۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۴

اتصال ریلی ایران به چین و اروپا / راه‌آهن گرگان-گرمسار برقی می‌شود

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به اینکه پس از افزایش ترانزیت در راه‌آهن ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان، برقی کردن مسیر گرگان ـ گرمسار را هم انجام می‌دهیم، گفت: با راه‌اندازی کریدور شرق دریای خزر، ایران به کشور چین و کشورهای اروپایی متصل می‌شود.

به گزارش عیارآنلاین، محسن پورسید آقایی در نشستی خبری با بیان اینکه راه‌آهن ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان به زودی افتتاح می‌شود، گفت: در حال حاضر در این مسیر خط آهن سرخس را هم داریم اما مسیر سرخس بیشتر مورد استفاده بخش شرقی قزاقستان قرار می‌گرفت، ولی کریدور جدید این مزیت را دارد که قطارهای قزاقستان بدون عبور از کشور دیگری وارد ترکمنستان شود.

محسن پورسیدآقایی - مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ‌

وی با اشاره به اینکه انتظار داریم بخشی از بار را از مقصد قزاقستان به سمت ایران بیاوریم، گفت: در قزاقستان ۱۶۰۰ کیلومتر خط ساخته شده که مکمل این کریدور است و اتصال به کشور چین را بسیار راحت کرده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی افزود: این کریدور در مرکز قزاقستان و در شرق دریای خزر، امکان ترانزیت را به سمت اروپا و خلیج‌فارس فراهم می‌کند، همچنین کالاهای چین به خصوص در استان‌های غربی این کشور می‌تواند از این مسیر به سمت اروپا به آب‌های خلیج‌فارس جابجا شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با افزایش ظرفیت در راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون باید مسیر ریلی گرگان ـ گرمسار را هم افزایش ظرفیت بدهیم، گفت: با افزایش حمل و نقل در کریدور شرق دریای خزر به سمت اروپا یا خلیج‌فارس، ترانزیت از گلوگاه گرمسار ـ گرگان افزایش پیدا می‌کند که در حال حاضر این خط، ظرفیت محدودی دارد و باید توسعه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه برقی کردن این راه‌آهن را در دستور کار داریم، اظهار داشت: منتظریم تا عملکرد این خط جدید را از نزدیک ببینیم و به محض آنکه ترانزیت شکل بگیرد، برقی کردن این مسیر را شروع می‌کنیم تا ظرفیت مسیر به شش میلیون تن افزایش یابد.

پور سید آقایی افزود: اگر حجم بار و ترانزیت افزایش یابد، باید خط جدید دیگری هم احداث کنیم اما باید ببینیم که از ۵۶ میلیون تن در سال بیشتر می‌شود یا نه؟

در ادامه سید مسعود نصرآزادانی با اشاره به اینکه راه‌آهن ترانزیتی شرق دریای خزر در سال ۹۰ و با توافق سه کشورکلید خورد، گفت: عملیات اجرایی این پروژه از سال ۹۱ شروع شد و طول این مسیر ۹۰۰ کیلومتر است که ۸۰ کیلومتر آن در ایران حد فاصل گرگان ـ اینچه ـ برون، ۷۰۰ کیلومتر در ترکمنستان و ۱۲۰ کیلومتر در قزاقستان قرار دارد.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: عملیات اجرایی در سه کشور به طور همزمان شروع شد و در حال حاضر بخش زیادی از مسیر به اتمام رسیده است و در آینده نزدیک بهره‌برداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امکان حمل بار تا ۱۰ میلیون تن در سال پیش‌بینی شده است، افزود: امیدواریم با اتصال این بخش از مسیر ریلی، دسترسی‌ها به شرق و غرب کشور و امکان ترانزیت کالا در شرق و غرب و محورهای جنوبی فراهم شود.

منبع: مهر

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: