۲۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۹
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت عنوان کرد:

نظارت بر پالایشگاههای خصوصی با قانون تنظیم گری پالایش و پخش

ساجدی، مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با بیان اینکه شرکت پالایش و پخش قانونی را به منظور تنظیم گری (رگولاتوری) به منظور نظارت بر عملکرد پالایشگاههای خصوصی آماده کرده است، توضیحاتی در مورد استاندارد جدید پالایش و پخش (اصلاح شده) داد.

میرعلی اصغر ساجدیبه گزارش سرویس انرژی عیارآنلاین، پنجمین جلسه آموزشی وزارت نفت ویژه خبرنگاران روز دوشنبه این هفته (۱۹ آبان) با حضور میرعلی اصغر ساجدی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران برگزار شد. ساجدی در این جلسه به فعالیتهای انجام شده و در حال انجام شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت اشاره کرد که شامل طرحهای ساخت و توسعه پالایشگاهی، خطوط لوله، پایانه ها و اسکله های نفتی می شود.

طرح ارتقای کیفیت بنزین پالایشگاه اراک از سال ۸۶ شروع شد

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با بیان اینکه پالایشگاه اراک یکی از بزرگترین پروژه های است که تاکنون در کشور انجام شده است، افزود: فاز ۱ این پالایشگاه با ظرفیت ۱۵۰ بشکه در روز حدود ۲۰ سال پیش به بهره برداری رسید و در تکمیل آن، فاز دوم آن با اعتباری بیش از ۳۰۰۰ میلیون یورو به انجام رسید و بنزین یورو چهاری که در حال حاضر در تهران توزیع می شود، نتیجه آن است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار عیارآنلاین که از زمان بهره برداری از طرح ارتقای کیفیت بنزین پالایشگاه اراک پرسید، گفت: در این پالایشگاه، یک واحد سنگین RFCC ساخته شد که روزانه حدود ۹۶ هزار بشکه نفت کوره را به محصولات سبکتر تبدیل می کند که ۶۰ درصد از آن بنزین مرغوب است. با این طرح، ظرفیت تولید بنزین یورو ۴ پالایشگاه از ۴ میلیون به حدود ۱۶ میلیون لیتر در روز رسید. طرح توسعه این پالایشگاه از سال ۱۳۸۶ شروع شد و از سال ۸۹ تدریجاً مورد بهره برداری قرار گرفت تا اینکه نهایتا حدود ۱ سال پیش به اتمام رسید، ولی به دلیل اینکه ساز و کار انتقال آن به تهران فراهم نشده بود، از حدود ۹ ماه پیش، توزیع بنزین باکیفیت این پالایشگاه در تهران آغاز شد.

بهره برداری از طرح توسعه پالایشگاه بندرعباس تا تیر ماه ۹۴

ساجدی در مورد پالایشگاه بندرعباس نیز گفت: این پالایشگاه در دو فاز با ظرفیت طراحی ۳۲۰ هزار بشکه در روز به بهره برداری رسیده است که در حال حاضر، از نظر واقعی تا ۳۵۰ هزار بشکه نیز کار می کند.

وی در ادامه گفت: طرح افزایش تولید بنزین این پالایشگاه با هدف افزودن ۶ میلیون لیتر بنزین و همچنین ارتقای کیفی بنزین و گازوئیل به استاندارد یورو ۵ در حال انجام است. این طرح در حال حاضر ۹۰ درصد پیشرفت دارد که امیدواریم تا تیر ماه سال آینده به طور کامل به بهره برداری برسد.

اختلال در توسعه پالایشگاه اصفهان، پس از خصوصی سازی

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در مورد پالایشگاه اصفهان نیز گفت: در توسعه فرآیند و بهینه سازی این پالایشگاه، سه طرح در حال انجام است که عبارتند از افزایش ظرفیت از لحاظ واحدهای تقطیر در داخل پالایشگاه، یک طرح محیط زیستی به منظور ارتقای کیفیت گازوئیل پالایشگاه به استاندارد یورو ۵ و طرح تبدیل نفت کوره پالایشگاه به بنزین.

ساجدی در مورد علت تأخیر به وجود آمده در توسعه پالایشگاه اصفهان، با بیان اینکه با واگذاری این پالایشگاه به بخش خصوصی در سال ۱۳۸۸، در روند انجام طرح توسعه آن اختلال ایجاد شد، ادامه داد: پس از خصوصی سازی، تأمین مالی طرحهای تکمیلی به خود پالایشگاه واگذار شد که به همین دلیل با مشکل روبرو شد و این طرحها معطل ماندند تا اینکه بالاخره امسال هیأت مدیره نسبت به آن اقدام کردند.

وی در خصوص طرح تبدیل نفت کوره به بنزین این پالایشگاه گفت: این طرح هزینه ای بیش از ۲ میلیارد دلار در بر دارد که برای اجرای آن منتظر تصمیم هیأت مدیره پالایشگاه هستیم که در صورت تأمین مالی، اجرای آن را آغاز کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار عیارآنلاین در مورد طرح ارتقای کیفیت بنزین پالایشگاه نیز گفت: این طرح توسط خود پالایشگاه انجام می گیرد که هنوز به طور کامل به بهره برداری نرسیده است.

عدم راه اندازی خط اعتباری چین، علت تأخیر توسعه قدیمی ترین پالایشگاه جهان

ساجدی همچنین به قدیمی ترین پالایشگاه جهان، یعنی پالایشگاه آبادان اشاره نمود و گفت: در حین جنگ تحمیلی، آسیبهای زیادی به این پالایشگاه وارد شد که پس از جنگ، طرحهای نوسازی و افزایش ظرفیت پالایشگاه انجام شده است.

وی با بیان اینکه توسعه و تکمیل این پالایشگاه را در دست اقدام داریم، ادامه داد: با توجه به قدمت بالای این پالایشگاه، واحدهای موجود راندمان پایینی دارند و قرار است واحدهای جدیدی به جای آنها احداث شوند که محصولات با کیفیت یورو ۵ و به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه تولید کنند.

ساجدی در مورد علت تأخیر در بهره برداری از طرح توسعه این پالایشگاه نیز گفت: حدود ۳ سال پیش، قراردادی به صورت مشترک با شرکت طراحی و ساختمان نفت و یک شرکت چینی در این زمینه منعقد شد، اما به دلیل عدم راه اندازی خط اعتباری چین، این قرارداد هنوز تنفیذ نشده است.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در مورد تنها پروژه برون مرزی این شرکت گفت: در سال ۱۳۸۰، یک واحد تولید بنزین در پالایشگاه ترکمن باشی در کشور ترکمنستان، با ظرفیت ۲۳۳۰۰ بشکه در روز توسط شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به بهره برداری رسید.

وی در ادامه طرح ارتقای کیفیت پالایشگاه تهران را مطرح کرد و گفت: فاز اصلی این طرح ۲ سال پیش به اتمام رسید که ثمره آن تولید گازوئیل یورو ۵ در این پالایشگاه است. همچنین بنزین این پالایشگاه هم به صورت یورو ۴ تولید می شود.

شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت در احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس و آناهیتا نقشی نداشته است

ساجدی در پاسخ به سؤال خبرنگار عیارآنلاین در مورد ارتباط شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با پالایشگاههای ستاره خلیج فارس و آناهیتا نیز گفت: طراحی بنیادی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حدود ۱۰ سال پیش توسط این شرکت آغاز شد و پس از یک سال به اتمام رسید. اما در آن زمان، احداث این پالایشگاه به بخش خصوصی واگذار شد و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت در آن نقشی ندارد. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، اوایل سال ۹۴ ردیف ۱ این پالایشگاه وارد مدار خواهد شد.

وی در خصوص پالایشگاه آناهیتا نیز گفت: این پالایشگاه توسط بخش خصوصی در حال احداث است و قرار است در صورت تأمین مالی (۷۵ درصد توسط صندوق توسعه ملی و ۲۵ درصد توسط سرمایه دار)، توسط شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت احداث شود، اما این مهم هنوز انجام نشده است.

قانون تنظیم گری پالایش و پخش در راه است

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اشاره به اینکه ساختار خصوصی سازی هنوز به گونه ای شکل نگرفته است که منافع ملی را هم در بر داشته باشد، گفت: شرکت ملی پالایش و پخش قانونی را به منظور تنظیم گری (رگولاتوری) آماده کرده است که در صورت تصویب، پالایشگاههای خصوصی ملزم به اجرای طرحهای توسعه ای و بهینه سازی خواهند شد. تاکنون به دلیل اینکه پالایشگاهها طرحهای ارتقای کیفیت را مغایر با منافع خود می دانستند، آن را اجرا نمی کردند. تنها در مواردی که طرحهای توسعه ای پیش از خصوصی سازی آغاز شده بود، این موضوع به اتمام رسیده است.

ساجدی در توضیح قانون تنظیم گری شرکت پالایش و پخش گفت: بر اساس این قانون، تا پایان سال ۹۵ به پالایشگاهها فرصت داده می شود که کیفیت محصولات خود را به استاندارد یورو ۴ برسانند، در غیر این صورت، یا محصولاتشان خریداری نمی شود و یا با قیمت کمتری خریداری می شود. همچنین در صورتی که پالایشگاهها در این زمینه با مشکل تأمین اعتبار مواجه باشند، کمک دولت و بانکها در این قانون پیش بینی شده است.

بیش از ۵۰ درصد از تجهیزات در داخل کشور تولید می شود

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار عیارآنلاین، در خصوص میزان استفاده از تجهیزات داخلی در پروژه های اجرا شده گفت: بسته به نوع پروژه، این میزان متفاوت است، اما می توان گفت که الآن به جایی رسیدیم که بیش از ۵۰ درصد تجهیزات از سازندگان داخلی تأمین می شود. در پروژه پالایشگاه اراک که اخیرا به اتمام رسیده است، بیش از ۴۷ درصد از تجهیزات، داخلی بوده است؛ تجهیزاتی مثل کابلها، وسایل برقی، برخی از رآکتورهای فشار پایین، برخی از تلمبه ها، مبدلها.

استاندارد جدید پالایش و پخش یورو ۴ نیست؛ بر مبنای یورو ۴ است

ساجدی با بیان اینکه استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ تفاوت چندانی ندارند، در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار عیارآنلاین در خصوص بنزین اصلاح شده نیز گفت: در استانداردسازی محصولات پالایشگاهی یک روند تدریجی پیگیری می شود و اینطور نیست که پالایشگاهها به صورت دفعی به استاندارد مطلوب برسند، لذا شرکت پالایش و پخش یک استاندارد جدید را تعریف کرده است که بر مبنای یورو ۴ است، اما یک سری از ویژگیهایی که در حال حاضر پالایشگاهها نمی توانند به آن دست پیدا کنند، با ستاره مشخص شده اند و پالایشگاهها اجازه دارند در طول زمان این ویژگیها را به استاندارد یورو ۴ برسانند.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: