۲۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۱

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان: کیفیت پایین مسکن مهر را رد نمی‌کنم

مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان با اشاره به اینکه تاکنون گزارش نگران کننده‌ای در مورد کیفیت پایین پروژه‌های مسکن مهر به این وزارتخانه ارسال نشده است، گفت: اگر شهرداری به نامه نگاری وزارت راه و شهرسازی درباره گود حقانی بی اعتنایی کند، موضوع از طریق مراجع قضایی دنبال می‌شود.

به گزارش عیارآنلاین، غلامرضا هوایی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اخیرا یکی ازکارشناسان اعلام کرده که مسکن مهر قتلگاه محرومان است و بازتاب آن نگرانی هایی را در بین مردم ایجاد کرده است، نظر شما چیست؟ گفت: احتمالا آن کارشناس در بحث جا نمایی مشکلات عمومی مسکن مهر نظراتی داشته‌اند، اما در بحث کیفیت مسکن مهر حتما مشکلاتی دارند و وجود مشکلات کیفی در مسکن مهر قابل رد نیست.

مسکن مهر چین

وی ادامه داد: مثل سایر پروژه هایی که در کشور الان وجود دارند و از نظر کیفی دارای مشکلات خاص خود هستند، مسکن مهر هم می‌تواند مشکلات کیفی خاص خود را داشته باشد.

*مورد قابل توجهی که جای نگرانی داشته باشد، در مورد مسکن مهر به ما گزارش نشده است

هوایی خاطر نشان کرد:در همین حال با توجه به اینکه این پروژه در حد انبوه ساخته شده است درباره کیفیت آن نگرانی هایی اکنون وجود دارد، اما تاکنون مورد خطرناک و خیلی قابل توجهی که جای نگرانی داشته باشد، در مورد مسکن مهر به ما گزارش نشده است.

وی گفت: اما به طور کلی مشکلاتی که اکنون در کشور در خصوص مسکن مهر مطرح می شود، عموما مربوط به مسائل اسناد بالادستی، جانمایی، مسائل معماری و شهرسازی و کمبود زیربناها است و عمدتا متوجه به مسائل کیفی این پروژه نیست.

مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان همچنین درباره نامه نگاری اخیر وی با معاون شهردار تهران درباره پرخطر بودن گود حقانی که در محتوای آن نسبت به ضرورت تعطیلی این پروژه باتوجه به پرخطربودن آن و با استناد به نامه نگاری های سازمان نظام مهندسی اشاره شده گفت: وزارت راه و شهرسازی براساس ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی و در نقش ناظر عالیه به طور مرتب با شهرداری ها و اداره کل استانی مکاتباتی در مورد ضرورت ایمن سازی پروژه‌ها دارد و این ارگان به هر پروژه ای که بحث‌های کیفی نگران کننده‌ای درباره‌اش وجود داشته باشد، ورود پیدا می کند.

هوایی افزود: درباره گود نزدیک مترو حقانی تاکنون دو نامه نگاری با شهرداری داشته ایم که اولی شامل ارائه اسناد و مدارک این پروژه شامل مهندسان ناظر، طراح، نقشه های آن بوده که تاکنون شهرداری مستندات آن را به ما ارائه نکرده ودومی هم درخواست متوقف کردن این پروژه بوده است.

وی خاطرنشان کرد:چون بحث گود مجاور متروی حقانی نگرانی هایی را ایجاد کرده بود و برخی استادان مطرح کشور درباره پرخطر بودن آن اظهارنظر کرده بودند و سازمان نظام مهندسی ساختمان آن گود را پرخطر اعلام کرده بود و چندین مرتبه پرخطر بودن آن را به شهرداری تذکر داده بودند، بنابراین وقتی که تمام این موارد با یکدیگر جمع شد و گروه بازرس وزارت راه از آن پروژه بازدید کرد، از شهرداری درخواست شد که به طور موقت این پروژه را تا زمان ایمن سازی آن تعطیل کند.

وی گفت: درباره گود حقانی فعلا دستور داده ایم انجام عملیات گودبرداری آن متوقف شود، چون پروژه در حال حاضر در مرحله گودبرداری است و اتفاقا به راحتی می توانند عملیات ایمن سازی آن را انجام دهند.

وی همچنین درباره اظهار نظر رییس کمیسیون عمران شورای شهر مبنی بر پرخطر بودن این گود گفت: قطعا وی باید از شهرداری درباره عدم پاسخگویی به نامه نگاری های وزارت راه و شهرسازی پاسخ دهند.

هوایی با اشاره به اینکه نگرانی درباره گود حقانی به حدی بود که وزارت راه و شهرسازی نمی توانسته منتظر پاسخ شهرداری باشد، گفت: بنابراین ناچار شدیم در نقش ناظر عالیه به شهرداری نامه نگاری کرده و در همین حال مدت زمان انتظار وزارت راه در مورد پروژه های پرخطر یک بازه زمانی ۱۰ روزه است و این وزارتخانه بیش از این صبر نمی‌کند و ورود پیدا می کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه شهرداری مسئول صدور پروانه ساختمانی است،باید بیشتر از دستگاه های دیگر نگرانی های ایمنی ساخت و ساز را داشته باشد.

هوایی با اظهار امیدواری از اینکه قبل از اینکه حادثه‌ای رخ دهد و گود مجاور متروی حقانی ریزش کند شهرداری اقدامات لازم را انجام دهد، گفت: امیدواریم شهرداری باتوجه به گزارش های نگران کننده ای که از این گود وجود دارد وارد عمل شود و اقدامات لازم را برای ایمن سازی آن انجام دهد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه اگر شهرداری کماکان اقدامی انجام ندهد، اقدام بعدی وزارتخانه چه خواهد بود؟ وی گفت:  باتوجه به اختیاراتی قانونی وزارت راه و شهرسازی، این امکان وجود دارد که این وزارت راه و شهرسازی از طریق مراجع دیگر نظیر قوه قضاییه برای ایمن سازی گود حقانی ورود پیدا کند.

به گفته وی مدت زمان انتظار وزارت راه شهرسازی برای ورود شهرداری به موضوع ایمن سازی این گود کوتاه خواهد بود.

*تدوین دو لایحه قانون نظام مهندسی کشور و نظام ساخت و ساز

هوایی همچنین از تدوین دو لایحه قانون نظام مهندسی کشور و نظام ساخت و ساز خبر داد و گفت: این دو لایحه در حال تدوین است و پس از تدوین به دولت و مجلس ارائه می‌شود.

وی تاکید کرد: قطعا پس از تصویب این دو لایحه هر کسی وارد حرفه ساخت و ساز نمی‌شود و محدودیت‌هایی در ورود به حرفه ساخت و ساز ایجاد خواهد شد.

مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان همچنین با اشاره به اینکه آزمون سراسری مربوط به حرفه مهندسان در کشور ۲۲ و ۲۳ آبان ماه برگزار می‌شود گفت: این آزمون برای مهندسان کاردان‌های فنی و معماران تجربی است که ۱۴۰ هزار نفر داوطلب در این آزمون شرکت می‌کنند که ۱۷ درصد از آن را بانوان و ۸۳ درصد را مردان تشکیل می‌دهند. این آزمون در ۱۱ رشته برای مهندسی و یک رشته برای معماران تجربی است.

منبع:فارس

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: