هم زمان با راه اندازی خط تولید ریل ملی در ذوب آهن

واردات ریل را متوقف کنید!

با وجود توانایی داخلی برای راه اندازی خط تولید ریل استاندارد، مهمترین دلیل تاخیر در بهره برداری از ریل های تولید داخل در شبکه ریلی کشور به مدت ۲۰ سال، «عدم وجود ضمانت خرید از طرف شرکت راه آهن» بوده است. این موضوع باعث شده تا تولید کنندگان به دلیل عدم اطمینان از فروش محصول خود انگیزه‌ای برای تولید نداشته باشند.

به گزارش عیارآنلاین، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در تاریخ۲۰ بهمن ماه سال ۱۳۹۳ در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم خبر از خرید گسترده ریل از روسیه، ترکیه و هند داد و افزود: سال گذشته حجم زیرسازی های انجام شده در پروژه های ریلی کم بوده است که دلیل آن نبود ریل بود، اما در حال حاضر برای رفع این مشکل خرید گسترده در دستور کار شرکت قرار دارد.

اظهارات اقای دکتر نورزاد در حالی صورت گرفته است که پس از امضای سه تفاهم نامه بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و ذوب آهن اصفهان در دو دهه اخیر در سال های ۷۳، ۸۷ و ۹۱، بالاخره طبق شنیده ها با ورود محموله های چهارم و پنجم(آخرین محموله) کارخانه تولید ریل از آلمان، و راه اندازی آن از نیمه دوم سال ۹۴، تولید ریل داخلی آغاز می گردد و نیاز کشور به واردات ریل قطع می شود. همچنین با وجود مزیت نسبی کشور در قیمت سوخت و در اختیار داشتن معادن بزرگ سنگ آهن، این امکان وجود دارد تا با راه اندازی این کارخانه ایران به صادر کننده ریل در منطقه تبدیل شود. در همین راستا لازم به ذکر است اردشیر سعد محمدی، مدیر عامل ذوب آهن اصفهان، در گفتگویی[۱] اظهار داشت: با وجود ظرفیت ۱۶ میلیون تنی تولید فولاد در کشور، همه تولید کنندگان داخلی اتفاق نظر دارند که با تولید فعلی نیاز به واردات نیست و فولادسازان قادرند کلیه نیاز های فولاد کشور را تأمین کنند.

با وجود توانایی داخلی برای راه اندازی خط تولید ریل استاندارد، مهمترین دلیل تاخیر در بهره برداری از ریل های تولید داخل در شبکه ریلی کشور به مدت ۲۰ سال، «عدم وجود ضمانت خرید از طرف شرکت راه آهن» بوده است. این موضوع باعث شده تا تولید کنندگان به دلیل عدم اطمینان از فروش محصول خود انگیزه ای برای تولید نداشته باشند.

ذکر این نکته لازم است که به عنوان مثال یکی از کشور های فروشنده ریل به ایران، کشور چین است که هم هزینه بالایی برای سوخت خط تولید ریل صرف می کند و هم بخش زیادی از سنگ آهن تولیدی کشورمان که ماده اولیه تولید ریل است، برای صادرات به این کشور صادر می شود در صورتی که هم سوخت و هم ماده اولیه به وفور و با قیمت ارزان، در کشورمان وجود دارد، مسأله ای که موجب شد سعد محمدی، در مصاحبه با اقتصاد نیوز[۲]  اعلام کند که ذوب آهن می تواند با قیمت کمتری از قیمت تمام شده مشابه خارجی، حتی در شرایطی که تحریم وجود ندارد، ریل تولید کند.

با توجه به آنچه کفته شد، ضروری است با راه اندازی کارخانه تولید ریل داخلی در ماه های آتی، فرآیند واردات این کالا متوقف شود.

۴ دیدگاه

  1. مسعود :

    تفاوت ریل راه آهن و فولاد چیه؟

    • مهدی :

      فولاد ترکیب آهن با کربن است که میزان ترکیب و شرایط عمل آوری (نحوه ترکیب کردن دو ماده) و گاهی اضافه کردن برخی مواد دیگر، باعث به وجود آمدن انواع فولاد و چدن با خواص مختلف می شود..

  2. مهدی :

    راه آهن ایران می تونه به جای تضمین خرید، تضمین کمک در صادرات بده!..
    ضمنا تا جایی که من می دونم خروجی خط تولید مواد خاص، که فروش زیادی نداره، زیاد نیست، وایران اگر بخواهد همین امسال ظرفیت ترانزیتی را بالا ببرد به واردات هم نیاز پیدا خواهد کرد..
    من نمی دونم واحد ریل راه آهن چیه!.. ولی اگر ریل به صورت شاخه ریل ۵۰ متری تولید شود ممکنه یک کارخانه خوب در روز و در ۳ شیفت کاری ۳۰ شاخه تولید کند که در سال می شود حدود ۱۱ هزار شاخه، و در مجموع حدود ۵۵۰ کیلومتر ریل می شود (ریل جفتی استفاده می شود پس ۲۷۵ کیلومتر)
    علت تولید محدود در اینگونه کارخانه ها عدم وجود نیاز به محصول تولیدی در مقیاس وسیع در بلند مدت است در واقع ممکن است پس از ۱۰ سال ایران تمام خطوط مورد نیازش را احداث کند و نیازش فقط به تعمیرات و تعویض محدود شود..

  3. صادق یو دو :

    اگر افزایش تولید ریل داخلی هم نیاز کشور مان به ریل وراه اهن مرتفع میگردد وهم شرکت های راهسازی میتوانند با تکیه به تولیدات داخلی در ساخت راه اهن ومترو در اسیا وکشور های همجوار سهیم شوند وبلکه گسترده تر از این هم میتوانیم باشیم

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: