۲۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۷
معاون گمرک ایران در گفت‌وگویی مطرح کرد

هزینه‌های غیرمنطقی تجارت از مرز ترکیه منجر به افزایش هزینه صادرات و واردات می‌شود

معاون حقوقی و نظارت گمرک با اشاره به مشکلات افزایش هزینه ترانزیت برای کامیون‌های ترکیه و ایران گفت:‌ این موضوع فرصت برای تولید داخل است تا با افزایش بهره‌وری از کاهش صادرات به اروپا جلوگیری کند و در عین حال تدبیری برای حفظ بازارهای خارجی داشت.

به گزارش عیارآنلاین، علیرضا مقدسی معاون حقوقی و نظارت گمرک در گفت‌وگویی با اشاره به قانون مبارزه با پولشویی، قاچاق مواد مخدر، جعل اسناد و تخلفات در گمرک اظهار داشت: یکی از پیگیری‌ها مربوط به ارزیابی و بررسی سرویس‌های اظهارنامه‌ها بوده که بر اساس مدیریت ریسک انجام می‌شود و نظارت بر ترانزیت گمرکات از جمله وظایف کاری است.

ترانزیت - واردات - گمرک

معاون حقوقی و نظارت گمرک در مورد پلمب مخزن سوخت کامیون‌های ترانزیتی ترکیه گفت: در گذشته بابت هر ۱۰۰ کیلومتر تردد کامیون‌ها و اتوبوس‌های ایرانی در ترکیه ۲۵ یورو بابت عوارض راهی اخذ و در قبال آن نیز از کامیون‌های ترک این میزان دریافت می‌شد، پس از آن ترکیه باز هزینه عوارض را ۵۰ یورو رساند که با مشکلاتی در گمرک همراه شد که این عمل به دلیل بالا رفتن هزینه‌ تجارت، عواقبی مانند کاهش صادرات و ترانزیت از مرز ترکیه را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه مذاکرات و نشست‌های مختلفی با مسئولان ترکیه‌ای برای حل و فصل هزینه‌ها و ترانزیت صورت گرفت، تصریح کرد: با این وجود توافقی حاصل نشد و ترکیه معتقد بود رانندگان آنها از سوخت یارانه‌ای ایران استفاده کنند که با مخالفت ایران روبرو شد و در نهایت پیشنهاد پلمب مخازن سوخت ارائه شد.

مقدسی با اشاره به اینکه ایران ۱۰ مرز مشترک با ترکیه دارد، گفت: هدف ترکیه آسیای میانه به خصوص ترکمنستان است و بررسی‌ها نشان می‌دهد، هزینه سوخت ترکمنستان ارزانتر از ایران بوده و به همین علت به دنبال پلمب مخازن سوخت کامیون‌ها در ایران هستند.

معاون نظارت و حقوقی گمرک تصریح کرد: با اصرار ترکیه، ایران نیز با پلمب مخازن سوختی کامیون‌ها موافقت کرد. نکته‌ مهم از لحاظ سیاست‌گذاری بحث حجم مبادلات ۱۷ میلیارد دلاری با ترکیه است، همچنین عدم قابلیت پلمب مخازن،‌روزنه‌های دیگر، سوء استفاده، باک اضافه، نظارت و کنترل از مباحث جدی در این پیشنهاد است.

مقدسی با طرح این سؤال که مسافت ترکیه برای عبور از ایران طولانی است، بیان داشت: اگر کامیونی نیاز به سوخت داشته باشد باید مجددا سوخت‌گیری کند و پلمب دوباره صورت گیرد که شامل نیرو، زمان، هزینه و همه مسائل می‌شود و در حقیقت پلمب اقدامی غیر منطقی است.

به گفته این مقام مسئول وضعیت و کنترل باک‌های سوخت کامیون‌ها با شرکت پالایش و پخش است و البته احتمال خطای انسان در این بحث وجود دارد.

وی تاکید کرد:‌ با شرایط کنونی هزینه واردات و صادرات از مرز ترکیه افزایش می یابد که منجر به کاهش تولید داخل می‌شود و اگر با رویکرد فرصت بنگریم، می‌تواند ارتقا بهره‌وری و کاهش هزینه تولید را به همراه داشته باشد.

مقدسی ادامه داد: اکنون پرونده‌های قاچاق سوخت زیادی وجود دارد که مربوط به کامیون‌های ترک است و در حال حاضر پلمب صرفه اقتصادی برای ایران ندارد.

معاون نظارت و حقوقی گمرک ایران با بیان اینکه پلمب مخازن سوخت احتمالا کاهش قاچاق سوخت را به همراه داشته باشد، بیان کرد: با ادامه روند موجود بالا رفتن هزینه صادرات و احتمال کاهش آن از مرز ترکیه به اروپا را به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: زمانی که کالای صادراتی تقاضای خود را در بازارهای جهانی پوشش ندهد و یا هزینه بالا برود، احتمال از دست رفتن بازارهای دیگر کشورها نیز وجود دارد و زمانی که نتوان به قراردادهای منعقد شده عمل کرد، این خطر را به همراه دارد.

وی ادامه داد: باید به سمتی برویم که تفاهم میان دو کشور در بخش صادرات و واردات صورت بگیرد.

منبع: فارس

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: