درخواست فانی از رئیس‌جمهور برای پیگیری لایحه رتبه‌بندی معلمان در هیئت دولت

وزیر آموزش و پرورش با درخواست از رئیس‌جمهور برای پیگیری لایحه رتبه‌بندی معلمان در هیئت دولت گفت: اجرای رتبه‌بندی معلمان منجر به افزایش انگیزه و تخصص در نیروی انسانی آموزش و پرورش می‌شود.

به گزارش عیارآنلاین، علی‌اکبر فانی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح سی و یکمین اجلاس روسای آموزش و پرورش که با حضور رئیس‌جمهور در مرکز بین‌المللی همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزیشکی ایران در حال برگزاری است، اظهارداشت: ۷۵۲ مرکز آموزشی و روسای ادارات آموزش و پرورش استانهای کشور به همراه مدیران کل، معاونان وزارتخانه و مدیران کل استانها در این اجلاس حضور دارند.

فانی

وی افزود: آموزش و پرورش دولت یازدهم با اتخاذ خط مشی اعتدال تلاش کرده تا با بهره‌گیری از توان بزرگ یک میلیون فرهنگی خط اعتدال را در لایه‌های مختلف مدیریتی جاری کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این‌که سند تحول نظام آموزشی کشور که مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور است، در دولت یازدهم مورد توجه است، گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید سه مرحله را طی کند که مرحله نخست طراحی و تصویب سند است که این مرحله انجام شده است و این سند در شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.

فانی ادامه داد: گام دوم برای اجرای سند تحول بنیادین تدوین نقشه راه است چراکه بدون نقشه راه قادر به اجرای سند نیستیم و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ها و حل مشکلات بتوانیم نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین را تهیه کنیم.

* اجرای بخشی از راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از سال جدید

وی عنوان کرد: در سال تحصیلی ۹۳ – ۹۴ تعداد قابل توجهی از راهکارهای سند تحول بنیادین که قابلیت اجرایی دارد پیاده خواهد شد و همکاران ما در آموزش و پرورش برنامه‌هایی را تهیه کرده‌ا ند تا از سال تحصیلی ۹۳-۹۴ سند تحول بنیادین اجرایی شود.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد گام سوم در سند تحول بنیادین اجرای سند است که لازمه آن تدوین نقشه راه به دور از شتابزدگی و بی‌برنامگی است، امیدواریم در دولت یازدهم سند تحول بنیادین با تهیه نقشه راه به تدریج همراه با تامل عملیاتی شود.

فانی ادامه داد: سیاست امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی در آموزش و پرورش حاکم است و آموزش و پرورش در یک سالی که گذشت در جهت تقویت هویت، تامین معیشت و منزلت معلمان تلاش کرد. چرا که اعتقاد داریم فرهنگیانمهمترین رکن نظام تعلیم و تربیت هستند.

* تلاش برای ایجاد آرامش توام با امید به آینده در مجموعه آموزش و پرورش

وی با اشاره به ایجاد روحیه شادابی، نشاط، تقویت منزلت معلمی و پیگیری معیشت فرهنگیان بیان کرد: با استفاده از توان معلمان و تشکل‌های معلمی که آنها را یک فرصت می‌دانیم نه تهدید در این راستا تلاش می‌کنیم و در طول یکسال گذشته تلاش ما بر این بود که در مدارس، مراکز فرهنگی و آموزشی وابسته به آموزش و پرورش آرامش همراه با امید به آینده ایجاد شود.

* درخواست فانی از رئیس جمهور برای پیگیری رتبه‌بندی معلمان

وزیر آموزش و پرورش با درخواست از رئیس جمهور برای پیگیری لایحه رتبه‌بندی معلمان عنوان کرد از شما می‌خواهم تا دستور فرمایید لایحه رتبه‌بندی معلمان مراتب خود را در دولت طی کند. چرا که رتبه‌بندی معلمان یکی از راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که منجر به افزایش انگیزه در میان فرهنگیان شده و می‌توان با استفاده از آن بعد تخصص را در میان نیروی انسانی آموزش و پرورش افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته سیاسیت توسعه مشارکت در آموزش و پرورش با جدیت دنبال شد افزود: معتقدیم آموزش و پرروش بدون مشارکت دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها امکان اداره پیدا نمی‌کند. تجربه بعد از انقلاب به ما نشان داد که اتکای صرف به اعتباری مشکل آموزش و پرورش را حل نمی‌کند؛ معلم و دانش‌آموز در مدرسه باید نسبت به محیط کار خود احساس تعلق خاطر داشته باشند و اولیای دانش‌آموزان باید احساس کنند که اداره مدرسه نقش دارند.

* تقویت نقش اولیا در اداره مدارس

فانی افزود: تقویت نقش اولیاء در اداره مدرسه از طریق تقویت انجمن اولیا و مربیان در دولت یازدهم دنبال می‌شود، انجمن اولیا و مربیان وزارتخانه‌ای است در دل آموزش و پرورش برای اولیا و این اهرم فقط در اختیار آموزش و پرورش است.

ووی با اشاره به تقویت شوراهای دانش‌آموزی، شورای معلمان، انجمن اولیا و مربیان و تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه آموزش و پرورش گفت: این تشکل‌ها می‌توانند به افزایش بهره‌وری در آموزش و پرورش کمک کنند.

* توجه ویژه به اقتصاد آموزش و پرورش و یافتن منابع جدید در دولت یازدهم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در دولت یازدهم در آموزش و پرورش توجه ویژه‌ای به اقتصاد شده است. اقتصاد آموزش و پرورش یکی از موارد مهمی است که کمتر جای پای آن را در آموزش و پرورش شاهد بودیم، بنده از ابتدای حضورم در وزارت آموزش و پرورش مشاوری را در امر اقتصاد آموزش و پرورش منصوب کردم. چرا که معتقدم در دل اقتصاد آموزش و پرورش امکان یافتن منابع جدید، افزایش بهره‌وری و مدیریت بر منابع آموزش و پرورش نهفته است و این موارد را در دولت یازدهم دنبال خواهیم کرد.

* حمایت از مدارس غیردولتی یکی از سیاست‌های جدی آموزش و پرورش

فانی ادامه داد:‌بسته حمایتی از مدارس غیردولتی ابلاغ شده است و بر این اساس آموزش و پرورش آمادگی حمایت جدی از مدارس غیردولتی را اعلام می‌کند.

* اجرای زنگ گفت‌وگو،زنگ انشاء و تدوین حقوق شهروندی در آموزش و پرورش از سال تحصیلی جدید

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به درخواست‌های رئیس جمهور در روز اول مهر سال گذشته مبنی بر ایجاد زنگ گفت‌وگو، زنگ انشاء، تقویت روحیه نقد میان دانش‌آموزان و معلمان و تدوین حقوق کودک و شهروندی در آموزش و پرورش عنوان کرد: همکاران بنده در آموزش و پرورش برنامه‌ریزی لازم را برای اجرایی کردن این درخواست‌های رئیس جمهور در سال تحصیلی جدید انجام داده‌اند.

* برنامه‌های آموزش و پرورش در راستای تربیت اجتماعی دانش‌آموزان و بانشاط کردن فضای مدارس

فانی با اشاره به اقدامات انجام شده برای با نشاط کردن محیط مدرسه عنوان کرد در ابعاد پرورشی، تربیت بدنی، قرآن، نهج‌البلاغه، آشنایی با اهلبیت و آثار شهید مطهری و ساده‌سازی کتابهای وی در حد سهم دانش‌آموزان برنامه‌هایی در دست اجراست و در زمینه تربیت اجتماعی دانش‌آموزان و تقویت جامع‌پذیری آن‌ها معاونت پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش در تلاشند.

وی ادامه داد:‌ در دولت یازدهم در حوزه آموزش و پرورش تفاهمنامه‌های مختلفی با نهادهای دیگر از جمله وزارت ورزش و جوانان، وزارت صنعت، راه و شهرسازی و سازمان‌هایی همچون شهرداری، محیط زیست و معاونت حقوقی رئیس‌جمهور به امضا رساندیم، آموزش پرورش در دولت یازدهم مبتنی بر پرژوهش، نظرات کارشناسی، تدبر و اتخاذ تصمیم مبنی بر کار کارشناسی و حرکت آرام و حساب شده بدون برگشت به قبل است.

فانی گفت: آموزش و پرورش امروز هر کشوری آینه تمام نمای آینده آن است و سرمایه‌گذراری در آموزش و پرورش بازدهی آینده را به همراه دارد، همان‌طور که دولت یازدهم در تنظیم بودجه ۹۳ افزایش ۲۶ ردصدی بودجه آموزش و پرورش را لحاظ کرد در حالی که بودجه دولت ۱۱ درصد رشد داشت، انتظار داریم به لطف دولت در تدوین بودجه سال ۹۴ و برنامه ششم توسعه کشور آموزش و پرورش از اولویت جدی‌تری برخوردار شود.

منبع : تسنیم

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: