مشاور کمیسیون آموزش مجلس :

منابع مالی آموزش یک مهارت در گذشته فراهم نشد/ توفیق آموزش و پرورش آرزوی ما هم هست

مشاور کمیسیون آموزش مجلس گفت: سند تحول بنیادین اعلام کرده است همه دانش‌آموزان رشته نظری باید یک مهارت یاد بگیرند اما منابع آن تأمین نشد.

به گزارش عیارآنلاین، ابراهیم سحرخیز، مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی در خصوص پاسخ وزارت آموزش و پرورش به مصاحبه وی اظهار داشت: آقای جدایی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش خیلی شتاب‌زده پاسخ دادند و خواهش می‌کنم مقداری مسلط باشند و در پاسخ دادن به هر انتقادی ناراحت نشوند.

ابراهیم سحرخیز

وی ادامه داد: پایه دوم هنرستان‌ها مبنای محاسبه است و در سال ۹۱ این رقم ۴۳٫۵۶ درصد بود یعنی قریب ۴۴ درصد دانش‌آموزان، هنرستان‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای را انتخاب کردند و این در حالی که در پاسخ وزارت آموزش و پرورش، عدد کمتری اعلام شده است.

سحرخیز افزود: البته خود اینها اعلام کرده‌اند که نسبت به زمان ما ۱٫۴۹ یعنی نزدیک به ۲ درصد عقب هستند و این اطلاعاتی است که خودشان داده‌اند و گفته‌اند تا پایان ثبت‌نام تأمین خواهد شد و تعجب می‌کنم تا ۱۱ آذرماه سال جاری چگونه این کار می‌شود؛ یعنی ثبت‌نام تا دی‌ماه نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: تا آن زمان که بنده مصاحبه کردم، ۳۷ درصد دانش‌آموزان پایه دوم در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش درس می‌خواندند که در مقایسه با قریب به ۴۴ درصد زمان ما چیزی حدود ۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سحرخیز تصریح کرد: سند تحول بنیادین اعلام کرده است همه دانش‌آموزان رشته نظری باید یک مهارت یاد بگیرند؛ ما در زمان خودمان نیز پاسخگو بودیم و به ما اعلام کرده بودند باید هر سال ۶۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار دهید اما منابع آن را دولت تأمین نکرد.

مشاور کمیسیون آموزش مجلس گفت: منابع آن قرار بود هر ساله در بودجه معاونت پشتیبانی پیش‌بینی شود؛ چرا که هم تکلیف برنامه پنجم است و هم تکلیف سند تحول بنیادین و اینطور تلقی نشود که فقط تکلیف برنامه پنجم بوده است.

وی ادامه داد: در زمان ما منابع آن تأمین نشد و از آقایان خواستیم پاسخ دهند که آیا دولت فعلی که سیاست‌های کلی نظام بر افزایش هنرستان‌ها و بر یاد گرفتن یک مهارت توسط دانش‌آموزان تأکید دارد، بستر لازم را فراهم کرده و منابع آن را پیش‌بینی کردند.

سحرخیز یادآور شد: کاهش حضور دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای، زنگ خطری است و باید به شکلی سوق دهیم تا حدود ۵۰ درصد دانش‌آموزان به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای بروند و در رشته‌های نظری نیز یک مهارت یاد بگیرند.

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: حالا که در زمان ما منابع تأمین نشد و ما نتوانستیم، چرا آقایان فرار رو به جلو می‌کنند؛ دوستان بیایند و پیش‌بینی کنند و منابع را تأمین کنند و لااقل بگویند برنامه ما این است.

وی اضافه کرد: یک‌بار آقای زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش مصاحبه کرد که می‌خواهیم کامپیوتر یا زبان به دانش‌آموزان آموزش دهیم؛ بنده اشاره کردم کامپیوتر و زبان مهارت نیست و باید مهارتی باشد که شغل شود و دانش‌آموز وقتی دیپلم گرفت با مهارتش بتواند وارد بازار کار شود.

مشاور کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با فارس یادآور شد: در بحث هنرستان‌ها ما فقط یک استخدام در زمان دولت قبل داشتیم و حدود ۸ تا ۱۰ هزار نفر توانستیم هنرآموز جذب کنیم و در زمان آقای محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش نیز تعداد خیلی اندکی جذب شدند و بنده به یاد ندارم استخدامی بعد از انقلاب داشته باشیم غیر از سال‌های اولیه که این همه، یعنی ۸۵ درصد هنرآموز جذب کنیم که زیر ۲۰ سال سابقه داشته باشند.

وی گفت: هنرستان‌ها قرار است براساس سند تحول بنیادین ۳ ساله شود و در حال حاضر هنرستان‌ها ۲ ساله است و دانش‌آموزان پایه نهم در نظام جدید وقتی وارد پایه دهم می‌شوند؛ در حقیقت کسانی که می‌خواهند به هنرستان بروند باید سه سال درس بخوانند.

سحرخیز افزود: این ۳ سال هنرستان آیا هنرآموز نمی‌خواهد و ما گفتیم از دانشگاه شهید رجایی استفاده کنند و اگر این هنرآموزان بازنشسته شدند، جایگزین آنها کار سختی است و نمی‌توانند از بازار پیدا کنند و مثل این واگذاری‌های مدارس با حقوق ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، نمی‌توانند هنرستان‌ها را اداره کنند.

مشاور کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: بگویند در چه برهه‌هایی ما هنرآموز برای هنرستان‌ها استخدام داشتیم، یعنی به جز حدود ۱۰ هزار نفر دولت گذشته و تعداد اندک در رشته کامپیوتر در دوران آقای فرشیدی، چه زمانی استخدام هنرآموز صورت گرفته است؟

وی گفت: یکسری را نیز از طریق برون‌سپاری و قرارداد با بیرون در بخش کاردانش تأمین نیرو می‌کردیم و براساس اطلاعات رسیده در بخش برون‌سپاری یعنی قرارداد با بیرون نیز میزان قرار دادها کاهش پیدا کرده است؛ به عنوان مثال برای بعضی رشته‌ها مثل فیلم و عکاسی، سنگ‌های قیمتی، طلاجات و قالیبافی با بخش خصوصی برای آموزش دانش‌آموزان قرارداد می‌بستیم که این موارد کاهش پیدا کرده است.

سحرخیز تأکید کرد: توفیق آموزش و پرورش آرزوی ماست و دوستان نباید ناراحت شوند و این اطلاعات میدانی است که از ادارات آموزش و پرورش گرفتیم.

وی اضافه کرد: در اولین همایش علمی توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در دی‌ماه سال ۹۱ اعلام کردیم قریب ۴۴ درصد دانش‌آموزان پایه دوم در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش درس می‌خوانند و مستندات آن را اعلام کردیم.

سحرخیز یادآور شد: کتاب دیگری که وزارت آموزش و پرورش چاپ کرده است مربوط به نقش آموزش و پرورش در توسعه کارآفرینی از منظر تحول بنیادین در سال ۱۳۹۱ است؛ در آنجا نیز اعلام کردیم قریب به ۴۴ درصد دانش‌آموزان پایه دوم در سال ۹۱ در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش درس خواندند و هر دو این مستندات را نیز آقای جدایی باید در اختیار داشته باشد.

مشاور کمیسیون آموزش مجلس افزود: کتابی دیگری نیز سال ۱۳۹۲ چاپ کردیم با عنوان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش که اعداد و ارقام پایه دوم و سوم دولتی و غیردولتی و سهم دانش‌آموزان دختر و پسر در آن است و سهم هر پایه دوم شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش از کل دانش‌آموزان در سال ۹۲ـ۹۱، ۴۲۷ هزار و ۳۹۱ و سهم آن ۴۳٫۷۲ است و این در کتاب آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش آمده است.

وی اضافه کرد: در صفحه ۲۶ سند تحول بنیادین بر پرورش تربیت‌یافتگانی که دارای حداقل یک مهارت مفید برای تأمین معاش حلال باشند به شکلی که در صورت جدایی از نظام تعلیم و تربیت در هر مرحله، توانایی تأمین زندگی خود و اداره خانواده را داشته باشند، تأکید شده است.

مشاور کمیسیون آموزش مجلس گفت:‌ در راهکار شماره ۵-۶ صفحه ۳۴ سند تحول بنیادین، تنظیم و اجرای برنامه جامع کارآفرینی و مهارت‌آموزی برای تمام مقاطع تحصیلی به ویژه دانش‌آموزان دوره متوسطه تا پایان برنامه پنجم توسعه در برنامه درسی و آموزشی آمده است.

وی اضافه کرد: آقایان بنده را خطاب قرار می‌دادند که در برنامه پنجم توسعه از سال ۹۰ تا ۹۴ باید این اجرا می‌شد و در آن مدت که بنده در رأس کار بودم، اجرا نکرده‌ام؛ پاسخ بنده این است که اولاً آن بسته که آقای جدایی اشاره کرده دولت در آبان ماه ۹۱ به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کرده است.

سحرخیز یادآور شد: سند تحول بنیادین نیز در آذرماه ۹۱ توسط رئیس جمهور وقت به آموزش و پرورش ابلاغ شده است و برنامه پنجم توسعه نیز با یکسال تأخیر ابلاغ شد و بسته معاونت پشتیبانی نیز در آبان و آذرماه به دست ما رسید در نتیجه قصوری متوجه ما نبود.

وی افزود:‌ بین ۸ تا ۱۰ هزار نیروی جوان در زمان آقای حاجی بابایی وزیر آموزش وقت جذب شدند و دوستان بررسی‌شان این است؛ بنده قبول دارم این افراد سه چهار سال سابقه دارند و منظورم این بوده است که اگر از ۳۶ هزار نفر، ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر را کنار بگذاریم، بقیه دارای سنوات بیشتری از نظر سابقه هستند و راهکار این است که از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، هنر آموزان تازه نفس جذب کنیم تا ۵ سال دیگر هنرستان‌ها با کمبود نیرو مواجه نشوند.

منبع: فارس

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: