۱۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۹
مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش:

جزییات بازرسی از مدارس دولتی واگذارشده/ آیا استفاده از سربازمعلم کیفیت آموزش را رقم می‌زد؟

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بازرسی از مدارس دولتی واگذار شده به بخش خصوصی گفت: در برخی مناطق محروم به‌جای استفاده از نیروهای سربازمعلم از نیروهای لیسانس استفاده کرده‌ایم.

به گزارش عیارآنلاین، مجتبی زینی‌وند در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش «روند بازدید از مدارس دولتی واگذار شده به بخش خصوصی به چه صورت است و نتایج به دست آمده توسط تیم‌های ارزیابی چه مواردی را نشان می‌دهد؟» اظهار داشت:‌ هدف اصلی از واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی کیفیت بخشی به موضوع آموزش است که در مرحله نخست ارزیابی‌ها بخشی از این هدف محقق شده است.

مدرسه

وی افزود: مدارس دولتی واگذار شده به بخش خصوصی عمدتاً در مناطق محروم و حاشیه شهرها قرار دارند که امسال در قالب طرح واگذاری مدارس تلاش شده است تا از معلمان باتجربه‌تر در این مدارس استفاده شود به‌گونه‌ای که امسال بازنشستگان و معلمانی که در مدارس غیردولتی سابقه تدریس داشتند به‌عنوان معلم در مدارس واگذار شده جذب شده‌اند.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش «اگر این طرح دارای نکاث مثبت است پس انتقاد کارشناسان و نمایندگان به چه دلیل است؟» عنوان کرد:‌ موارد مطرح شده عمدتاً از سوی نمایندگان مجلس است که بیشتر دل‌نگرانی است تا انتقاد. یکی از دل‌نگرانی‌های نمایندگان مجلس افت کیفیت آموزش در مدارس واگذار شده است اما تلاش ما این بود که برنامه آموزشی و پرورشی در این مدارس به‌شکل مطلوب اجرا شود.

وی گفت: بهتر است منصفانه‌تر به این طرح نگاه کنیم، بسیاری از مدارس واگذارشده در مناطق محروم قرار دارند که تا بخشی از سال معلم نداشتند و بسیاری از معلمان حاضر نبودند که به این مدارس بروند بنابراین برای افزایش سطح کیفیت در این مدارس آنها را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم، می‌توان وضعیت سال گذشته این مدارس را با وضعیت امسال آنها مقایسه کرد.

** معلمان جذب‌شده دارای سابقه فعالیت در مدارس غیردولتی یا بازنشسته هستند

زینی‌وند ادامه داد: نیرویی که اصلاً سابقه معلمی نداشته در این مدارس جذب نشده است و تمام افراد جذب‌شده سابقه تدریس در مدارس غیردولتی را دارند.

** آیا نیروی سربازمعلم سابقه معلمی دارد؟

زینی‌وند بیان کرد: در برخی از نقاط محروم کشور مانند سیستان و بلوچستان تعدادی از نیروها جذب شده‌اند که سابقه معلمی ندارند، اما برای آنها دوره‌های آموزش ضمن خدمت و روش تدریس را برگزار کرده‌ایم. در سال‌‌های گذشته در مناطق محروم نیروهای سربازمعلم فعالیت می‌کردند، آیا نیروهای سربازمعلم سابقه معلمی دارند؟ آیا استفاده از نیروهای لیسانس یا فوق‌لیسانس با رشته‌های مرتبط در مناطق محروم بیشتر به کیفیت آموزش منجر می‌شود یا استفاده از نیروهای سربازمعلم؟

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد:‌ در تهران ۲۴ مدرسه به بخش خصوصی واگذار شده است و این مدارس در حاشیه شهر قرار دارند که تا سال‌های قبل معلمان حاضر نبودند برای تدریس به این مدارس بروند، اما امسال از نیروهای لیسانس و فوق‌لیسانس با گرایش آموزش ابتدایی در این مدارس استفاده شده است.

زینی‌وند در پاسخ به این پرسش “برخی مؤسسان اعلام کرده‌اند که از سال آینده از خانواده‌ها پول دریافت خواهند کرد” گفت: در قالب این طرح به هیچ عنوان از خانواده‌ها شهریه دریافت نمی‌شود و مؤسسان اجازه این کار را ندارند. قراردادی که با مؤسسان منعقد می‌شود یک‌ساله است و هر ۳ ماه نیز تیم‌های بازرسی وضعیت مدارس واگذار شده را به‌لحاظ کیفیت آموزشی و پرورشی رصد می‌کنند و اگر مؤسسی نتواند کیفیت آموزشی مدنظر را تأمین کند ممکن است در پایان ترم اول قرارداد را فسخ کرده و با وی قطع همکاری داشته باشیم.

وی افزود: اگر مؤسسی بتواند کیفیت آموزشی مدنظر را تأمین کند در قالب نظارت‌های انجام شده سال آینده نیز قرارداد وی را تمدید خواهیم کرد.

منبع: تسنیم

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: