۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۰۵
مناظره سرانه مطالعه -۳؛

کفاش: کتاب خوب در دسترس دانش آموزان نیست/ امیرخانی: اداره کتابخانه های روستایی به معلمان واگذار شود

در حالی که معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برخی ناشران کشور را به انتشار آثار به گفته او نازل و بدون ارتباط با نیازهای داشن آموزان و معلمان متهم کرد، رضا امیرخانی نویسنده و پژوهشگر گفت: به نظر من اشتباه ما این است که آموزش و پرورش می خواهد برای بچه ها و معلم ها کتاب انتخاب کند. کتاب خوب برای بچه ها را باید معلم آنها انتخاب کند.

به گزارش عیارآنلاین، برنامه تلویزیونی مناظره با موضوع سرانه مطالعه و علت پائین بودن کتابخوانی در کشور، از ساعت ۱۶:۳۰ امروز جمعه با حضور محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، رضا امیرخانی نویسنده و پژوهشگر ادبی، محسن پرویز نایب رئیس انجمن قلم ایران، محمدرضا جوادی یگانه رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، محمدحسین نوش آبادی معاون پارلمانی و حقوقی وزرت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمیدرضا کفاش معاون پژوهشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، از شبکه یک سیما آغاز شد.

حمیدرضا کفاش

آموزگار: ۷۵ درصد ظرفیت نشر کشور در تهران متمرکز است و مابقی در سایر استان ها

در بخشی از این برنامه محمود آموزگار در سخنانی عنوان داشت: ما امروز حتی در کتابفروشی های بزرگ هم با مشکل اقتصادی روبروئیم چه برسد به کتابفروشی های کوچک و نباید تصور کرد مشکل تنها به بخشی از بدنه تولید و توزیع بازمی گردد. واقعیت این است که ۷۵ درصد نشر ما در تهران متمرکز است و مابقی در سایر استانها. در این شرایط هم به فکر آن هستیم که برای تغییر کاربری در تهران تسهیلات بدهیم در حالی که باید این تسهیلات را به تغییر کاربری به کتابفروشی در استانها خرج کرد.

وی افزود: بودن ۷۰ هزار کتاب با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه معنایش این است که اقلیتی در کشور برای اقلیتی دیگر می نویسند. نوشتن خلاقیت می خواهد و خلاقیت هم حاصل تالیف است. مساله ما امروز تفوق ترجمه بر تالیف است که نمونه آن در انتشار ۱۸ ترجمه از کتاب های آقای خالد حسینی (نویسنده افغان ساکن ایالات متحده) در کشور است.

کفاش: کتاب خوب به اندازه کافی در کشور وجود ندارد

در ادامه این برنامه حمیدرضا کفاش معاون پژوهشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به اظهارات محسن پرویز در مورد بودن کتاب خوب در کشور گفت: بنده بر خلاف آقای پرویز معتقدم کتاب خوب به اندازه کافی در کشور وجود ندارد. به نظر من اصلی ترین عامل در کتابخوان نبودن معلمان و دانش آموزان کتاب خوب نداشتن است. من می خواهم از آقای پرویز بپرسم که آیا می توانند برای سنین مختلف در آموزش و پرورش ۱۰ عنوان کتاب مناسب با موضوع حجاب و عفاف و یا حتی مقتل معرفی کنند؟ ما امسال برای خرید ۸ هزار عنوان کتاب برای برپایی ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در ۵۰ هزار مدرسه مشکلی از این دست داشتیم.

وی تصریح کرد: ما اگر کتاب خوب در این زمینه ببینیم، حمایت می کنیم اما مساله این است که دوستان بعد از تالیف کتاب و انتشارش به ما مراجعه می کنند و قبل از آن کسی نمی آید بپرسد که نیاز آموزش و پرورش برای تالیف و انتشار کتاب در چه زمینه هایی است؟

پیشنهاد پرویز به آموزش و پرورش برای تجدید چاپ کتاب های قدیمی و خوب

پرویز هم خطاب به کفاش گفت: این وظیفه آموزش و پرورش است که نیازش را اعلام کند نه اینکه توقع داشته باشد کسی به وی مراجعه کند. من سوالم این است که وزارت آموزش و پرورش چرا به فکر تجدید چاپ کتاب های قدیمی و خوب تولید شده در کشور نیست؟

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در ادامه این بحث با تاکید بر اینکه کتاب خوب به اندازه کافی در کشور وجود دارد، تاکید کرد: مشکل ما دسترسی نامناسب به کتاب است. ما باید مشکل شبکه توزیع را حل کنیم. به نظرم نبودن این دسترسی مناسب است که مشکل ما شده است نه اینکه با کم لطفی بگویی مشکل ما کمبود کتاب است.

امیرخانی: نفر اول کنکور ممکن است حتی یک کتاب غیردرسی هم نخوانده باشد

در ادامه این بحث رضا امیرخانی نیز در سخنانی گفت: سال ها قبل برای دیدار با یک مرجع تقلید به قم رفتم و ایشان به من گفت که بررسی کرده که می شود به حوزه علمیه وارد شد و درس را تا اجتهاد خواند بی آنکه طلبه نیاز به حتی یک دوره ختم قرآن داشته باشد. جدای از اینکه ایشان گفت که همین موضوع باعث شده ایشان درس تفسیر در حوزه را به راه بیندازند، عرض می کنم که ما یک بچه بی سواد را تحویل آموزش و پرورش می دهیم و پس از ۱۳ سال در بهترین شکل او را به صورت نفر اول پذیرفته شده در کنکور به آموزش عالی تحویل می دهیم حتی اگر یک کتاب غیردرسی هم نخوانده باشد.

این نویسنده ادامه داد: به نظر من اشتباه ما این است که آموزش و پرورش می خواهد برای بچه ها و معلم ها کتاب انتخاب کند. کتاب خوب برای بچه ها را باید معلم آنها انتخاب کند نه اینکه یک ساختار بخواهد برای همه معلم ها و دانش آموزان تصمیم بگیرد که چه بخوانند و چه نخوانند؟ اگر ما به تنوع سلیقه و انتخاب معلم ها احترام بگذاریم باور کنید صنعت نشر کار خودش را خواهد کرد و کتاب خوب تولید و به فروش می رسد.

امیرخانی خواستار واگذاری مسئولیت کتابخانه های روستایی از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به معلمان روستاها شد و افزود: من اگر قرار باشد کار ترویجی در نظام آموزش و پرورش بکنم به سراغ تولیدکنندگان کتب کمک آموزشی که آثارشان محور کاری در مدارس ماست میروم و می خواهم برای کار ترویجی فکری بکنند. به نظر من دانش آموزان ما باید حس کنند که خواندن کتاب کاری مهم است.

منبع: مهر

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: