۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۲
مدیر روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا در گفتگو با عیارآنلاین:

نقش پر رنگ شرایط جوی در آلودگی هوا/ بنزین توزیعی در تهران از لحاظ عدد اکتان و میزان بنزن «یورو ۴» نیست

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کنترل کیفیت هوا شهرداری تهران با بیان اینکه شرایط جوی نقش مهمی در وضعیت هوا دارد و کیفیت سوخت عامل اصلی آلودگی هوای تهران نیست، تأکید کرد که علیرغم بهبود کیفیت بنزین توزیعی در تهران، این سوخت هنوز به استاندارد یورو ۴ نرسیده است.

حشمت الله بسطامی

به گزارش سرویس انرژی عیارآنلاین، در چند روز اخیر شاهد افزایش آلودگی شهر تهران بوده ایم. با توجه به اینکه وضعیت هوا تحت تأثیر عوامل مختلفی می باشد، حشمت الله بسطامی، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کنترل کیفیت هوا شهرداری تهران در گفتگو با عیارآنلاین، سهم بنزین را در آلودگی کلانشهر تهران توضیح داد. بسطامی در توضیحات خود، با بیان اینکه شرایط جوی نقش مهمی در وضعیت هوا دارد، بر این نکته تأکید کرد که علیرغم کیفیت سوخت در شهر تهران بهبود یافته است، اما هنوز به استاندارد یورو ۴ نرسیده است.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کنترل کیفیت هوا با مقایسه وضعیت هوای شهر تهران در سال ۹۲ و ۹۳ گفت: در سال ۹۲، تنها دو روز پاک داشتیم که این عدد برای ۸ ماه سال ۹۳ به ده روز افزایش یافته است. هم چنین تعداد روزهای سالم شهر تهران نیز در سال ۹۳ بیشتر از سال ۹۲ بوده است.

بسطامی با اشاره به اینکه شاخص سالانه کیفیت هوا در سال ۹۲ بیش از حد مجاز بوده است، ادامه داد: اظهار نظر در مورد کیفیت هوا منوط به مقایسه شاخص سالانه کیفیت هواست و برای این منظور باید تا پایان سال ۹۳ منتظر بمانیم.

وی در مورد عوامل مؤثر در آلایندگی شهر تهران اظهار داشت: کیفیت سوخت یکی از عوامل آلایندگی شهر تهران است، اما عامل اصلی نیست، عواملی چون احتراق ناقص سوخت در خودروها و نوع فناوری که در خودروها مورد استفاده قرار می گیرد، در این پدیده تأثیرگذار هستند.

بسطامی در ادامه گفت: ۸۰ درصد از آلایندگی تهران ناشی از منابع متحرک است و از این مقدار ۲۰ تا ۲۵ درصد مربوط به موتورسیکلتها و ۴۰ درصد مربوط به خودروهای سواری می باشد. همچنین سهم اتوبوسرانی از این رقم، ۲ تا ۲٫۵ درصد است.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کنترل کیفیت هوا با تأکید بر اینکه برای مقایسه آلودگی هوا باید شرایط جوی (کلاس پایداری) را نیز در نظر بگیریم، گفت: پایداری جوی باعث افزایش آلودگی هوا می شود که علت اصلی آلودگی هوای چند روز اخیر تهران همین بوده است.

وی با بیان اینکه کیفیت سوخت کلانشهر تهران بهتر شده است، افزود: شرکت کنترل کیفیت هوا تنها سوخت توزیع شده در جایگاههای سوخت را تست می کند و در مورد اینکه این سوخت مربوط به واحدهای پتروشیمی است یا اینکه در پالایشگاهها تولید شده، اطلاعی ندارد. اینها مواردیست که سازمان محیط زیست، وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد باید نسبت به آنالیز آن اقدام نمایند.

بسطامی در مورد استاندارد بنزین توزیع شده در تهران نیز گفت: این بنزین به استاندارد یورو ۴ نزدیک است، اما هنوز از لحاظ عدد اکتان و میزان بنزن با این استاندارد فاصله دارد.

وی در پایان به این نکته اشاره کرد که آلاینده شاخص شهر تهران در گذشته منوکسیدکربن بوده، اما در حال حاضر ذرات معلق کوچکتر از ۲٫۵ میکرون می باشند.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: