۱۷ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۱
دو عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس اعلام کردند

افزایش بهای خودرو، سودجویی بیشتر دلالان را در پی دارد

دو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت را عاملی برای افزایش قیمت سایر اقلام و کالاها و سوء استفاده دلالان و نابسامانی بازار خودرو عنوان کردند.

به گزارش عیارآنلاین ، نادر قاضی پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سوء استفاده خودروسازان افزایش جهشی خودرو را موجب شده است و سودجویان و دلالان با افزایش قیمت خودرو بیشترین آسیب را به قشر متوسط و محروم جامعه می زنند.

قاضی پور

وی افزود: قرار بود افزایش قیمت خودرو ۷۵، ۳ درصد یعنی رقمی معادل دو الی سه میلیون تومان باشد اما شورای رقابت بر خلاف این فرمول عمل کرد.

وی ادامه داد: با این اقدام شورای رقابت، خودروسازان نیز از فرصت به وجود آمده سوء استفاده کرده و قیمت خودرو را به شکل صعودی بالا بردند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود اینکه مقرر نبود ارزش افزوده و امکانات (آپشن) به قیمت خودرو اضافه شود، شورای رقابت اقدام به اضافه کردن ارزش افزوده و آپشن به قیمت خودرو کرده و زمینه ای برای فرصت طلبی خودرو سازان فراهم کرده است.

قاضی پور افزود: شورای رقابت با این تصور که با اضافه کردن ارزش افزوده به قیمت خودرو، شفاف سازی می کند گام در مسیری نهاده که نتایج نامطلوبی برای کشور به ارمغان می آورد.

وی با بیان اینکه خودروهای داخلی از کیفیت پائینی برخوردارند گفت: نه تنها تولیدات داخلی عمر چندانی ندارند بلکه قیمت بالایی دارند که این وضعیت در کشورهای دیگر وجود ندارد.

وی اظهار کرد: روانه کردن مردم به طور مستقیم به کارخانه ها برای خرید خودرو، گام مثبتی است که می تواند فضای متشنج خودرو را التیام بخشد.

وی همچنین یادآوری کرد: ظرفیت تولید خودرو در کشور دو میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است در حالی که خودروسازان با تخلف اقدام به تولید نصف این ظرفیت یعنی یک میلیون و ۵۰۰ دستگاه کرده و باعث افزایش بی رویه قیمت خودرو می شوند.

** انحصار صنعت خودروسازی باید شکسته شود

عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است افزایش قیمت خودرو بیش از اندازه بوده و باید انحصار صنعت خودرو شکسته شود.

موید حسینی صدر به خبرنگار ایرنا افزود: قیمت خودروهای داخلی در حالی روند صعودی را طی می کنند که ما شاهد کاهش قیمت دلار، اقلام وارداتی و کاهش دستمزد اقشار مختلف مردم هستیم.

وی اظهار کرد: مردم انتظار داشتند قیمت خودرو به حالت اولیه باز گردد اما این وضعیت موجب دلسردی و ناامیدی مردم به خصوص طبقات محروم و متوسط جامعه شد.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی به عوامل افزایش قیمت خودرو اشاره کرد و افزود: خودروسازان به جای رفتن به دنبال اخذ مطالبات چند میلیونی خود، به بانکها مراجعه کرده و وام دریافت می کنند و همین وضعیت نقطه ضعف بزرگی برای خودروسازان است.

وی گفت: همچنین هزینه خودروسازان داخلی سه برابر استاندارد جهانی است و این عدم توازن، عاملی برای افزایش قیمت است.

وی افزود: در کشورهای همجوار نه تنها خودروی با کیفیت تولید می شود بلکه قیمت آن نیز پائین است و قیمت پائین و کیفیت بالا دو مولفه ای هستند که موجب شکوفایی صنعت خودرو سازی آنها شده است.

وی صنعت خودرو سازی کشور را به بیماری تشبیه کرد که نیاز به معالجه دارد و اظهار کرد: ضعف مدیریت در صنعت خودرو سازی و اختلافات سلیقه زمینه ساز نابسامانی در بازار خودرو کشور شده است.

وی با انتقاد از وضعیت نامطلوب صنعت خودروسازی کشور گفت: خودروی هیوندای کره که هم سن صنعت خودروسازی ایران است امروز جهان را فتح می کند و ما همچنان در صنعت خودروسازی در جا می زنیم.

رییس شورای رقابت اخیرا در یک نشست خبری قیمت جدید خودروها را به شرح زیر اعلام کرد: پژو ۴۰۵ اس ال ایکس: ۳۰ میلیون و ۳۰۱ هزار و ۷۲۸ تومان، پژو ۴۰۵ دو گانه سوز: ۳۰ میلیون و ۱۱۷ هزار ۶۱۱ تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ : ۳۴ میلیون و ۱۱۴ هزار ۶۳۱ تومان، پژو ۲۰۶ صندوق دار V8: قیمت جدید ۳۴ میلیون و ۶۴۹ هزارو ۵۶۸ تومان، رانا: ۳۲میلیون ۳۱ هزارو ۶۴۳ تومان با درصد افزایش، پژو پارس جدید: ۳۴ میلیون ۸۸۰ هزارو ۸۹۴ تومان، پژو پارس دو گانه سوز: ۳۶ میلیون ۴۲۰ هزارو ۴۲۲ تومان، پژو پارس (TU5) قیمت جدید: ۳۶ میلیون و ۷۰ هزار و ۳۴۹ تومان، سمند ال ایکس EF7 دو گانه سوز: ۳۱ میلیون و ۷۷۱ هزار و ۱۵۵ تومان، سمند ال ایکسEF7 بنزینی: ۲۹ میلیون ۵۱۳ هزارو ۵۴۹ تومان، سمند سورن: ۳۳ میلیون و ۱۲۶ هزار و ۳۵۵ تومان، سمند بهینه ای ام اس: ۲۷ میلیون ۵۹ هزار و ۳۳۵ تومان و پراید ۱۳۱ اس ال: ۱۹ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان که این قیمتها افزایش چشمگیر با قیمتهای قبلی دارند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: