۱۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۱
دومین بسته خبری متن انرژی هفته منتشر شد

زمان عرضه نفت صادراتی در بورس، همچنان نامشخص

دومین بسته خبری «متن انرژی هفته» که به مهم ترین تحولات حوزه نفت و انرژی کشور در طول یک هفته گذشته اختصاص دارد، منتشر شد. در این بسته خبری، روند تحولات مربوط به فروش نفت در بورس، کیفیت بنزین، قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها و خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش سرویس انرژی عیارآنلاین، دومین بسته خبری «متن انرژی هفته» که به مهم ترین تحولات حوزه نفت و انرژی کشور در طول یک هفته گذشته اختصاص دارد، منتشر شد. در این بسته خبری، روند تحولات مربوط به فروش نفت در بورس، کیفیت بنزین، قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها و خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان مورد بررسی قرار می گیرد.

فروش نفت در بورس؛ آیا عملیاتی می شود؟

هفته گذشته، سید علی حسینی، مدیر عامل بورس انرژی از برگزاری نشستهای کارشناسی در خصوص فروش نفت خام در بورس انرژی خبر داد و گفت: «پس از دستور وزیر نفت مبنی بر عرضه نفت خام از مسیر بورس انرژی، جلسات کارشناسی با آقایان سید محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل و علی کاردر مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت برگزار شد.»

بورس انرژی

اوایل مهر ماه بود که وزیر نفت از عرضه یکصد هزار بشکه ای نفت خام در بورس انرژی تا اواخر ماه مهر خبر داد. سید محسن قمصری، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در توضیح این خبر گفت: «١٠٠ هزار بشکه نفت خامی که قرار است اواخر مهرماه در بورس انرژی عرضه شود، صادراتی خواهد بود.»

اما این وعده وزیر نفت محقق نشد؛ مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در این مورد گفت: «به دلیل فراهم نشدن ساز و کار این امر، تاکنون اجرایی نشده است.»

علی کاردر، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت با بیان اینکه قصد ما این است بدون تعجیل کار پخته‌ای انجام دهیم تا عرضه نفت خام در بورس این بار موفقیت‌آمیز باشد، گفت: «تصور می‌کنم با فراهم شدن پیش‌نیازها اولین عرضه نفت خام در بورس انرژی در دور جدید، اواخر آبان‌ماه انجام شود.»

مدیر عامل بورس انرژی نیز در این خصوص اظهار داشت: «بورس انرژی همکاری هایی را در این زمینه با وزارت نفت انجام داده و براساس دستور کاری که بیژن زنگنه وزیر نفت تعریف کرده هماهنگی هایی در حال انجام است اما این امر بلندمدت خواهد بود.»

این در حالیست که مرداد ماه ۹۳، عرضه ۳۰۰۰ بشکه ای نفت در بورس انرژی پس از حدود ۴ ماه عرضه ناموفق، متوقف شده بود. به نظر می رسد موشکافی دلایل این عدم موفقیت و استفاده از تجارب آن، می تواند به فراهم شدن ساز و کار مناسبی جهت عرضه نفت خام در بورس بیانجامد؛ امری که می تواند مقدمه اتفاقات بزرگی همچون افزایش سهم اثرگذاری ایران در بازار بین المللی نفت باشد.

بنزین و اسنادی که هیچگاه رو نشد!

موضوع کیفیت بنزین، هفته گذشته نیز در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی پیگیری شد. حسین آذین، سخنگوی این کمیسیون در مورد محتوای جلسه مذکور گفت: «در این جلسه نمایندگانی از پتروشیمی‌ها، پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، سازمان بازرسی کل کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس و… حضور داشتند و گزارش سازمان بازرسی و مرکز پژوهش‌ها در مورد کیفیت بنزین پتروشیمی قرائت شد.»

مصطفی افضلی فرد، دبیر کمیسیون اصل ۹۰ نیز در این باره گفت: «قرار شد این کمیسیون در اولین یکشنبه بعد از تعطیلات گزارش نهایی را اعلام کند.» وی همچنین افزود: «این مبحث جزو مواردی است که در صورت تصویب کمیسیون اصل ۹۰ گزاش نهایی آن از طریق تریبون مجلس قرائت می شود و اگر هم تخلفی وجود داشته باشد به قوه قضاییه ارجاع داده می شود و طبق قانون و خارج نوبت به آن رسیدگی خواهد شد.»

سید علیرضا مرندی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز این هفته در خصوص جلسه این کمیسیون درباره بنزین (اول تیر) گفت: «در آن جلسه به هیچ‌وجه ثابت نشد که بنزین‌های پتروشیمی سرطانزا است؛ اما برخی دوباره شائبه سرطانزا بودن این بنزین‌ها را مطرح کردند، در صورتی که اگر مدرکی در این راستا وجود داشت، چرا در جلسه مذکور مطرح نکردند؟»

بنزین یورو4

نمایندگان مجلس تاکنون بارها از اثبات استاندارد نبودن بنزین وارداتی در کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی خبر داده اند. این در حالیست که مسئولین وزارت نفت از ابتدای سال ۹۳ بر واردات بنزین یورو ۴ به کشور تأکید می کردند.

عباس کاظمی، مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، هفته گذشته باز بر این موضوع تأکید کرد و با بیان اینکه حجم بنزین واردتی بسیار کم اما ۱۰۰ درصد مطابق با استاندارد یورو۴ است، گفت: «مدارکی که اثبات کند بنزین وارداتی یورو۴ است وجود دارد و در صورت نیاز می‌توان آن را ارائه کرد.» این در حالیست که رئیس سازمان ملی استاندراد از استاندارد نبودن ۱۰ درصد از بنزین موسوم به یورو ۴ خبر داده است و شاهرخ خسروانی، قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش نیز از احتمال وجود ام.ام.تی (فلزات سنگین و خطرناک) در یکی از محموله های بنزین وارداتی خبر داد و در مورد استاندارد قابل قبول برای شرکت پالایش و پخش گفت: «اگرچه عدد اکتان در استاندارد یورو۴، ۹۵ است اما طبق استاندارد ۴۹۰۴ -مصوب شورای عالی استاندارد- بنزین یورو۴ با عدد اکتان ۹۱ قابل تولید و عرضه است.»

فرمول قیمت خوراک گاز پتروشیمی، در انتظار رسیدگی خارج از نوبت در مجلس

پس از آنکه کلیات لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در مجلس رأی نیاورد و نمایندگان مجلس از ارائه دوباره آن در قالب طرح خبر دادند، روز چهارشنبه هفته گذشته، تغییر دستور کار مجلس و رسیدگی خارج از نوبت به این طرح توسط نمایندگان تصویب شد. بر این اساس، قرار است به زودی فوریت این طرح در مجلس به رأی گذاشته شود. در صورتی که طرح مذکور در مجلس رأی بیاورد، بخشهایی از قانون بودجه به صورت قانون دائمی در خواهد آمد.

در بخشی از این طرح، ضمن ارائه فرمولی برای قیمت خوراک گاز پتروشیمی، تکلیف آن برای مدت زمان ۱۰ سال روشن خواهد شد. این فرمول بر مبنای قیمت محصول واحدهای پتروشیمی و به گونه ای تعیین می گردد که نرخ بازگشت سرمایه از ۲۵ درصد کمتر نشود. این فرمول با استقبال اهالی پتروشیمی روبرو شده است. احمد مهدوی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی این فرمول را مطلوب و قابل قبول توصیف کرد و گفت: «مشخص بودن قیمت در دراز مدت و اطمینان خاطر سرمایه گذار از برگشت سرمایه ۲۵ درصدی از جمله مزیت های این فرمول است . ضمن اینکه وزارت نفت مخیر است در زمان هایی که با این رقم هم سرمایه گذاری جلو نمی رود، دوباره آن را افزایش دهد.»

پتروشیمی

این در حالیست که بسیاری از کارشناسان معتقدند این نحوه از قیمت گذاری می تواند زمینه دریافت رانت را برای واحدهای پتروشیمی فراهم کند و حرکت به سمت افزایش بهره وری را کاهش دهد. غلامحسین نجابت، مدیر عامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی، یکی از معایب فرمول جدید خوراک مجتمعهای پتروشیمی را کم رنگ شدن بحث صرفه جویی و ابتکار عمل در احداث واحدهای جدید دانست و گفت: با توجه به ثابت بودن نرخ بازگشت ٢٥ درصدی در این فرمول، سرمایه گذاران تلاشی برای کاهش هزینه ها و رفتن به سمت تولید محصولات پایین دستی نمی کنند، زیرا برای سرمایه گذار جذابیتی در ساخت واحدهای پایین دستی در این فرمول دیده نشده است.

پاکستان در اندیشه واردات ال ان جی به جای گاز طبیعی از ایران

سه شنبه هفته گذشته، یک هیأت پاکستانی به منظور رایزنی درباره خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان (معروف به «خط لوله صلح» یا «آی-پی») وارد ایران شد. شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان، رهبری این هیأت را بر عهده دارد و قرار است با بیژن زنگنه همتای ایرانی خود، در مورد این قرارداد ۷٫۶ میلیارد دلاری دیدار کند.

تا کنون ایران ۹۰۰ کیلومتر از این خط لوله را در خاک خود احداث کرده و منتظر احداث ۷۰۰ کیلومتر باقی مانده از آن در خاک پاکستان است. بر اساس توافق بین ایران و پاکستان، پاکستان باید تا دسامبر ۲۰۱۴ میلادی خط لوله را در خاک خود احداث کند، اما به دلیل تهدیدهای آمریکا هنوز نتوانسته کار احداث خط لوله را آغاز کند.

خط لوله صلح- پاکستان

اگر چه علی ماجدی، معاون سابق امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت اعلام کرده بود که پاکستان به دلیل تأخیر در احداث خط لوله صلح، متعهد به پرداخت جریمه نقدی به ایران نیست، اما شواهد موجود حاکی از آن است که جریمه ای به میزان ۳ تا ۶ درصد از ارزش قرارداد، بابت عدم تحویل، در متن قرارداد میان دو کشور پیش بینی شده است.

ثاقب شیرانی، مشاور سابق وزارت مالیه و کارشناس اقتصادی پاکستان در این خصوص گفته است: «دولت پاکستان به فکر لغو پروژه خط لوله صلح نیست، بلکه بنا به مواردی سعی دارد نوع قرارداد با ایران را تغییر دهد.» لذا هیأت پاکستانی برای فرار از پرداخت جریمه، پیشنهاد واردات گاز ال ان جی (گاز مایع) به جای گاز طبیعی از ایران را مطرح کرده است. براساس این طرح، ایران گاز طبیعی را به ال ان جی تبدیل نموده و سپس با استفاده از پایانه‌های عمان به پاکستان صادر خواهد کرد.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: