۱۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۰
دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی در گفت‌وگویی اعلام کرد

سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تمایلی به ساخت آزادراه ندارند

دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی با بیان این‌‌که پیمانکاران با قبول شرایط موسسات مالی به قتلگاه می‌روند از عدم تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در ساخت پروژه‌های راهسازی خبر داد و گفت: دولت باید مواظب باشد تا بلور انتظار جامعه ترک برندارد.

به گزارش عیارآنلاین، علی آزاد در گفت‌وگویی با اشاره به این‌که پیمانکاران با قبول شرایط موسسات اعتباری به قتلگاه می‌روند، اظهار کرد: آن دسته از پیمانکاران سلامت نفس دارند و از هیچ رانتی استفاده نمی‌کنند محکوم به فنا هستند و باید مراسم ختم آنها بگیریم.

بزرگ راه

وی با بیان این‌که پیمانکارانی که دستشان به رانت می‌رسد می‌توانند -در شرایط موجود- کار کنند، تصریح کرد: با این تفاسیر تدوام فعالیت شرکت‌های خصوصی در حوزه پروژه‌های عمرانی رنگ می‌بازد.

وی با اشاره به مثالی برای تشریح وضعیت پیمانکاران پروژه‌های عمرانی بیان کرد: سه ماهی در مردابی بودند و قرار شد آب بسته شود یکی از ماهی‌ها که باهوش بود خودش را به آب داد و رفت. یکی دیگری از ماهی‌ها بعدا خودش را روی خاک انداخت و با بدن زخمی به آب رسید. اما یکی از ماهی‌ها ماند و زیر نور آفتاب کباب شد. حالا آنهایی -پیمانکارانی- که مانده‌اند همین شرایط را دارند.

دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی با طرح این پرسش که آیا مسئولان می‌خواهند مملکت را بسازند، گفت:‌ اگر چنین قصدی در این زمینه باشد نیازمند یک مدیریت قوی و شایسته و متناسب است، در حال حاضر پیمانکاران بخش خصوصی هیچ تمایلی برای سرمایه‌گذاری در ساخت آزادراه‌ها ندارند. چشم بخش خصوصی ترسیده است و تا وقتی دیوار اعتماد جامعه خراب می‌شود نباید انتظار بهینه‌ای داشته باشیم.

آزاد با بیان این‌که دولت یازدهم با نیت خیر آمده است، بیان کرد: فرهیخته هستند و پرونده‌های آنچنانی هم ندارند، از سوی دیگر سابقه مدیریتی هم دارند. امیدو تدبیر را چاشنی کار خودشان کرده‌اند و هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانند مملکت را بسازند.

وی ادامه داد: این پتانسیل انتظاری را در سطح جامعه به وجود آورده است اگر اینها کاری کنند که بلور انتظار جامعه نسبت به مسئولان و دولت بشکند ضررش کم از ضررهای قبل نخواهد بود.

وی با تاکید بر این‌که مسئولان دولت یازدهم باید خیلی مواظب باشند تا بلور انتظار جامعه ترک بر ندارد، افزود: الان با گوشم صدای ترک هایی را می‌شنوم.

به پایه این گزارش آزاد پیش‌تر با انتقاد از پرداخت طلب پیمانکاران از طریق اوراق مشارکت به تسنیم گفته بود: موسسات مالی این اوراق را می‌خرند و در قبال آن تسهیلات با بهره ۲۸ درصدی را به پیمانکاران پرداخت می‌کند.

وی با یادآوری این‌که حدود ۲۹۰۰ طرح بزرگ عمرانی نیمه تمام در کشور داریم، اظهار کرد:‌ ۴۰۰ تا ۵۰۰ پروژه بزرگ عمرانی نیمه‌تمام متعلق به زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی از جمله سازمان راهداری و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور است.

وی با اشاره به طلب پیمانکاران از دولت، تصریح کرد: در این زمینه اقدامات زیادی انجام شده است، بودجه‌ها را تا آنجاییکه توانسته‌اند تخصیص داده‌اند. مسئولان دولتی همراه هستند و با پرداخت طلب پیمانکاران همراهی می‌کنند و نهایت سعی آنها در راستای تسویه بدهی‌ها به پیمانکاران است.

وی با بیان این‌که پرداخت طلب پیمانکاران به‌صورت نقدی است، خاطرنشان کرد: پرداخت بخشی از بدهی دولت به پیمانکاران پروژه‌های عمرانی از طریق اوراق مشارکت در واقع برای آینده است. اوراق مشارکت برای طرح‌های نیمه‌تمام است که برای کارهای آینده منتشر می شود.

وی با بیان این‌که تفکر اوراق مشارکت برای کارهای آینده است، افزود:‌ اوراق مشارکت به پیمانکاران کمک می‌کند، اما مسئله این است که کسی این اوراق را نمی‌خرد. پیمانکاران اوراق می‌گیرند و با بدبختی با موسسات مالی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از مبلغ اوراق مشارکت از بین می‌رود.

دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی ایران یادآور شد: به عبارت دیگر ۲۰ تا ۳۰ مبلغ اوراق مشارکت را موسسه مالی برای خودش برمی‌دارد و پیمانکار از سر ناچاری اوراق را به موسسات مالی می‌دهد.

آزاد تاکید کرد: انتظار می‌رود دولت در بحث اوراق مشارکت جبران خسارت کند و به‌طور متوسط ۲۵ تا ۲۶ درصد سرمایه‌ پیمانکاران که از بین می‌رود توسط دولت جبران شود.

وی ادامه داد: اوراق مشارکت بهره‌ای حدود ۲۰ درصد دارد، موسسه مالی که سرمایه‌گذاری می‌کند به پیمانکار می‌گوید پولم را با بهره ۲۸ درصدی در اختیارت قرار می‌دهم. یعنی موسسه مالی ۸ درصد در طول چهار سالی که اوراق مشارکت برمی‌گردد از پیمانکار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: موسسه مالی که اوراق مشارکت را می‌خرد دنبال سود خودش است و سرمایه خود را با سود کمتر از ۲۸ درصد به پیمانکاران نمی‌دهد.

منبع : تسنیم

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: