۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۶

همکاری با بخش غیردولتی، تنها راه کاهش پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام

روش‌ها و انواع مختلف همکاری عمومی ـ خصوصی راهکارهایی هستند که در چارچوب انتقال حق بهره برداری یا مالکیت پروژه های زیرساختی به بخش غیردولتی با جذب منابع مالی این بخش برای توسعه ی زیرساخت ها، کارایی این طرح ها را نیز از طریق انتقال مدیریت و بهره برداری آن ها افزایش دهند.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان عیارآنلاین، محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهور و سخنگوی دولت در جلسه شواری برنامه ریزی و توسعه ی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ۲۹۰۶ طرح نیمه تمام عمرانی در کشور وجود دارد گفت: با توجه به حجم انبوه طرح‌های نیمه تمام عمرانی در کشور، دولت قصد دارد با مدیریت در تخصیص و توزیع اعتبارات عمرانی، ابتدا طرح‌های عمرانی بالای ۸۰% پیشرفت فیزیکی را به اتمام برساند.

پروژه های نیمه تمام

همانطور که از اظهارات جناب آقای نوبخت مشخص است ضرورت پاسخگویی به نیازهای زیربنایی و توسعه ای کشور و ارائه کالا و خدمات با کیفیت به عموم مردم به دلیل محدودیت شدید منابع مالی و بودجه عمومی کشور و عدم تناسب آن با نیازها (طرح های عمرانی تعریف شده) باعث شده تا موضوع اولویت‌بندی پروژه‌ها در دستور کار دولت قرار گیرد. این امر اقدامی است که با بازنگری در روش‌ها و ساز و کارهای اجرایی و تامین منابع مالی این طرح‌ها تکمیل خواهد شد.

روش‌ها و انواع مختلف همکاری عمومی ـ خصوصی راهکارهایی هستند که در چارچوب انتقال حق بهره برداری یا مالکیت پروژه های زیرساختی به بخش غیردولتی با جذب منابع مالی این بخش برای توسعه ی زیرساخت ها، کارایی این طرح ها را نیز از طریق انتقال مدیریت و بهره برداری آن ها افزایش دهند.

در این راستا توجه به اولویت بندی پروژه‌ها بر اساس بازدهی اقتصادی آن‌ها نه بر اساس میزان پیشرفت فیزیکی موجب خواهد شد تا موضوع جذب سرمایه بخش غیردولتی تسهیل شود. لذا ضروری است تا پروژه های عمرانی نیمه تمام و جدید دولت در قالب سه گروه زیر تقسیم بندی شوند:

  • پروژه هایی که اقتصادی بوده و جذابیت لازم را برای جذب سرمایه ی بخش غیردولتی دارند. مانند احداث نیروگاه برق بادی، احداث آزادراه و مانند آن.
  • پروژه هایی که با استفاده از تسهیلات یا دیگر انواع کمک های دولت اقتصادی می شوند. مانند احداث مدارس یا بیمارستان ها.
  • پروژه هایی که حتی با کمک دولت هم اقتصادی نمی شوند و برای احداث آن ها نیاز به بودجه عمرانی دولت است.

دولت پس از انجام این تقسیم بندی می‌تواند پروژه های اقتصادی را در سریع ترین زمان ممکن به بخش غیردولتی واگذار کرده و شاهد بهره برداری آن باشد. همچنین با ارائه ی تسهیلات و مشوق‌های لازم پروژه‌های گروه دوم را از نظر اقتصادی برای بخش غیردولتی به صرفه کند و نسبت به جذب سرمایه گذار غیردولتی اقدام نماید و در نهایت پروژه های گروه سوم را که چاره ای جز انجام بوسیله ی بودجه برای آن ها نیست، بر اساس میزان پیشرفت و اهمیت پروژه اولویت بندی کرده و اجرا نماید.

لازم به ذکر است که عملیاتی شدن این اقدامات نیازمند ساختار جدیدی در بدنه ی دولت است که این موضوع در لایحه‌ی قانون مشارکت (همکاری) عمومی ـ خصوصی پیش بینی شده است. لذا با توجه به اهمیت تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی همچنین عدم شروع پروژه های با اولویت پایین ضروری است روند تصویب این لایحه در دولت تسریع شده و به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: