۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۳

وزارت بهداشت و آموزش و پرورش امروز تفاهمنامه امضا کردند

به منظور بهره برداری بهینه از امکانات، توانمندی ها و ظرفیت­های مشترک در امر تامین، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دانش آموزان و توانمندسازی آنها، خانواده‌ها، اولیای مدارس و کارکنان برای رعایت سبک زندگی سالم ایرانی اسلامی، تفاهم نامه ای صبح امروز بین وزارت بهداشت، و وزارت آموزش و پرورش به امضا رسید.

به گزارش عیارآنلاین، بر اساس این تفاهمنامه که به امضای سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فانی وزیر آموزش و پروش رسیده است، طرفین در جهت برنامه ریزی، اجرا، پایش و ارزشیابی مداخلات مورد نیاز برای آموزش رسمی و فوق برنامه به دانش آموزان به منظور توانمندسازی آنها در زمینه مراقبت از  سلامت خود، پیشگیری از رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی، خود مراقبتی و تبادل اطلاعات و تجارب موجود در زمینه سلامت و ایمنی مدارس همکاری خواهند کرد.

سلامت دانش آموزان

متن کامل تفاهمنامه به شرح زیر است:

با استعانت از پروردگار متعال، در راستای تحقق    سیاست های کلان سلامت و سیاست های کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و تحقق اهداف سلامت دانش آموزان در سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش، این تفاهمنامه بین وزارت آموزش و پرورش و  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  به شرح ذیل منعقد  می گردد.

ماده ۱)  اهداف  تفاهمنامه

۱٫        تامین، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی  و معنوی دانش آموزان

۲٫        توانمندسازی دانش‌آموزان، خانواده‌ها، اولیای مدارس وکارکنان برای رعایت سبک زندگی سالم ایرانی  اسلامی

ماده ۲) مدت زمان و اعتبار تفاهم نامه:

    زمان شروع همکاری مشترک درقالب این تفاهم نامه از تاریخ امضای طرفین آغاز و اعتبار آن تا سه سال کامل شمسی هجری تعیین  می گردد و با توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود.

  بدیهی است هر قراردادی که در طی این مدت بین طرفین منعقد می گردد تا پایان مدت همان قرارداد معتبر خواهد بود.

ماده ۳) تعهدات طرفین:

بند یک : تعهدات مشترک

    برنامه ریزی، اجرا، پایش و ارزشیابی مداخلات مورد نیاز برای آموزش سلامت رسمی و فوق برنامه به دانش آموزان به منظورتوانمندسازی آنها در زمینه مراقبت از  سلامت خود، همسالان، خانواده و جامعه و دوری از رفتارهای پرخطر  با رعایت سبک زندگی اسلامی – ایرانی

    برنامه ریزی، اجرا، پایش و ارزشیابی مداخلات مورد نیاز برای پیشگیری از رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی در بین دانش آموزان

    برنامه ریزی، اجرا، پایش و ارزشیابی مداخلات مورد نیاز برای توانمندسازی اولیاء مدارس، معلمان و والدین  در زمینه خودمراقبتی و مراقبت از سلامت دانش آموزان و فرزندان شان

    برنامه ریزی، اجرا، پایش و ارزشیابی مداخلات مورد نیاز برای ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانش آموزان

    برنامه ریزی، اجرا، پایش و ارزشیابی مداخلات مورد نیاز برای اجرای برنامه جامع درسی آموزش سلامت در مدارس به تفکیک پایه های مختلف تحصیلی برای ساماندهی آموزش رسمی و فوق برنامه سلامت در مدارس

    برنامه ریزی و اجرای پروژه های تحقیقاتی مشترک در زمینه بهداشت مدارس و ارتقاء سلامت دانش آموزان

    تبادل اطلاعات و تجارب موجود در زمینه سلامت و ایمنی مدارس

    برنامه ریزی، اجرا، پایش و ارزشیابی  فرایندهای مشارکتی ارتقاء  بهداشت  محیط و ایمنی مدارس

    برنامه ریزی، اجرا، پایش و ارزشیابی مداخلات مورد نیاز برای ارتقای سلامت و امنیت غذایی دانش آموزان با هدف تسهیل دسترسی آنها به وعده های غذایی سالم به ویژه غنی سازی شیر مصرفی دانش آموزان با اولویت  مناطق محروم و مدارس شبانه روزی (به استناد ماده۳ آیین نامه اجرایی تامین، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانش آموزان مصوب ۲/۹/۸۴ هیات وزیران و بند ۸ مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مورخ ۱۲/۱۰/۸۴)

ماده ۳) تعهدات طرفین:

بند ۲- تعهدات وزارت آموزش وپرورش

–  آموزش اصول مراقبت از سلامت خود، همسالان و دوری از رفتارهای پرخطر با رعایت سبک زندگی اسلامی ایرانی(به استناد ماده۱ آیین نامه اجرایی تامین، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانش آموزان مصوب ۲/۹/۸۴ هیات وزیران)

–  آموزش اصول خودمراقبتی به کارکنان مدارس، معلمان و دبیران به منظور ایفای نقش مثبت به عنوان الگویی برای سالم زیستن و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی برای دانش آموزان و حمایت از فرایندهای آموزش و ارتقای سلامت دانش آموزان در مدرسه، از طریق برگزاری آموزش های ضمن خدمت فرهنگیان

–  ارتقای بهداشت محیط، ایمنی فیزیکی مدارس و فضای پیرامون آنها برای حفاظت از سلامت جسمی، روانی، اجتماعی دانش آموزان ( با استفاده از ظرفیت سازمان نوسازی،توسعه وتجهیز مدارس)

–  تشکیل و تقویت تشکل های دانش آموزی سلامت محور(بهداشتیاران، پیشگامان سلامت، سفیران سلامت و یاران مدرسه …)

–  تسهیل دسترسی دانش آموزان به وعده های غذایی سالم با نظارت بر پایگا های تغذیه سالم مدارس و استانداردسازی و نظارت بر پایگاه های تغذیه سالم مدارس وتسهیل   مشاوره تغذیه ای واجرایی برنامه مکمل یاری آهن و ویتامین D

–  اجرای موثر برنامه های آموزشی و فرهنگی در جهت ترویج سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه جمعیت

–  ارزیابی سالانه مدارس مروج سلامت

–  تسهیل غربالگری های سالانه  و موردی دانش آموزان  وپیگیری موارد ارجاعی

–  ارایه گزارش عملکرد سالانه  برنامه های سلامت مدارس

–   برنامه ریزی و بسترسازی جهت اجرای فعالیت های بدنی دانش آموزان

–  تسهیل ارائه خدمات مشاوره های روانی – اجتماعی برای ارتقاء سلامت دانش آموزان

–   تسهیل اجرای برنامه رشد وتکامل همه جانبه  کودکان پیش دبستانی – اول ودوم ابتدایی

ماده ۳) تعهدات طرفین:

بند ۳- تعهدات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

–  پشتیبانی تکمیل شناسنامه سلامت الکترونیک  دانش آموزان در درون مدارس و تسهیل دسترسی دانش آموزان به خدمات بهداشتی، حمایتی مورد نیاز

–  تسهیل دسترسی دانش آموزان در معرض خطر یا دچار آسیب در درون مدارس به خدمات بهداشتی و حمایتی ومشاوره ای مورد نیاز

–  تولید و انتشار محتوای آموزشی در زمینه بهداشت  و تغذیه  سلامت نوجوانی و بلوغ و فرزند آوری وتوانمندسازی اولیاء و کارکنان ( با تایید دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش)

– اجرای برنامه های آموزش بهبود تغذیه دانش آموزان و تامین مکمل های دارویی از قبیل قرص آهن و  ویتامین  D

–    کنترل عوامل محیطی موثر برسلامت  درمدارس به منظور ارتقای شاخص های بهداشت محیط مدارس

–  آموزش و ارایه‌ی خدمات رایگان بهداشت دهان و دندان ( فلورایدتراپی موضعی، وارنیش فلوراید، فیشور سیلنت )  در راستای ارتقای شاخص DMFT  با تاکید ویژه بر دانش آموزان  دوره ابتدایی

–  آموزش و به‌روز نمودن مهارت‌های بهداشتی بهورزان خانه‌های بهداشت جهت ارایه‌  خدمات بهداشت مدارس در روستا ها

– مشارکت و همکاری در توسعه برنامه های پیشگیری از رفتارهای پرخطر و  آسیب های اجتماعی در مدارس  وکمک به توانمند سازی اولیاء، مدارس  و معلمان و دبیران برای ارتقای سلامت روح و روان دانش آموزان

 -پشتیبانی بازنگری کیفی طرح مدارس مروج سلامت و افزایش نرخ پوشش  آن

 – طراحی و اجرای برنامه های مشترک تحقیقاتی در زمیه بهداشت و ارتقاء سلامت دانش آموزان

  – اجرای بند ۲ آئین نامه « تامین، حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانش آموزان » مبنی بر تامین شرایط لازم برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی دانش آموزان بر طبق دستورالعمل های تکمیل شناسنامه سلامت در کلیه پایه های تحصیلی و پیگیری ارجاعات تخصصی در نظام بهداشتی درمانی کشور

 حمایت از برنامه های آموزش و پرورش در زمینه آموزش سلامت و فرهنگ سازی برای ترویج سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه جمعیت و سلامت

ماده ۴)   نحوه اجرای همکاری های مشترک

—            ۴-۱) ساختار اجرایی این تفاهم نامه شامل  ستاد مرکزی راهبری، دبیرخانه و کارگروه های تخصصی در سطح ستاد و استانی خواهد بود که  کلیات، دستورالعمل وظایف، نوع اختیارات و نحوه فعالیت آنان در اولین جلسه به تصویب ستاد مرکزی راهبری خواهد رسید .

—            تبصره ا ) ستاد راهبری متشکل از افراد حقوقی وحقیقی ذیل بوده وبه صورت فصلی تشکیل جلسه خواهد داد:

۱٫        قائم مقام وزیر در امور مشارکت های اجتماعی،سازمان های مردم نهادوخیریه های حوزه سلامت کشور

۲٫        معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۳٫        معاون تربیت بدنی و سلامت  وزارت آموزش و پرورش

۴٫        معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و  پرورش

۵٫        معاون وزیر و رئیس سازمان استثنایی کشور

۶٫        رئیس مرکز توسعه شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۷٫        مدیر کل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت

۸٫        مدیر کل  دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش

۹٫        مدیر کل دفتر سلامت جمعی مدیر کل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش

۱۰٫     رئیس مرکز سلامت محیط کار   وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی

۱۱٫     مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی

— ۴-۲) دراستان ها نیزکمیته بهداشت تغذیه وایمنی با مسئولیت مدیر کل آموزش وپرورش استان و عضویت رییس دانشگاه علوم پزشکی و معاونان وکارشناسان مربوطه از هر دو دستگاه تشکیل خواهد شد .

ماده ۵) اطلاعات و اسناد طبقه بندی شده

هریک از طرفین متعهد می گردد اطلاعات با قید محرمانه اخذ شده از طرف مقابل را به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم، در اختیار اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگری قرار ندهند . این اطلاعات شامل توضیحات- نقشه ها- و مشخصات فنی، پیشنهادات فنی و یا اقتصادی و یا نرم افزارهای رایانه ای و یا هر نوع مدرک دیگری است که از سوی طرفین محرمانه تلقی شود.

این تفاهمنامه طی ۵ ماده و دردو نسخه دارای اعتبار واحد تنظیم  در تاریخ ۱۰/۸/۹۳ فیمابین وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش منعقد گردید و توسط دبیرخانه مشترک  در محل « دفتر سلامت و تندرستی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش»  با حضور نمایندگان طرفین عملیاتی خواهد شد.

منبع:فارس

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: