این صنایع را افزایش می دهد و میلیاردها تومان خسارت به اقتصاد کشور وارد می کند. مطابق با اظهارات بیژن زنگنه، وزیر نفت (۲۵ فروردین ۹۳)، در صورت ادامه روند کنونی مصرف گاز بخش خانگی، حتی در صورت بهره برداری از تمام فازهای پارس جنوبی نیز به وارد کننده گاز در سال‌های آتی تبدیل خواهیم شد.

یکی از دلایل اصلی بروز این مشکل، راندمان پایین وسایل گرمایشی و به خصوص موتورخانه ها در ساختمان‌های مسکونی است به گونه ای که میانگین سالانه مصرف انرژی در این ساختمان‌ها بیش از ۴ برابر متوسط جهانی است (۱). برای حل این مشکل، وزارت نفت از سال ۹۳، اجرای طرح افزایش کارایی انرژی در ۵٠٠ هزار موتورخانه مسکونی و ١٠٠ هزار موتورخانه اداری کشور را براساس بند «ق» تبصره ٢ قانون بودجه سال ٩٣ کلید زده است. با اجرای کامل این طرح، مصرف گاز طبیعی بین ۱۰ تا ۱۳ میلیون مترمکعب در روز (معادل نیم فاز پارس جنوبی) کاهش می یابد. براساس این طرح، شرکت‌های خدمات انرژی (ESCO) پس از ممیزی انرژی، با سرمایه خود نسبت به اجرای پروژه های بهینه سازی ساختمان‌ها اقدام می کنند و بازپرداخت سرمایه به این شرکت ها نیز متناسب با میزان صرفه جویی انجام شده در این ساختمان‌ها صورت می گیرد.

از آنجا که اجرای موفق هر طرحی نیازمند همراهی بازیگران در هر دو سمت عرضه و تقاضا است، موفقیت طرح افزایش کارایی انرژی در موتورخانه ها در هاله ای از ابهام قرار دارد زیرا مردم در سمت تقاضا به علت تعرفه های ارزان گاز در بخش خانگی، انگیزه ای برای اجرای این طرح در منازل خود ندارند. با وجود پلکانی بودن تعرفه های گاز بخش خانگی از اواسط دهه ۸۰ و اجرای سه فاز از طرح هدفمندی یارانه ها، همچنان تمامی این پله ها، قیمتی یارانه ای دارند و حتی مشترکین پرمصرف نیز بدلیل تفاوت چشمگیر قیمت گاز بخش خانگی برای مصارف بی رویه و بالاتر از الگو با قیمت هدفگذاری شده آن در قانون هدفمند کردن یارانه ها، از این یارانه‌ پنهان به صورت وسیع بهره مند می شوند (۲).

تجربه کشورهای صنعتی نشان می‌دهد که استفاده از علامت مناسب قیمتی برای مصرف‌کنندگان می‌تواند آن‌ها را به اصلاح رفتار مصرفی خود تشویق کند و دیگر نیازی به ورود مستقیم نهادهای دولتی به فرآیند اصلاح و بهینه سازی مصرف آن‌ها نباشد. در نتیجه، اگر دولت در اصلاح تعرفه های گاز بخش خانگی، اجرای راهبرد تمرکز فشار افزایش قیمت روی پرمصرف ها یعنی افزایش درصد بسیار بیشتر پله‌های بالای مصرف گاز نسبت به سایر پله ها را انتخاب کند، انگیزه کافی در مشترکین پرمصرف برای مشارکت در طرح افزایش کارآیی موتورخانه‌ها ایجاد می شود. به‌خصوص آنکه پرمصرف‌ها که عمدتا پردرآمد نیز هستند توانایی مالی لازم برای انجام اقداماتی در راستای اصلاح الگوی مصرف گاز خود را دارند.

پی نوشت:

(۱): محمد میرزایی، مدیر طرح افزایش کارایی موتورخانه ها در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: «میانگین سالانه مصرف انرژی ساختمانهای مسکونی حدود ۴٠٠ کیلووات ساعت در مترمربع و ساختمانهای اداری حدود ۵٧٠ کیلووات ساعت در مترمربع است ولی میانگین مصرف سالانه با نرمهای جهانی زیر ١٠٠ کیلووات ساعت در مترمربع است که نشان از ظرفیت بالای صرفه جویی در ساختمانها دارد».(خبرگزاری شانا/ ۱۱ خرداد ۹۴)

(۲): قیمت هر متر مکعب گاز در بالاترین پله در ماه های سرد سال تنها ۴۸۳ تومان است ولی قیمت هر متر مکعب گاز صادراتی ایران به ترکیه، حدود ۱۳۵۰ تومان (۴۵ سنت) است.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: