۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۹
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگویی اعلام کرد

پوشش تحصیلی ۸۵ درصدی در متوسطه اول/ جزئیات استاندارد حضور دانش‌آموزان در کلاس درس

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: در دوره اول متوسطه به دلیل اینکه مراقب‌های لازم صورت نگرفت به پوشش ۸۵ درصدی برگشتیم و تلاش می‌کنیم پوشش خودمان را به ۹۰ درصد برسانیم.

به گزارش عیارآنلاین، علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که «میزان پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در مقطع اول و دوم متوسطه در کشور چقدر است؟»، اظهار داشت: بنا بر مصوبه نقشه جامع علمی کشور هدفگذاری این است که ما در دوره اول متوسطه باید به پوشش کامل برسیم و در دوره دوم متوسطه هدفگذاری پوشش ۷۵ درصدی است.

علی زرافشان

وی ادامه داد: در حال حاضر در دوره دوم متوسطه در میانگین کشوری همین پوشش را داریم و در دوره اول متوسطه به یک پوشش ۹۰ درصدی در ۳ سال قبل آموزش و پرورش دست یافته بود؛ اما به دلیل اینکه مراقب‌های لازم صورت نگرفت به پوشش ۸۵ درصدی برگشتیم و تلاش می‌کنیم پوشش خودمان را به وضعیت قبلی برسانیم.

زرافشان افزود: کارگروه ویژه‌ای را تشکیل دادیم تا استان‌هایی که زیر میانگین کشوری هستند به طور ویژه کارشناس از وزارت آموزش و پرورش برود و با مسئولین استانی مربوطه بررسی کنند که چرا و به چه دلیل پوشش در این استان خاص پایین است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: برای نمونه اگر در استانی مانع، ازدواج زودهنگام دختران است، این را با یک توصیه عمومی نمی‌توان حل کرد و یا در استانی اگر اشتغال کاذب دانش‌آموزان پسر مانع تحصیل است نیز با یک توصیه کلی حل نمی‌شود و برای هر کدام باید راه حل مستقلی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در دوره اول و دوم متوسطه شرایط‌‌‌مان با دوره ابتدایی فرق می‌کند؛ برای نمونه در دوره ابتدایی با کلاس‌های چند پایه در دورترین نقاط کشور، مدرسه و معلم داریم؛ اما در دوره اول متوسطه این را نداریم.

زرافشان تصریح کرد: بر روی طرحی کار می‌کنیم که بتوانیم دسترسی به آموزش را فراهم کنیم و به اولیا بگوییم فرزند خود را به مدرسه بفرستند و امیدواریم تا در این فرصت باقیمانده از برنامه توسعه پنجم و سال‌های اولیه برنامه ششم به جایگاه قبلی خود یعنی پوشش ۹۰ درصدی برسیم.

* آمار بازماندگان از تحصیل

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص میزان بازماندگان از تحصیل گفت: وقتی پوشش تحصیلی ما ۸۵ درصد است، ۱۵ درصد دانش‌آموزان در مدرسه حضور ندارند.

وی در خصوص کیفیت‌بخشی به آموزش مقطع متوسطه خاطر نشان کرد: خوشبختانه با ردیفی که مجلس برای کیفیت‌بخشی در نظر گرفت و هم‌افزایی که از ظرفیت دستگاه‌های کشور ایجاد شده است، موفق شدیم برنامه‌هایی بر کیفیت‌‌بخشی به خصوص در مناطقی که دانش‌آموزان نیازمند توجه بیشتری هستند داشته باشیم.

زرافشان یادآور شد: برای نمونه با مشارکت بسیج دانش‌آموزی برای استان‌ها و مناطقی که نیاز به توجه دارند کلاس‌های تقویتی و جبرانی می‌گذاریم و برای دانش‌آموزان مستعدتر نیز کلاس‌های تقویتی برای رشد علمی بیشتر می‌گذاریم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای شاخه کاردانش در بحث برون‌سپاری، مشارکت جدی بین وزارت جهاد کشاورزی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده است تا از ظرفیت‌های آنها بتوانیم به آموزش‌های خود کیفیت بیشتری ببخشیم.

وی بیان داشت: امسال برای نمونه در کهکیلویه و بویراحمد برای نخستین بار موفق شدیم ۱۵۰ دانش‌آموز را در نوبت صبح سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان ثبت‌نام کنیم تا بتوانند از یک آموزش حرفه‌ای و مهارت‌های کیفی برخوردار شوند.

* رویکرد جدید نسبت به آموزش زبان انگلیسی

زرافشان در خصوص آموزش زبان انگلیسی گفت: امسال یکی از سیاست‌های خود در دوره اول متوسطه را اجرای مطلوب برنامه درسی قرار دادیم و در اجرایی مطلوب برنامه درسی مانند زبان انگلیسی که رویکرد آن عوض شده بر آموزش معلمان، تجهیز مدارس و نظارت بالینی بر اجرای آموزش تأکید کردیم تا کیفیت افزایش یابد.

* استاندارد حضور دانش‌آموزان در کلاس درس چقدر است؟

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص میزان استاندارد تعداد دانش‌آموزان در کلاس درس یادآور شد: استاندارد مطلوبی که شورای عالی آموزش و پرورش در نظر گرفته است میانگین ۲۵ دانش‌آموز است؛ البته این یک استاندارد جهانی ندارد و بستگی به نظام آموزش و شیوه آن دارد.

زرافشان اضافه کرد: در برخی از کشورها میانگین ۴۰ دانش‌آموز در کلاس داریم؛ اما در این کلاس‌ها دو معلم فعالیت می‌کنند؛ یکی معلم و دیگری کمک معلم اما شرایط ما به این شکل نیست و این موضوع در دوره ابتدایی خیلی جدی است و علت آن افزایش پایه ششم است.

وی یادآور شد: برای پایه ششم نیاز به ۶۰ هزار معلم داشتیم و برخی از مسئولان قبلی می‌گویند به ۴۸ هزار معلم نیاز داشتیم، حالا به فرض همین ۴۸ هزار معلم مورد نیاز بخشی از کمبود معلم با افزایش تراکم ایجاد شده است؛ یعنی به جای اینکه ۲۵ دانش‌آموز در کلاس داشته باشیم، ۴۰ نفر اضافه می‌کنیم وبه ازای هر کلاس یک دوم معلم را صرفه‌جویی کرده‌ایم و این فشار آورده است و تا مادامی که نتوانیم معلم کافی برای دوره ابتدایی فراهم کنیم این تراکم وجود خواهد داشت و ضرر این را کیفیت آموزش و دانش‌آموزان تحمل می‌کنند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: قبلاً پنج پایه با نزدیک به ۲۵۰ هزار معلم داشتیم و اگر تقسیم کنیم هر پایه با ۵۰ هزار معلم می‌شود؛ حالا یک پایه اضافه می‌کنیم و ۵۰ هزار معلم نیاز داریم که این تعداد را از کجا می‌آوریم و با محاسبه خیلی ساده نشان می‌دهد که با اضافه کردن پایه ششم باید از کیفیت مقداری بکاهیم.

منبع : فارس

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: