۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۹

توسل وزارت نفت به نظرسنجی برای توجیه افزایش واردات بنزین!

در حالی که کمیسیون انرژی مجلس، سازمان محیط زیست و استاندارد را به دلیل آزمایش نکردن بنزین‌های وارداتی و پتروشیمی مواخذه کرده است، روابط عمومی وزارت نفت، موضوع کاملا تخصصی درصد ترکیبات آلاینده در بنزین که باید در آزمایشگاه‌ها تعیین شود را به نظرسنجی عمومی گذاشته است.

بنزینبه گزارش عیارآنلاین و به نقل از خبرگزاری فارس، در حالی که کمیسیون انرژی مجلس، سازمان محیط زیست و استاندارد را به دلیل آزمایش نکردن بنزین‌های وارداتی و پتروشیمی مواخذه کرده و از آنها پرسیده است چگونه بدون تست کردن بنزین پتروشیمی مدعی آلایندگی آن شده‌اند و چرا از آزمایش بنزین‌های وارداتی شانه خالی کرده‌اند، روابط عمومی وزارت نفت، موضوع کاملا تخصصی درصد ترکیبات آلاینده در بنزین که باید در آزمایشگاه‌ها تعیین شود را به نظرسنجی عمومی گذاشته است.

با توجه به اینکه تعیین درصد ترکیبات آلاینده در هر سوختی به جز به وسیله آزمایش‌های دقیق در آزمایشگاه‌های مجهز به هیچ شیوه دیگری قابل تعیین نیست، مشخص نیست روابط عمومی وزارت نفت از مخاطبان پرتال اطلاع‌رسانی خود انتظار دارد دقیقا با چه شیوه‌ای به آلاینده بودن یا آلاینده نبودن بنزین پتروشیمی‌ها یا بنزین وارداتی پی ببرند و در این باره اظهار نظر کنند.

بر این اساس، شبکه اطلاع‌رسانی وزارت نفت از مخاطبان خود پرسیده است آیا با جایگزینی بنزین وارداتی با سوخت تولید شده در پتروشیمی‌ها موافق هستید؟

اما نکته جالب در این مورد آن است که حتی همین اقدام که شائبه رفتارهای پوپولیستی در موضوعات کاملا تخصصی را زنده می‌کند نیز کمکی به وزارت نفت نکرده و نظرسنجی این پایگاه اطلاع‌رسانی تا این لحظه چیزی مخالف خواسته وزارت نفت را نشان می‌دهد، چنانکه تا لحظه مخابره این خبر 62.3 درصد آرا در مخالفت با اقدام وزارت نفت ثبت شده است .

تصویر نتایج نظرسنجی شبکه اطلاع‌رسانی وزارت نفت

این گزارش حاکی است روی آوردن به اقدامات عوام‌پسندانه‌ای مانند نظرسنجی برای اثبات صحت اقدامات وزارت نفت در موضوعات کاملا تخصصی و استنکاف این وزارتخانه از ارائه اسناد و مدارک متقضی که ادعای وزارت نفت و محیط زیست را در این باره اثبات کند، به شدت از سوی کارشناسان مورد سوال قرار گرفته است.

به خصوص با توجه به این نکته که مسئولان سازمان محیط زیست و استاندارد می‌گویند از آنها درباره آزمایش انواع سوخت از جمله بنزین‌های وارداتی و پتروشیمی سلب مسئولیت شده است و وزارت نفت خود متولی انجام چنین آزمایش‌هایی است.

نکته جالب در این مورد آن است که مسئولان محیط زیست علیرغم انجام ندادن هیچ گونه آزمایشی مصرا بر آلایندگی بنزین پتروشیمی در مقایسه با بنزین پالایشگاهی و بنزین وارداتی پای می‌فشرند.

به جز یوسف رشیدی که پیش از این گفته بود بنزین پتروشیمی از «گاز» تولید می‌شود و چیزی به عنوان ریفرمیت (ماده اولیه بنزین) در پتروشیمی‌ها تولید نمی‌شود، اخیرا اسماعیل کهرم، مشاور مشهور رئیس سازمان محیط زیست در اظهاراتی که در خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز بازتاب داشته، از یک کشف جدید پرده برداشته است: «ترکیبی به نام «بنزن» وجود دارد که یک ترکیب معطر، حلقوی و آروماتیک است و اگر در بنزین وجود داشته باشد زود می‌سوزد و درجه حرارت و انرژی زیادی تولید می‌کند. این ترکیب صد در صد سرطان زا است. در تولیدات بنزین در اروپا از این ماده چیزی حدود 5 درصد استفاده می‌شود، اما براساس آمار در کشور ما چیزی حدود 50 درصد استفاده می‌شود.»

وی افزوده است: «اصرار وزارت نفت و سازمان حفاظت از محیط زیست هم به این دلیل است که می‌دانند کیفیت بنزین تولید داخل به چه صورت است.»

فارغ از اینکه رشیدی، مسئول مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست گفته است سازمان متبوع وی تا کنون هیچ گونه آزمایشی روی بنزین نداشته است و مشخص نیست آقای کهرم دقیقا از کجا می‌داند «کیفیت بنزین داخل به چه صورت است»، اما مشاوران کارکشته سازمان محیط زیست لابد می‌دانند که در استاندارد قدیمی اروپا یعنی یورو 4 درصد «بنزن» باید زیر 1 درصد باشد و نه 5 درصد و تا کنون هیچ مقام مسئولی ادعا نکرده است در بنزین ایران 50 درصد «بنزن» وجود دارد!

در واقع بر اساس نتایج آنالیز‌هایی که خبرگزاری فارس به تازگی منتشر کرده است درصد«بنزن» در ریفرمیت پتروشیمی نوری که 70 درصد از بنزین پتروشمی را تولید می‌کند زیر 2 درصد است.

جدول آنالیز یکی از محموله‌های بنزین پتروشیمی نوری تحویل شده در 21 مارس

بسیاری از مسئولان و کارگزاران دولت یازدهم، دولت قبل را به انجام فعالیت‌های غیر کارشناسی و اصطلاحا پوپولیستی متهم می‌کردند.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: