۲۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۱
استفاده از روش بهسازی گرم آسفالت

روشی برای کاهش هزینه تعمیر و نگهداری جاده‌­های کشور

پیشرفت­های اخیر در فناوریهای بازیافت گرم به صورت درجا، به همراه روش­های طرح اختلاط و کنترل کیفیت جدید، این شیوه را به عنوان بهترین گزینه بهسازی سطحی جاده‌ها مطرح نموده است.

راه سازی - آسفالتبه گزارش عیارآنلاین، افزایش تقاضا برای حمل‌ونقل در دو دهه اخیر و رشد چشمگیر استفاده از حمل‌ونقل جاده‌ای نسبت به سایر روش­های حمل‌ونقل، سبب شد که جاده‌­های برون‌شهری شاهد افزایش حجم ترافیک عبوری باشند. آسفالت به عنوان ایفا کننده نقش حایل بین زیرسازی و وسیله­ نقلیه، بستری برای عبور این حجم ترافیک است. به همین دلیل، کیفیت و طول عمر آسفالت به عنوان یکی از اجزای راه، حائز اهمیت می­باشد.

درسال­های گذشته، به دلیل ارزان بودن مواد تشکیل دهنده آسفالت، به­ ویژه قیر، در ایران نسبت به قیمت جهانی این فرآورده نفتی، بازیافت آسفالت صرفه اقتصادی نداشت و برای ترمیم نقاط آسیب دیده روی لایه­ موجود، آسفالت جدید ریخته می شد. اگرچه روش مذکور به دلیل قیمت پایین قیر، به‌صرفه‌ترین راه ­حل برای ترمیم جاده‌ها بود، اما با افزایش شدید قیمت قیر و حذف یارانه­ آن در سالهای اخیر، این روش دیگر اقتصادی نیست. در حال حاضر، آسفالت خراب عمدتاً به دلیل عدم استفاده از فناوریهای روز دنیا برداشته شده و به عنوان زباله دپو می­‌شود و سپس مجددا آسفالت‌ریزی انجام می‌گیرد که این روش هزینه­­ زیادی را به دستگاه‌های مربوطه تحمیل می‌نماید. بهسازی بدون بازیافت مسائل و مشکلاتی از جمله هزینه بالاتر، زمان اجرای طولانی‌تر و بسته شدن محور مورد بهسازی را در بر دارد که باعث افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری شده است.

بازیافت گرم آسفالت در محل به عنوان یکی از گزینه‌های مدرن بهسازی است که برای بر طرف نمودن خرابیهای سطحی و بهبود کیفیت سطح آسفالت در راه‌های برون شهری به کار برده می­‌شود.

پیشرفت­های اخیر در فناوریهای بازیافت گرم به صورت درجا، به همراه روش­های طرح اختلاط و کنترل کیفیت جدید، این شیوه را به عنوان بهترین گزینه بهسازی سطحی جاده‌ها مطرح نموده است، به طوری که با عبور قطاری از ماشین‌آلات متصل به هم، عملیات کندن آسفالت، خرد کردن، حرارت دادن، مخلوط کردن مجدد ، آسفالت‌ریزی، و عبور غلتک به صورت همزمان انجام می گیرد. برخی مزایای این روش عبارتند از:

صرفه‌جویی در هزینه: در صورت استفاده درست و به‌جا از این روش به طور متوسط ۵۰% در هـزینـه‌های اجرایی صرفه‌جویی می­شود. عمده این صرفه‌جوئی در بخش آسفالت‌تراشی، حمل و دپو مواد اضافی و نیز عدم نیاز به مواد و مصالح جدید آسفالتی و یا عدم تغییر رقوم ارتفاعی پروژه صورت­ می‌گیرد. بر اساس تجربه عملی، اجرای شیوه بازیافت آسفالت در آزادراه تهران-قم صرفه‌جویی ۴۰ درصدی به همراه داشته است.

صرفه‌جویی در زمان: با به‌کار‌گیری این روش می‌توان نسبت به روش‌های سنتی تا ۵۰% در زمان اجرا صرفه‌جویی کرد.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی و منابع تجدیدناپذیر: در این روش نسبت به روش‌های سنتی بهسازی می‌توان تا ۷۰% در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد. همچنین، در مصرف منابع تجدیدناپذیر (قیر و سنگ) نیز میتوان تا ۸۰% صرفه‌جویی نمود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: