۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۶

تأثیر قیمت جهانی نفت بر صنعت روانکار

نوسان قیمت جهانی نفت، پتانسیل‌های متفاوت نمادهای حاضر در گروه روانکار بورسی، میزان تغییر حاشیه سود شرکت‌‌ها به واسطه کاهش قیمت مواد اولیه از محورهای این گفت‌وگو با یک تحلیل‌گر مشاور سرمایه‌گذاری بورس است.

به گزارش عیارآنلاین، کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی ابهامات زیادی را میان فعالان و اهالی بازار سرمایه ایجاد کرده است، به همین منظور تحلیل بنیادی این جریان جدید که به واسطه رقابت منفی در بازارهای بین‌المللی توسط عربستان آغاز شده است، بر صنایع مرتبط از جمله روانکارها بررسی شده است.

بورس

برخی از سهامداران بازار درخواست‌‌هایی برای بررسی تحلیلی صنعت روانکار که می‌تواند یکی از پر پتانسیل‌ترین صنایع بورسی با توجه به موقعیت‌ متفاوت داشته باشد، به خبرگزاری فارس ارائه کرده‌ بودند.

در این باره، مهسا مصباح، تحلیل‌گر سرمایه گذاری که تحقیقاتی در این زمینه انجام داده است، با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌‌خوانید.

فارس: باتوجه به سقوط قیمت نفت و اثرات آن بر قیمت فرآورده های نفتی چشم انداز وضعیت تولیدکنندگان روغنی چگونه خواهد بود؟

مصباح: قیمت لوبکات در بورس کالا ایران تحت تاثیر کاهش قیمت جهانی نفت حدود ۱۵ درصد از ابتدای آبان ۱۳۹۳ کاهش یافت. این امر به معنی کاهش بهای تمام شده شرکت های روغن موتور ساز است.

از سوی دیگر، قیمت فوب خاورمیانه روغن پایه نیز روند نزولی داشته است.

از این نگاه، حاشیه سود شرکت های روغنی تاثیر پذیری کمی از این تغییرات و نوسانات دارند اما مسئله اول در صورت تداوم کاهش قیمت نفت است در صورتی که حاشیه سود تبدیل لوب کات به روغن پایه ثابت بماند، به دلیل کاهش قیمت روغن پایه و مبلغ فروش، خالص سود کاهشی خواهد بود.

مسئله دوم این است که شرکت‌ها با موجودی کالا روبه‌رو هستند که کاهش شدیدی در قیمت داشته است و موجب زیان از بابت موجودی کالا می‌شود؛ این شرایط، معکوس شرایط افزایش نرخ دلار و سود قابل توجه این دسته از شرکت ها از محل متورم شدن ارزش ریالی موجودی کالا بوده است.

فارس: در خصوص شرکت هایی که فروش داخلی دارند چطور؟

مصباح: روغن نهایی شامل روغن موتور و روغن‌های صنعتی می‌شود. نرخ روغن موتور در مرداد امسال و پیش از سقوط قیمت نفت، مجوز افزایش نرخ ۱۲% گرفت.

از ابتدای آبان ماه نیز لوبکات کاهش نرخ حدود ۱۵% داشته است؛ از آن جا که لوبکات و روغن پایه بین ۶۵% تا ۷۵% درصد بهای تمام شده در شرکت‌های تولید روغن را شامل می‌شود، در نتیجه انتظار کاهش ۱۲% تا ۱۵% بهای تمام شده در ادامه سال می‌رود.

فروش روغن موتور تابع قیمت سازمان حمایت است و بررسی بازار نیز حکایت از عدم کاهش نرخ روغن موتور دارد، در نتیجه شرکت‌هایی که فروش داخلی داشته و در کنار آن سهم بازار مناسبی در اختیار دارند، از کاهش نرخ لوبکات منتفع می‌شوند.

با توجه به سهم فروش روغن نهایی در سبد فروش هر یک از شرکت‌ها این اثر بین ۸ تا ۱۰% افزایش حاشیه سود در شرکت نفت بهران که تماما روانکار خود را در داخل بفروش می‌رساند و افزایش ۳% در حاشیه سود شرکت نفت سپاهان به عنوان بزرگترین صادرکننده روغن پایه کشور متغیر است.

در حال حاضر بخشی از بازار روغن موتور کشور در اختیار روغن موتور وارداتی یا برندهای تقلبی است و در مقابل، کشور میزان قابل توجهی روغن پایه صادر می‌کند.

فارس: آیا صادرات روغن پایه، خام فروشی است؟

مصباح: تولید و فرآوری لوبکات به روغن پایه، خود ارزش افزوده‌ای در حدود ۲۰% تا ۳۰% دارد؛ لوب کات قیمتی پایین‌تر از قیمت نفت دارد و روغن پایه حدود ۲۰% بیش از قیمت نفت معامله می‌شود.

در مقابل روغن نهایی، قیمتی بیش از ۵۰% تا ۷۰% روغن پایه و ارزش افزوده ۲۵% تا ۳۰% با لحاظ کردن کلیه هزینه‌های تولید و مواد افزودنی نسبت به روغن پایه دارد؛ با این حال فروش روغن پایه در مقابل روغن نهایی خام فروشی به شمار می‌رود که برخلاف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.

فارس: کدامیک از سرمایه گذاری در سهام کدام شرکت بهتر خواهد بود؟

مصباح: بحث اساسی در روغن موتور، سهم بازار و بازاریابی و سیستم فروش شرکت‌هاست که شرکت‌هایی که زیرساخت مناسب در این حوزه دارند، در بلندمدت سود و حاشیه سود و بازده بیشتری برای سهامداران خود داشته اند. از سوی دیگر بازار روغن موتور به دلیل روند افزایش تولید و فروش خودرو و انباشت خودروهای در حال کار در کشور، همواره روند صعودی داشته و خواهد داشت.

در نتیجه شرکت‌هایی که برنامه افزایش فروش روغن موتور دارند، حتی می‌توانند بدون تحت تاثیر قراردادن فروش سایر رقبا، فروش خود را افزایش دهند. در نتیجه شرکت‌هایی که  سهم فروش روغن نهایی را در سبد محصولات خود افزایش دهند در کوتاه مدت و میان مدت می‌توانند با جهش سودآوری مواجه شوند و پایداری سودآوری در بلندمدت داشته باشند.

منبع:فارس

تلگر

برچسب‌ها:

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: