۱۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۱
از سوی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ابلاغ شد

سیاست تنظیم ظرفیت مؤسسات آموزش عالی

مصوبه “سیاست‌های اجرایی اقدام ملی ۱۴ از راهبرد کلان ۶ مربوط به تنظیم ظرفیت موسسات آموزش عالی (با رعایت ملاحظات آمایش سرزمین)” که در جلسه ۴۷ مورخ ۹۳/۲/۳۰ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسیده بود، به استناد بند ۲ ماده ۵ آیین­ نامه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مصوب جلسه ۷۰۰ مورخ ۹۰/۸/۱۷ شورای­عالی انقلاب فرهنگی به شرح ذیل برای تدوین برنامه­ های اجرایی، اصلاح قوانین و آیین­ نامه­ ها ابلاغ شد:

به گزارش سرویس علم و فناوری عیارآنلاین، مصوبه «سیاست‌های اجرایی اقدام ملی ۱۴ از راهبرد کلان ۶ مربوط به تنظیم ظرفیت موسسات آموزش عالی (با رعایت ملاحظات آمایش سرزمین)» که در جلسه ۴۷ مورخ ۹۳/۲/۳۰ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسیده بود، به استناد بند ۲ ماده ۵ آیین­ نامه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مصوب جلسه ۷۰۰ مورخ ۹۰/۸/۱۷ شورای­عالی انقلاب فرهنگی به شرح ذیل برای تدوین برنامه­ های اجرایی، اصلاح قوانین و آیین­ نامه­ ها ابلاغ شد:

سیاست ۱: بازنگری و تعیین ظرفیت های آموزش عالی و میزان جذب دانشجو در هر رشته و مقطع تحصیلی با توجه به:

الف) نرخ فارغ التحصیلان بیکار در هر رشته­، نرخ اشتغال فارغ ­التحصیلان یک رشته در مشاغل غیر مرتبط با آن رشته تحصیلی، نرخ اشتغال فارغ­ التحصیلان رشته­ های دیگر در مشاغل مرتبط با آن رشته تحصیلی (به صورت ملی و استانی)

ب) نرخ افزایش یا کاهش فرصت ­های شغلی و کارآفرینی دانش‌آموختگان

ج) برآورد میزان نیاز ملی ناشی از برنامه های توسعه کشور، برنامه­ های توسعه استانی، اولویت­ های نقشه جامع علمی کشور، علوم و فناوری ­های نوین و آینده ­پژوهی علمی و فناوری

د) میزان مهاجرت دانش­ آموختگان و اعزام نیروی متخصص به خارج از کشور

ه) تعداد دانشجویان و تعداد فارغ ­التحصیلان شاغل هر رشته تحصیلی

سیاست ۲: توزیع مأموریت آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز (منتج از سیاست ۱) در رشته­ ها و مقاطع مختلف تحصیلی بین مؤسسات آموزش عالی ملی و استانی با توجه به:

الف) نیازهای محلی و مزیت ­های نسبی استان­ ها و مناطق مرتبط با مؤسسه مورد نظر در رشته­ های مختلف تحصیلی به ویژه در رشته ­های مهارتی

ب) قابلیت هیئت علمی، امکانات و استانداردهای آموزشی مؤسسه مربوطه در رشته مورد نظر

ج) رتبه و عملکرد مؤسسه و یا واحد­های تابعه آن در نظام رتبه ­بندی مؤسسات آموزش عالی

د) مأموریت ­های تعیین شده برخی از مؤسسات آموزش عالی به منظور پرداختن به مسائل جدید علم و فناوری و کمک به اجرای برنامه ­های ملی پیشرفت علمی و فناوری

سیاست ۳: توجه به اقتضائات جنسیتی نیروی انسانی متخصص مورد نیاز در تعیین ظرفیت جذب دانشجو در رشته­ ­ها، محل­ ها و مقاطع مختلف تحصیلی.

سیاست ۴: هماهنگی و توازن در میزان جذب دانشجو در مقاطع مختلف آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی به نحوی که هرم نیروی انسانی در زمینه‌های مورد نیاز کشور به صورت متعادل شکل گیرد.

سیاست ۵: توزیع ماموریت و هماهنگی میان بخش غیردولتی و دولتی آموزش عالی در گسترش مقاطع آموزش عالی و رشته‌های دانشگاهی به منظور متناسب ­سازی سهم هر کدام از زیرنظام ­های آموزشی (دولتی، پیام‌نور، آزاد اسلامی، علمی – کاربردی، غیرانتفاعی و غیره).

سیاست ۶: ساماندهی تقاضای اجتماعی آموزش عالی مازاد بر سقف نیاز کشور، منتج از سیاست ۱، از طریق افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه­ های مجازی و سایر دانشگاه­ها در رشته ­های متناسب با نیازهای زندگی فردی و اجتماعی اقشار مختلف جامعه با رعایت استانداردهای آموزشی.

سیاست ۷: استفاده از نهادهای ملی و استانی به منظور احصاء سقف نیاز کشور به رشته‌های مختلف تحصیلی و تعیین میزان عرضه آموزش عالی به صورت مستمر.

سیاست ۸: افزایش ظرفیت جذب دانشجو از کشورهای دیگر به خصوص جهان اسلام توسط دانشگاه‌های واجد شرایط در راستای اثربخشی علمی، فناوری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در آن کشورها، تحقق مرجعیت علمی و ارتقای توان مالی موسسات آموزش عالی.

سیاست ۹: ایجاد تناسب و هماهنگی میان هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف در نظام آموزش و پرورش و میزان پذیرش دانشجوی مرتبط با حوزه‌های تحصیلی در رشته‌های آموزش عالی.

سیاست ۱۰: تامین استاد از خارج از کشور یا اعزام دانشجو به خارج از کشور در موضوعات مورد نیاز، جدید و اولویت‌دار فاقد منابع انسانی یا امکانات لازم برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در داخل کشور.

سیاست ۱۱: بازنگری در میزان عرضه‌ی آموزش عالی به منظور کاهش تدریجی ظرفیت‌های مازاد.

سیاست ۱۲: شفاف سازی و اطلاع رسانی وضعیت اشتغال و بیکاری در هر یک از رشته­ های تحصیلی برای داوطلبین ورود به دانشگاه­ ها.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: