درخواست از فانی برای ارایه لایحه رتبه‌بندی معلمان به مجلس

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی طی نامه‌ای از وزیر آموزش و پرورش درخواست کرد تا لایحه‌ای در مورد رتبه‌بندی معلمان به مجلس ارایه کند.

به گزارش عیارآنلاین، محسن علیمردانی در راستای تعیین تکلیف رتبه‌بندی معلمان طی نامه‌ای از وزیر آموزش و پرورش درخواست کرد تا لایحه‌ای در این خصوص ارایه دهد که متن آن بدین شرح است:

فانی رای اعتماد

جناب آقای دکتر فانی

احتراماً با توجه به ضرورت تسریع در حل مشکل اعمال رتبه‌های خبره و عالی در ارتباط با حقوق بازنشستگی کارکنان دولت به ویژه فرهنگیان عزیز و شریف کشور و با توجه به اینکه در دوران خدمت احکام رتبه‌های خبره و عالی صادر شده و کسورات آن توسط سازمان بازنشستگی کشوری اخذ شده است و متاسفانه در احکام بازنشستگی منظور نشده است و نمی‌شود، لذا به منظور احقاق حق مکتسبه عزیزان مذکور، تسریع مقتضی و اقدامات ضروری صورت پذیرد.

همچنین با توجه به درخواست‌های مکرر اینجانب به صورت شفاهی جهت ارائه لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان از سوی دولت به مجلس و با توجه به ایرادات طرح که در صحن مجلس عنوان کردم جهت یادآوری مجدد حضورتان تقدیم می‌نمایم. امیدوارم نسبت به رفع معایب و اصلاح لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان و ارائه لایحه قبل از شروع سال ۱۳۹۴ اقدامات لازم را مبذول فرمایید.

متاسفانه در بین معلمان، بالای ۵۰ هزار نفر اصلاً کار نمی‌کنند ولی حقوق می‌گیرند که باید با اولویت رسیدگی و سامان داده شوند. در کشورهای پیشرفته به دلیل اهمیت مقاطع ابتدایی به مدارس ابتدایی و معلمین آنها بهتر توجه می‌شود ولی در کشور ما عکس می‌باشد.

در این طرح به افرادی که مدارک دکتری دارند بیشتر توجه شده و معلمین دارای مدرک فوق‌دیپلم و لیسانس که محوریت تدریس در آموزش و پرورش را بعهده دارند، توجهی نشده و فراموش شده‌اند. در این طرح به سابقه تدریس بدون اخذ مدرک اصلا توجه نشده است و جایگاه تدریس تضعیف شده است و حتما معلم با هزار مشکلی که دارد همزمان باید به سمت مدرک‌گرایی برود و به جای دانش‌آموز، خودش در کلاس بنشیند که در خیلی از مناطق محروم اصلا امکانپذیر نیست و اگر هم باشد هزینه زیادی به معلمان تحمیل خواهد شد و جالبتر اینکه در خیلی از موارد مدرک گرفته شده مرتبط با دروس تدریسی نیست و بیشتر به آموزش و پرورش و دانش‌آموزان ضربه می‌زند. چرا که به جای تدریس خوب، مدرک عالی داشت وضعیت آموزش و پرورش را بدتر می‌کند و اینها معمولاً با مدارک بالاتر به تدریس وقت نمی‌گذارند و بیشتر به سمت کارهای حاشیه‌ای می‌پردازند.

نکته‌ای که بسیار مشکل‌ساز می‌باشد جداول و عناوین رتبه‌بندی می‌باشد که غیرقابل تحمل و دردناک بوده و اصلا علمی نمی‌باشد و بیشتر برای دانشگاه‌هاست تا مدارس. اساتید عزیز در دانشگاه‌ها ۸ ساعت تدریس در هفته داشته و وقت کافی برای تحقیق و پژوهش و ارائه مقاله و چاپ کتاب دارند. ولی معلمان عزیز با حقوق بسیار کمتر، ۲۴ ساعت در هفته تدریس می‌کنند و مخصوصاً با تغییر مداوم متون درسی وقت کمی برای مطالعه شیوه تدریس دارند، از طرفی غالب معلمین که به دلیل حقوق کم، مجبور هستند شغل دوم و گاهاً سوم داشته باشند، چگونه به سمت تألیف و چاپ کتاب و مقاله بروند و چگونه اثبات شده که هر کس مقاله یا کتاب چاپ کرده که در اکثر مواقع گردآوری و کپی‌برداری و سندسازی بوده و حتی غیرمرتبط با دروس تدریس‌اش می‌باشد حتما معلم و مدرس خوبی هست و به آموزش اهمیت و وقت بیشتری می‌گذارد؟

باید قبول کنیم که روابط و پارتی، تبعیض و تملق‌گویی هنوز در کشور ما ریشه‌کن نشده است و لذا نظام ارزشیابی دقیق نبوده و خوب نتیجه نداده صوری می‌باشد و معمولا با سلایق و به نظرات متفاوت و توسط افراد مختلف انجام می‌گیرد.

سوالم از دوستان و نمایندگان محترم این است که آیا در سایر دستگاه‌های اجرایی و ادارات هم کارمندان را رتبه‌بندی کرده‌اند؟ چرا قوانینی که باعث تنش و اختلاف بین معلمین می‌شود و قابلیت اجرایی ندارد و انتظارات جدیدی در این قشر ایجاد می‌کند و همین وضعیت موجود را بدتر می‌کند باید در بزرگترین دستگاه اجرایی کشور انجام دهیم.

آمدیم از معلم درصد قبولی خواستیم و مردودی را حذف کردیم و تیشه بر ریشه آموزش و پرورش زدیم و آموزش بدون پرورش و مسائل تربیتی را رواج دادیم. خیلی از مطالبی که در این طرح عنوان شده قبلا باید اجرایی می‌شد، چرا نتوانستند اجرا کنند مثل نظام هماهنگ پرداخت حقوق باید اجازه داد دولت جدید خودش را پیدا کرده و اگر موافق این طرح باشد لایحه بیاورد.

در ضمن این طرح مغایر با اصل ۷۴ و ۷۵ قانون اساسی است. اگر دولت جدید خودش موافق اجرای این طرح باشد باز بستر اجرایی ندارد، چه برسد به اینکه دولت موافق نباشد و اراده‌ای به اجرا نداشته باشد که وضع فعلی بسیار بدتر می‌گردد.

لذا خواهشمندم اجازه دهیم فعلا آرامش در آموزش و پرورش و معلمان عزیز حاکم باشد. آیا وقتش نرسیده و بهتر نیست که به جای وعده سرخرمن به معلمان گرامی و زحمتکش، حقوق و مزایای فرهنگیان را به سقف مزایای دیگر کارمندان و کارکنان دولت رساند؟ به امید آن روز.

منبع: خانه ملت

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: