۱۵ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۴۷
فانی :

استراتژی دولت تدبیر و امید در آموزش و پرورش، کیفیت بخشی است

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که استراتژی دولت تدبیر و امید در آموزش و پرورش، کیفیت بخشی است؛ به ساماندهی منابع انسانی به لحاظ جغرافیایی و رشته اشاره کرد و گفت: اگر سازماندهی نیروی انسانی بخوبی انجام نشود، سرمایه آموزش و پرورش به هدر می رود.

به گزارش عیارآنلاین از وزارت آموزش و پرورش، علی اصغر فانی در مجمع عمومی فدراسیون ورزش دانش آموزی کشور که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت: آمار دانش آموزان از ۱۹ میلیون در سال های گذشته به ۱۲ و نیم میلیون نفر کاهش یافته و امکانات و فضای آموزشی طی سال های اخیر یک و نیم برابر افزایش پیدا کرده است.

فانی

وزیر آموزش و پرورش گفت: چهار هزار و ششصد مدرسه در کشور داریم که بین یک تا پنج دانش آموز در آن مشغول تحصیل هستند و حدود ۱۰۰ مدرسه تک دانش آموز داریم.

این عضو کابینه یازدهم همچنین به توسعه مشارکت در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت : دانش آموزان ، اولیا، نهادهای دولتی و غیردولتی و نهادهای مردم نهاد می توانند در فرآیند تعلیم و تربیت با آموزش و پرورش مشارکت داشته باشند و بدون مشارکت این اقشار نمی توان آموزش وپرورش را اداره کرد.

فانی با تاکید بر این که آموزش و پرورش یک وزارتخانه مادر و یا فرا وزارتخانه است، تصریح کرد: آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و مردم است که تمامی اقدامات آن می تواند جامعه را متاثر کند.

وی در ادامه بر استفاده از مشارکت و مسوولیت پذیری دانش آموزان در حوزه تربیت بدنی مدارس تاکید کرد و گفت: آموزش و پرورش به دنبال تربیت دانش آموز تک بعدی و تک ساحتی نیست.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در سند تحول بنیادین نظام آموزشی کشور که در سال ۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است با شش ساحت تربیتی برخورد می کنیم که تربیت اخلاقی، اعتقادی و عبادی یکی از ساحت های سند تحول است و دانش آموز در مدرسه باید با مبانی دینی و اعتقادی آشنا شود و در رفتارش این اعتقاد تجلی پیدا کند.

وی تربیت علمی و فناورانه دانش آموز را دیگر ساحت سند عنوان کرد و افزود: دانش آموزان باید از آخرین دستاوردهای علمی بهره مند و به تکنولوژی روز دنیا مسلح شوند.

وزیر آموزش و پرورش تربیت زیبایی شناختی و هنری را سومین ساحت سند تحول نظام تعلیم و تربیت نام برد و خاطرنشان کرد: باید تربیت زیبا شناختی و هنری در دانش آموزان به صورت فردی و گروهی متجلی شود.

وی تربیت اجتماعی و سیاسی را دیگر ساحت ذکر شده در سند تحول آموزشی عنوان و اظهارکرد: دانش آموزان در مدارس باید به گونه ای تربیت شوند که بتوانند دوست و دشمن را خوب تشخیص دهند و خوب موضع گیری کنند.

وزیر آموزش و پرورش تربیت جسمانی و بدنی را ششمین ساحت سند تحولی اعلام و بیان کرد: دانش آموزان باید در دوره های مختلف تحصیلی در تقویت جسم، روان، روح و بدن خود کوشا باشند که بسط و گسترش این ساحت به عهده مدیران تربیت بدنی استان هاست.

فانی با تاکید بر این که همه این ساحت ها، باید به صورت متوازن در دانش آموزان شکوفا شوند، خاطرنشان کرد: این ساحت ها باید متناسب و منطبق بر توان و نیاز دانش آموزان تامین شود و ما به دنبال تربیت دانش آموز تک ساحتی نیستیم و تربیت دانش آموزان در هر شش ساحت مورد نظر آموزش و پرورش است.

این عضو کابینه دولت تدیر و امید با تاکید بر این که ما به دنبال اجرای سند تحول نظام آموزشی هستیم یادآور شد: آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید ۴۰ راهکار از ۱۳۱ راهکار ورود پیدا کرده که در جدول اجرایی سال تحصیلی ۹۴-۹۳ در حدود ۹۹ برنامه ذیل این راهکارها تعریف شده است.

وی با اشاره به این که آموزش وپرورش به تنهایی و با اتکا به بودجه دولتی قادر به ارائه خدمت مفید و موثر به جامعه نیست، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در دورترین نقاط کشور حضور دارد.

وی در ادامه به استفاده از مشارکت دانش آموزان در موضوع تربیت بدنی و اداره مدرسه اشاره کرد و افزود: دانش آموزان در درون مدرسه باید مسوولیت پذیری را یاد بگیرند و با این ویژگی، فارغ التحصیل شوند.

فانی به آغاز المپیاد مدرسه از ۲۶ مهر ماه اشاره کرد و گفت: برگزاری المپیاد درون مدرسه ای کار بسیار ارزشمندی است که علاوه بر نشاط، مسوولیت پذیری و تربیت در همه ساحت را در دانش آموزان تقویت می کند.

وی همچنین گفت: اولین تفاهم نامه در آموزش و پرورش با وزیر ورزش و جوانان امضا شد و در این مدت همکاری های خوبی داشتیم که امیدواریم گسترش پیدا کند.

وزیر آموزش و پرورش به سلامت و ورزش دانش آموزان دختر اشاره کرد و افزود: دختران به عنوان مادرآن آینده، نسل بعدی را تربیت می کنند؛ لذا سلامت و بالندگی دختران از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی به همکاری خوب بین معاونت پرورشی و فرهنگی با معاونت تربیت بدنی و سلامت در آموزش و پرورش اشاره و بیان کرد: این هماهنگی ها نوید بخش تربیت دانش آموزانی با خصائل اخلاقی و پهلوانی می باشد.

منبع : ایرنا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: