۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۳
حکایت کمبود نیرو در آموزش‌وپرورش

از تامین معلمان پایه نهم تا جبران کمبود با واگذاری مدارس دولتی

سال آینده پایه نهم به نظام آموزشی وارد می‌شود و از هم‌اکنون دغدغه تامین معلمان مورد نیاز آغاز شده، در مقطع متوسطه اول نیز به ۵۰هزار معلم نیاز است از سوی دیگر کمبود نیرو در مقطع ابتدایی از انگیزه‌های واگذاری مدارس دولتی اعلام می‌شود.

به گزارش عیارآنلاین، سال آینده پایه نهم به نظام آموزشی کشور وارد می‌شود و طبق گفته‌های مسئولان وزارت آموزش و پرورش در مقطع متوسطه اول به ۵۰ هزار معلم نیاز است.

آموزش و پرورش - مدرسه

عظیم محبی، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش درخصوص تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای پایه نهم گفت:‌ در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ پایه نهم در نظام آموزشی کشور استقرار می‌یابد بنابراین بحث تامین نیروی مورد نیاز در این پایه و ساماندهی آنها مطرح است. هم‌اکنون معلمانی که در مقطع متوسطه اول تدریس می‌کردند و کسر ساعت موظف داشتند برای جبران این کسر ساعت در مقاطع دیگر تحصیلی مشغول به کار شده‌اند، باید معلمان مقطع متوسطه اول را که هم‌اکنون در سایر مقاطع مانند مطقع ابتدایی یا بخش اداری فعالیت می‌کنند به پایه نهم بازگردانیم تا بتوانیم نیروی مورد نیاز برای این پایه را تامین کنیم که ساماندهی این موارد تا اسفند ماه صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر طبق گفته‌های مسئولان آموزش و پرورش بخشی از نیروها به دلیل اینکه در مقطع متوسطه اول هر سال یک پایه تحصیلی به طور موقت حذف می‌شود به نیروهای مازاد تبدیل شده‌اند که کلاس درسی برای آنها وجود ندارد.

آموزش و پرورش از سوی دیگر با کمبود نیرو در مقطع ابتدایی مواجه است. طبق گفته‌های محمد دیمه‌ور، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در مقطع ابتدایی با کمبود حدود ۲۷ هزار نیرو مواجه هستیم.

البته برای جبران این کمبود نیرو در سال تحصیلی جدید راهکارهای مختلفی همچون استفاده از نیروهای مازاد مقطع متوسطه، نیروهای سرباز معلم،‌دعوت از فرهنگیان در آستانه بازنشستگی و واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی استفاده شد که بر اساس طرح واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی حدود ۹۰۰ مدرسه دولتی به موسسان بخش خصوصی واگذار شدکه عمده این مدارس در مقطع ابتدایی بود تا با همراهی موسسان خصوصی بخشی از کمبود نیرو در مقطع ابتدایی جبران شود.

به پایه این گزارش آنطور که محبی مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش می‌گوید، اگر قرار باشد برای تامین نیروی مورد نیاز در پایه هشتم، بخشی از نیروهای مقطع متوسطه را که به دوره ابتدایی رفته‌اند به این مقطع بازگرداند،‌ کمبود نیرو در مقطع ابتدایی حادتر می‌شود و برای جبران این کمبود به ویژه در کلان شهرهایی همچون تهران مجوز استخدام وجود ندارد.

البته مسئولان آموزش و پرورش اعتقادی به جذب نیرو در آموزش و پرورش نداشته و به دنبال کاهش جمعیت فرهنگیان هستند. علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرروش آبان ماه امسال اعلام کرد: طی ۱۰ سال آینده حدود ۵۰۰ هزار معلم بازنشسته می‌شوند و برنامه ریزی ما باید به گونه‌ای باشد در برابر این میزان خروجی ۲۵۰ هزار نیرو را وارد آموزش و پرورش کنیم تا بتوانیم در یک افق نزدیک از کثرت نیروی انسانی شاغل در این وزارتخانه کم کنیم.

طبق گفته‌های وی طی سال‌های ۸۸ تا ۹۲ حدود ۱۱۶ هزار نفر نیروی انسانی به آموزش و پرورش اضافه شده؛ در حالی که در آن سال ۸۸۵ هزار نیرو داشتیم. افزایش نیروی انسانی باعث افزایش بار مالی آموزش و پرورش شده که چیزی حدود ۲ هزار میلیارد تومان می‌شود. افزایش آمار نیروی انسانی معادل فقیر کردن معلمان است. با افزایش تعداد معلمان، میانگین حقوق و مزایای آن‌ها نیز کاهش می‌یابد، باید با ساماندهی نیروی انسانی و کاهش ۱۰ درصد نیرو، مجموعه آموزش و پرورش را سبک بال کنیم تا مشکل معیشتی معلمان نیز برطرف شود.

فانی همچنین در جمع مدیران کل آموزش و پرورش کشور و معاونان این وزارتخانه، تعدیل پرسنل وزارت آموزش و پرورش از یک میلیون به ۸۰۰ هزار نفر را مهم‌ترین عامل رشد و ایجاد انگیزه در سایر کارکنان دانست و گفت: با عملی شدن سیاست تعدیل نیرو حقوق معلمان ۲۵ درصد رشد می‌کند.

دانشگاه فرهنگیان این روزها به عنوان تنها نهاد تامین کننده نیروی در آموزش و پرورش مطرح است و نخستین فارغ التحصیلان این دانشگاه بهمن سال آینده جذب آموزش‌وپرورش می‌شوند اما با توجه به کاهش جذب پذیرش دانشجو در این دانشگاه نمی‌توان چندان هم به جبران کمبود نیرو دلخوش بود. محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان درباره کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش و نقش دانشگاه فرهنگیان برای جبران این تعداد نیرو گفت: قطعا به همان میزان که دانشگاه فرهنگیان بتواند نیروی انسانی متناسب با نظام تعریف و تربیت بکند به همان میزان ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش بهبود پیدا می کند. برای پر کردن خلاء نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش، ما نیازمند خروج اولین دوره فاررغ التحصیلان این دانشگاه خواهیم بود که در نهایت اولین دوره فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۴ وارد بدنه آموزش و پرورش شده و فکر می کنیم از سال ۹۴ به بعد هر سال به طور متوسط ۱۰ هزار نیرو از این دانشگاه فارغ التحصیل و به بدنه آموزش و پرورش اضافه می‌شود.

به پایه این گزارش جبران کمبود نیرو در مقطع ابتدایی طی سال‌های اخیر با روش‌های مختلفی همچون استفاده از نیروهای مازاد، اداری و گاه خدماتی که سابقه کار آموزگاری ندارند، انجام شد و در سال تحصیلی جدید روش جدید واگذاری مدارس دولتی به موسسان بخش خصوصی به کار گرفته شد که از دیدگاه کارشناسان ادامه این روند نمی‌تواند به نفع نظام آموزش و پرورش کشور باشد به هر حال برای جبران کمبود نیرو باید چاره‌ای اندیشید که کمترین آسیب را به نظام آموزش و پرورش کشور و به ویژه مدارس دولتی وارد کند.

منبع : تسنیم

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: