۲۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۸
معاون سابق شرکت پالایش‌وپخش:

آنالیز پژوهشگاه نفت حاکی از وجود افزودنی‌های ممنوعه در بنزین وارداتی است

معاون سابق شرکت پالایش‌وپخش با اعلام این که نتایج بررسی نمونه‌‌های بنزین توزیع شده در پایتخت توسط پژوهشگاه صنعت نفت نشان می‌دهد بنزین وارداتی حاوی افزودنی‌های ممنوعه است گفت: عنوان بنزین “اصلاحی” در اسناد شرکت پالایش‌وپخش آمده است.

به گزارش عیارآنلاین، جلیل سالاری در گفت‌وگویی درباره اصطلاح « بنزین اصلاحی» گفت: شرکت ملی پالایش و پخش برای آنکه رد گم کند و هیچ دستگاهی بر آنها نظارت نکند از یک نام بی‌شناسنامه به نام بنزین اصلاحی استفاده کرده است. به طوری که در این بنزین هم شاهد اتلاف کیفی و هم انحراف کیفی است؛ به طوری که می‌توان گفت نه استانداردهای یورو۲ و نه یورو۴ را دارد.

جلیل سالاری

وی گفت: طبق نامه پژوهشگاه صنعت نفت در تاریخ پنجم آبان ماه امسال، نمونه‌های بنزین عرضه شده در سطح تهران در تاریخ چهارم این ماه نشان می‌دهد که بنزین توزیع شده حاوی فلزات ممنوعه است. همچنین بر اساس بررسی صورت گرفته توسط این پژوهشگاه خوردگی و گام بنزین توزیع شده در پایتخت بالاست. اگرچه شرکت ملی پالایش و پخش اعلام کرده است که بنزین از نیمه تیرماه با استاندارد یورو۴ وارد شده است اما نتایج آنالیزها نشان می‌دهد که بنزین وارداتی همان کیفیت سابق را دارد؛ یعنی بنزین از پالایشگاه مشخصی دریافت نشده و مبدأ آن بندر فجیره است. نتایج آنالیزی که از بنزین وراداتی منتشر شده است، فاقد تست فلزات سنگین است و تنها به شاخص‌هایی مانند بنزن و آروماتیک اکتاف شده است.

وی با اشاره به اینکه هفت، هشت نمونه بنزین توزیع شده در تهران نشان می‌دهد، این بنزین استاندارهای یورو۴ را پاس نمی‌کند افزود: با توجه به اینکه بنزین تولید داخل فاقد ام.ام.تی و فلزات سنگین است و همیشه بنزین داخلی تست خوردگی را پاس کرده است، مشخص می‌شود که بنزین بی‌کیفیت وارداتی در تهران توزیع می‌شود. بالا بودن گام بنزین توزیع نشان می‌دهد که این فرآورده حامی ام.ام.تی، فروسین و الکل است.

وی با یادآوری اینکه بنزین حاوی فلزات بر روی خودرو و محیط زیست تأثیر سو خواهد داشت ادامه داد: جالب است که شرکت ملی پالایش و پخش اعلام کرده بود که بنزین یورو۴ پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند را در تهران توزیع می‌کند اما اکنون شاهدیم که بنزین وارداتی که فاقد استانداردهای یورو۴ است در این شهر توزیع می‌شود.

وی اظهار کرد: به دلیل این که بنزین از واسطه‌های خریداری می‌شود و آنها برای آنکه تمایل دارند، ارزش افزوده‌بالایی در این زمینه داشته باشند، از افزودنی‌های غیرمجاز برای افزایش عدد اکتان استفاده می‌کنند. اگرچه برخی از این افزودنی‌ها در آزمون پیش‌بینی نشده است اما در هنگام واردات بنزین باید دقت لازم انجام شود.

سالاری درباره این که قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش عنوان کرده است که شرکت ملی پخش یا برخی از کارکنان پالایشگاه‌ها به اشتباه از لفظ بنزین “پاک” و “اصلاحی” استفاده می‌کنند گفت: این نام دراسناد شرکت ملی پالایش و پخش هم آماده است. مدیریت برنامه‌ریزی و تلفیقی این شرکت که مسئول کنترل کیفی و کمی فرآورده‌ها محسوب می‌شود در برنامه موازنه تولید و مصرف پالایشگاه‌ها دو بند آمده است که یکی مربوط به بنزین معمولی و دیگری مربوط به بنزینی است به نام “اصلاحی”! در واقع به دلیل این که طرح‌های ارتقاء کیفی تولیدات پالایشگاه‌ها تکمیل نشده است، این برنامه را به پالایشگاه ارائه کرده است، شرکت‌های پالایشی هم گزارش عملکرد خود را تحت همین عنوان به شرکت ملی پالایش و پخش ارائه کرده‌اند.

قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش با انتقاد از اسناد سازمان حفاظت محیط زیست به فرمول‌های سیاسی برای سنجش آلودگی هوا گفت: این سازمان در گزارش خود آورده است که تمام فرآورده‌های نفتی و گاز ضریب انتشار آلاینده دارند که ۶۰ درصد این آلاینده‌ها بی.تی.ایکس است! این درحالیست که این موضوع فاقد مبنای علمی است. از سوی دیگر در ایستگاه‌های سنجش آلودگی فاقد سنجش بنزن است.

منبع: تسنیم

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: