۲۲ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۵

وزیر راه بر تدوین استانداردهای فنی برای نگهداری راه ها تاکید کرد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم تدوین استانداردها و دستورالعمل فنی برای نگهداری از راه ها از بیمه مسئولیت راهداران درقانون خبر داد و اظهارامیدواری کرد: پس از تصویب این قانون در مجلس، همه راهداران بیمه مسئولیت داشته باشند.

به گزارش عیارآنلاین، عباس آخوندی روز چهارشنبه در نشست تخصصی مدیران راهداری سراسر کشور با اشاره به لزوم وضع استاندارد و دستورالعمل فنی برای راهداری، تاکید کرد: سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، در این زمینه دستورالعمل روشنی ندارد و از تجربیات گذشته استفاده می کند، بنابراین انتظار دارم که سازمان دستورالعملی را در این خصوص تدوین کند.

آخوندی

وزیر راه و شهرسازی افزود: شبکه حمل و نقل جاده ای کشور نقش بسیار مهمی را در توسعه کشور دارد اما این شبکه روبه فرسودگی است و در برخی از محورها به ظرفیت اشباع رسیده به طوری که سطح خدمات در جاده ها به شدت روبه کاهش است از این رو از سازمان راهداری بارها درخواست کرده ام تا اندیشه ای برای کیفیت و افزایش سطح خدمات جاده ها داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه نمی توانیم سطح سرویس جاده ها را فقط از طریق بودجه عمومی کشور حفظ کنیم، ابراز داشت: مجبوریم به ایجاد یک نوع صندوق توسعه ملی راه ها بیاندیشیم و منابع را از طریق مالیات بر جاده و یا مالیات بر سوخت تامین کنیم که در حال حاضر پیگیر ایجاد این صندوق هستیم و لوایحی را در این خصوص به مجلس ارائه خواهیم کرد.

آخوندی گفت: کل راه های شریانی کشور ۳۴ هزار کیلومتر است که عمده راهداری در این بخش انجام می شود، در حالی که ما ۴۵ هزار کیلومتر راه اصلی و ۱۰۰ هزار کیلومتر راه روستایی داریم عملا در آن راهداری صورت نمی گیرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: برای نگهداری از راه ها به قیمت روز به حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم در حالی که کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت راه و شهرسازی است که این نشان دهنده نیاز به رویکرد مجدد در راهداری است.

آخوندی با اشاره به اینکه باید ارتقاء کیفیت را در بحث راهداری مدنظر داشته باشید و به تامین نشانه ها، ابنیه فنی و گاردریل ها توجه شود؛ اظهار داشت: ارزش راه های کشور بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که حفاظت از آن باید توسط سازمان راهداری صورت گیرد.

وی دربخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت ایمنی تردد در جاده ها برای دولت و لزوم توجه جدی به آن، توضیح داد: در کمیسیون ایمنی راه ها با شرکت اعضا در یکسال گذشته ۱۴ جلسه برگزار شده است.

آخوندی اضافه کرد: موضوع جدی دیگر این است که ایمنی به شرطی ارتقا می یابد که مردم را با خودمان همراه کنیم زیرا نحوه رفتار ۲۰میلیون راننده بسیار اهمیت دارد و باید در رفتار آنها تغییر ایجاد شود. همچنین آموزش های ایمنی باید از زمان دانش آموزی شروع شود و قصد داریم تا با آموزش و پرورش هم گفتگوی مفصلی در این باره داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به استفاده از فناوری های نوین در جاده ها، گفت: چندین سال است که حرف جدیدی راجع به تکنولوژی های نوین نزده ایم و بتازگی صحبت هایی در مورد بتن غلتکی شده است، اما باید تکنولوژی های روز در راهسازی مورد توجه قرار گیرد. ارزان بودن قیر موجب شده تا تمام کسری بخش راهسازی با ضخامت قیر جبران شود و الان که قیمت قیر افزایش پیدا کرده، باید به فکر تکنولوژی ساخت باشیم.

آخوندی با اشاره به اینکه باید راه را به عنوان کریدور توسعه بدانیم، افزود: معتقدم سازمان راهداری باید نوسازی و مدرن سازی تا تحولی در نیروی انسانی و تجهیزات این سازمان ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه این سازمان جزء قدیمی ترین سازمان های کشور است، اظهار داشت: این موضوع موجب شده که سازمان راهداری بسیار سنتی باشد و در مقابل تغییرات ضروری مقاومت کند.

منبع : ایرنا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: