۱۸ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۸
عضو هیات مدیره انجمن سازندگان شناور:

سفارش ساخت کشتی به خارجی‌ها سئوال‌برانگیز است

عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازه‌‏های دریایی ایران با تاکید بر این‌که توجیهات قبلی برای سفارش ساخت کشتی‏‌ به خارج دیگر وجود ندارد، گفت: سفارش خرید کشتی به خارج که امکان ساخت آن در داخل وجود دارد، سئوال‌برانگیز است.

به گزارش عیارآنلاین به نقل از انجمن مهندسی دریایی ایران، حمید قاسمی‌‏زاده با تاکید بر این‌که سفارش کشتی‏‌هایی که امکان ساخت آنها در داخل وجود دارد به خارج سؤال‏‌برانگیز است، بیان کرد: امکان ساخت کشتی‏‌هایی تا ظرفیت ۳۵۰۰۰ تن و زیر ۲۰۰ متر در در کشور وجود دارد که با بهره‏‌برداری از حوض‏چه‌های خشک مجتمع کشتی‏‌سازی عظیم گسترش (ایزوایکو) در آینده نزدیک، این محدودیت هم برداشته می‏‌شود.

فروش نفت

وی با اشاره به اینکه پیش از این شرکت‌‏های کشتیرانی به دلایل اقتصادی و نیاز به کشتی‏‌های بزرگتر از ظرفیت‌‏های ساخت در داخل، اقدام به سفارش ساخت به خارج می‌‏کردند، تصریح کرد: در حال حاضر، توجیه فقدان زیرساخت وجود ندارد و در صورتی که سفارش‌‏هایی برای ساخت در داخل تعریف شود؛ پس از مرحله بلوک سازی امکان بهره‏برداری از حوض‏‌های خشک مجتمع کشتی‌‏سازی عظیم گسترش فراهم خواهد بود.

قاسمی‏‌زاده با اشاره به توانمندی ساخت کشتی در داخل نیز گفت: در حال حاضر، هم سازندگان، هم مؤسسات رد‏ه‏بندی و هم کارخانجات کارآموزی‏های خود را کرده‏اند و توان و تجربه ساخت کشتی‏های اقیانوس‏پیما در داخل با ۱۰ تا ۱۵ سال قبل قابل مقایسه نیست.

وی تأکید کرد: حتی اگر شرکت‏‌های کشتیرانی نیاز فوری به کشتی‏‌های جدید داشته باشند، می‏‌توان مثل روش قبلی در مورد کشتی‏‌های کانتینربر یک یا دو فروند را کامل (CBU) از خارج بیاورند، چند فروند به صورت قطعات کاملا منفصل (CKD) وارد شود و مابقی در داخل ساخته شود.

مدیرعامل سابق شرکت بحرگسترش هرمز یادآور شد: کشتی‏‌سازان همواره این خواسته را داشته‏‌اند که حتی خرید کشتی هم از طریق کشتی‏‌سازان انجام شود تا از این مسیر، دانش فنی وارد کشور شود.

قاسمی‌‏زاده تأمین منابع مالی ساخت کشتی در داخل را مسئولیت دولت دانست و گفت: در حال حاضر، دولت منابع زیادی را از پول نفت در کشورهای مختلف دارد که می‏توان آنها را جذب پروژه‏های بزرگ کشتی‏سازی کرد.

وی تصریح کرد: در صورت تعامل و همکاری مناسب از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش با سازندگان داخلی، امکان ساخت کشتی‏‌های بزرگ در داخل وجود دارد.

منبع: تسنیم

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: