۱۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۳

تنظیم ظرفیت مؤسسات آموزش عالی؛ افزایش یا کاهش سطح علمی دانشگاه ها

مصوبه ۱۲ بندی “تنظیم ظرفیت مؤسسات آموزش عالی از جمله بازنگری در کیفیت آموزش عالی و کاهش ظرفیت های مازاد دانشگاه ها به دستگاه های مربوطه ابلاغ شد اما تعلل وزارت علوم در این خصوص انتقاداتی را در پی داشته است.

به گزارش عیارآنلاین، تابستان سال گذشته بود که مصوبه “تنظیم ظرفیت مؤسسات آموزش عالی” از سوی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ۴ دستگاه مربوطه یعنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بھداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابلاغ شد.

بر اساس این مصوبه ۱۲ بندی که با ملاحظات آمایش سرزمین باید صورت می گرفت، قرار بود در خصوص تعیین ظرفیت های آموزش عالی و میزان جذب دانشجو در هر رشته تحصیلی با توجه به مواردی از قبیل نرخ اشتغال و بیکاری فارغ التحصیلان، افزایش و کاهش فرصت های شغلی در هر منطقه و برآوردن نیازهای توسعه ای کشور بازنگری و تعیین شود.

بر همین اساس از زمان ابلاغ این مصوبه به دستگاه های مربوطه تا کنون تمامی این دستگاه ها به جز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقداماتی را در جهت نیل به اهداف این مصوبه ۱۲ بندی صورت داده اند و اکنون تعلل این وزارتخانه موجبات انتقاد اعضای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور را فراهم کرده است. در همین زمینه گفتگویی داشته ایم با دو تن از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که نظرات متفاوتی در این خصوص داشته اند:

صابری: رویش قارچ گونه مؤسسات آموزش عالی فاقد استاندارد فاجعه ای در عرصه علمی کشور

رضا صابری، عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، با تأکید بر اینکه وزارت علوم باید هرچه سریع تر اقدام به اجرایی کردن مصوبه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور پیرامون “تنظیم ظرفیت مؤسسات آموزش عالی” کند، گفت: مصوبه تنظیم ظرفیت مؤسسات آموزش عالی باعث افزایش سطح کیفی آموزش در دانشگاه ها می شود.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: در این خصوص شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مصوبه ای جهت توسعه علمی در دانشگاه ها داشته است همچنین سال گذشته برای ارتقای سطح تجهیزات و تکمیل موارد آموزشی دانشگاه آزاد جلسات مختلفی برگزار شد که تمام این فعالیت ها در راستای استانداردسازی آموزش عالی است.

وی افزود: علیرغم این مصوبات، تا کنون اقدام مشهودی جهت توسعه فضای علمی دانشگاه ها دیده نشده لذا اگر مشکلات و ایراداتی در این زمینه وجود دارد لازم است که موارد استانداردسازی جهت پیشرفت علمی دانشگاه ها و آموزشگاه های عالی تغییر کند.

صابری ادامه داد: بر همین اساس لازم است وزارت علوم ارزیابی علمی از مؤسسات آموزش عالی اعم از دولتی و غیر دولتی صورت دهد، مصوبه دولت را با توجه به ظرفیت های واقعی موجود اجرا کند و حوزه آموزش عالی را از به هم ریختگی کنونی نجات دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه پذیرش بی کیفیت بودن سطح آموزش عالی در کشور به خودی خود نوعی فاجعه محسوب می شود، عنوان کرد: بسیاری از بازدیدها از مؤسسات آموزش عالی و به خصوص غیرانتفاعی ها حاکی از عدم وجود استاندارهای مناسب بود تا جایی که اگر تعطیل شود بهتر است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه بسیاری از مؤسسات آموزش عالی مانند قارچ راه اندازی شدند بدون اینکه متناسب با استانداردهای تعریف شده باشند، خاطرنشان کرد: بسیاری از مؤسسات آموزش عالی هیأت علمی دائمی نداشته و به صورت غیر دائم عضو می پذیرد که معمولا به علت پرداخت حقوق حق التدریسی، اعضای هیأت علمی آنگونه که در دانشگاه ها به صورت دائمی خدمت می کنند در این دانشگاه ها خدمات رسانی نمی کنند که با تنها با اجرایی شدن مصوبه دولت در خصوص “تنظیم ظرفیت مؤسسات آموزش عالی” می توان اندکی ساماندهی کرد.

منادی سفیدان: ضرورت افزایش استفاده از ظرفیت علمی کشور جهت جذب دانشجو برای رسیدن به معیار جهانی

اظهار نظر رضا صابری در حالی است که دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، علیرضا منادی سفیدان اعتقاد دیگری دارد و در همین زمینه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه از نظر آموزش عالی ۳۰ درصد از سطح کشورهای پیشرفته دنیا عقب هستیم، گفت: کشور ما از حدود ۱۴ درصد ظرفیت خود برای جذب و تربیت دانشجو استفاده کرده است و در حوزه تحصیلات تکمیلی نیز تنها ۳ درصد استفاده شده در حالی که کشورهای پیشرفته از ۱۷ درصد ظرفیت خود استفاده می کنند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه باید آموزش عالی در کشور رونق یابد، عنوان کرد: طبق قانون اساسی کسی که دنبال ادامه تحصیل است باید بتواند بدون هزینه در رشته مورد علاقه خود تحصیل کند.

وی افزود: رئیس جمهور سال گذشته مصوبه تنظیم ظرفیت مؤسسات آموزش عالی را به دستگاه های مربوطه ابلاغ کرد که در راستای افزایش کیفیت و آینده نگری برای فارغ التحصیلان رشته های مختلف است با این حال این مصوبه نباید باعث شود از ظرفیت جذب دانشجو در کشور کاسته شود.

منادی سفیدان در ادامه با بیان اینکه کشور ما در خصوص تعداد صندلی، تأمین نیازهای آزمایشگاهی و تربیت اساتید ظرفیت کاملی دارد، اظهار کرد: در کنار لزوم استفاده از این ظرفیت ها، دستگاه های مربوطه باید نسبت به آینده شغلی فارغ التحصیلان نیز دقت کنند و در کنار افزایش تعداد جذب دانشجو باید دقت شود کیفیت آموزش پایین نیاید.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کیفیت آموزشی از مسئولیت های شورای عالی گسترش علوم است با این تفسیر که وقتی رشته ای را برای جذب دانشجو معرفی می کنند باید کیفیت آموزش در آن رشته را نیز مد نظر داشته باشند و اگر تعداد جذب دانشجو را بالا می برند از کاهش کیفیت سطح آموزش نیز جلوگیری کنند که اگر چنین شود ظلمی است که وزارت علوم کرده و باید پاسخگو باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان دانشجویان را مسئول انتخاب رشته خود دانست و خاطرنشان کرد: هر کس که علاقمند به تحصیل در رشته دانشگاهی است باید نسبت به آینده شغلی خود نیز اطلاع و آگاهی کسب کند البته در کنار آن دولت نیز مسئول است تا با حمایت از بخش تولید و تکیه بر استفاده از نیرو و ظرفیت درونی سیل دانش آموختگانی که به سمت بازار کار سرازیر می شوند پاسخگو باشد.

منبع: خانه‌ملت

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: