۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۶

دامپینگ، بلای جان فولادی ها….

چنانچه در ایران همانند دیگر کشورها اقدامات پیشگیرانه در قبال دامپینگ (ارزان فروشی) همچون وضع تعرفه‌های سنگین بر واردات در دستور کار قرار نگیرد، خطرات بزرگی صنعت فولاد و بازار داخلی را تهدید خواهد کرد.

به گزارش سرویس صنعت، معدن و تجارت عیارآنلاین، هفته گذشته آقای بهرام سبحانی، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خبر از دامپینگ چینی ها در بازار فولاد ایران داد و اظهار داشت: چنانچه دولت با اعمال تعرفه از تولید داخل حمایت نکند، فولادسازان کشور با بحران مواجه خواهند شد.

وی یادآور شد: دولت ترکیه برای جلوگیری از آسیب تولیدکنندگان فولاد این کشور از دامپینگ چینی ها، نسبت به اعمال تعرفه ۳۰ تا ۴۰ درصدی با هدف حمایت از تولید داخلی اقدام کرده است.

سبحانی اضافه کرد: چینی ها قیمت محصول خود را آنقدر کاهش داده اند که تولیدات داخلی مقرون به صرفه نیست و نیازمند حمایت دولت است.

همچنین سیدرسول خلیفه سلطانی گفت: شرایط کنونی تولیدکنندگان فولاد کشور به گونه ای است که نیازمند چتر حمایتی دولت درمقابل سیاست دامپینگ چینی ها است زیرا غفلت موجب خسارت سنگین به این بخش خواهد شد.

رئیس‌ انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: به تازگی دولت چین فضای مطلوبی را برای صادرات بیشتر فولادسازان این کشور فراهم کرده و تمام فولادسازان جهان آن را به مثابه یک زنگ خطر بزرگ برای خود قلمداد می‌کنند و به طور حتم منطقه خاور میانه نیز از این تهدید در امان نخواهد بود. وی با بیان اینکه اقدامات اخیر چینی‌ها بازار داخلی و خارجی فولادسازان ایرانی را تهدید می‌کند، افزود: دولت ایران نیز باید تمهیداتی اتخاذ کند تا بازار داخلی از خطر دامپینگ چین در امان بماند. وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز در حال تدوین رویکردهای قانونی و تعرفه‌ای برای مقابله با دامپینگ چینی‌ها هستند، افزود: چنانچه در ایران همین رویکرد دنبال نشود و وضع تعرفه‌های سنگین در دستور کار قرار نگیرد، خطرات بزرگی صنعت فولاد و بازار داخلی را تهدید خواهد کرد.

دامپینگ چیست؟

دامپینگ

دامپینگ همواره یکی از پدیده‌های بحث‌ برانگیز در حوزه‌ تجارت بین‌الملل است. این واژه از سال‌های نخست قرن بیستم وارد ادبیات جهان شد و یکی از نمونه‌های رقابت ناسالم در عرضه‌ تجارت جهانی محسوب می شود. این کلمه از واژه Dump به معنای ارزان فروختن، قیمت شکستن و بازار شکستن گرفته شده است و در اصطلاح به صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه‌های تمام شده یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی گفته می شود.

بر اساس قوانین و مقررات سازمان تجارت جهانی (WTO)، دامپینگ مجاز نیست و کشورهایی که به این کار اقدام می کنند متخلف محسوب می شوند. از مثال های بارز دامپینگ کالاها در بازارهای جهانی می توان به دامپینگ محصولات کشاورزی توسط آمریکا و کشورهای اروپایی اشاره کرد که سبب اختلاف زیادی میان این کشور و کشورهای جهان سوم که عمده ترین صادرکننده محصولات کشاورزی هستند، شده است. این اختلافات در اجلاس های گذشته سازمان تجارت جهانی از جمله اجلاس دوحه قطر و اجلاس کانگون مکزیک به شدت مطرح شد و همچنان ادامه دارد.

آسیب های ناشی از دامپینگ در سال های گذشته تاجایی در تجارت خارجی وسعت گرفته است که کشورهای درحال توسعه و فقیر شکایت های متعددی را در سازمان تجارت جهانی طرح کرده اند و بررسی پرونده های شکایت نشان می دهد بیشترین میزان شکایت ها از آمریکا، چین، ترکیه و کشورهای اروپایی طرح شده است. از مثال های مهم دامپینگ در سطح جهان می توان به اقدام کشور چین در قیمت شکنی کالاهایی مانند البسه و کفش در بازارهای جهانی اشاره کرد که تقریباً صنایع مرتبط با این کالاها در اروپا، آمریکا و بسیاری کشورهای دیگر از جمله ایران را به سوی ورشکستگی و تعطیلی کشانده است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی در چند دهه گذشته دامپینگ سبب شکست ساز و کار بازار تجارت جهانی، از بین رفتن فضای رقابت سالم در تولید کالاها و در مجموع سبب عدم کارایی اقتصادی در بسیاری از کشورها شده است.

دامپینگ به سه صورت مستمر، مخرب و تصادفی صورت می پذیرد.

دامپینگ مستمر

این نوع دامپینگ ناشی از تمایل یک انحصارگر داخلی برای حداکثر نمودن سود خود با فروش کالا به قیمتی بالاتر در بازار داخلی و معمولا در مورد کالاهایی است که با افزایش تولید آنها هزینه نهایی تولید کاهش می یابد و بنگاه تولیدی محصول خود را با قیمتی کمتر از قیمت داخلی در خارج از کشور به فروش می رساند.

دامپینگ مخرب یا غارتگر

عبارت است از فروش موقتی کالا در بازار خارجی، به قیمت کمتر از فروش داخل یا حتی با ضرر، و فروش آن به قیمت کمتر از هزینه های تولید برای بیرون راندن رقبای دیگر و یا از بین بردن صنعت داخلی یک کشور که پس از بی رقیب شدن در بازار کالای مکرر، قیمتها جهت کسب سود حاصل از قدرت انحصاری بالا می رود.

دامپینگ تصادفی

فروش اتفاقی یک کالا در بازار خارجی به قیمت کمتر از بازار داخلی، برای تخلیه مازاد پیش بینی نشده کالاها که با توجه به تغییر فصل در بازار داخلی، مشتری نداشته و برای اینکه این مازاد باعث کاهش قیمت در بازار داخلی نشود؛ در واقع وقتی اضافه تولید فروخته شود، دامپینگ متوقف می گردد.

دامپینگ 2

دولت ها به دلیل مسائل سیاسی و یا بهبود در تراز پرداخت خارجی دست به دامپینگ می زنند. می توان از مهمترین اهداف به کارگیری دامپینگ به موارد زیر اشاره کرد.

۱ – بیرون کردن رقبای خارجی و به دست آوردن انحصار بازار حتی با تحمل زیان های کوتاه مدت

۲ – کاهش مازاد موقتی ذخائر کالا به منظور جلوگیری از پایین آمدن قیمت های داخلی و در نتیجه درآمد تولیدکنندگان

۳ – به دست آوردن سهمی از بازار کالای مربوطه

۴ – کاهش ضررهای مربوط به کالای فاقد قابلیت رقابت و فروش

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: